Marketing i finanse – to ogień i woda w firmie. W jaki sposób pogodzić interesy obu działów? Jak wybrnąć z sytuacji, w której szef marketingu usilnie stara się pozyskać wszelkie wolne środki w firmie na promocję, a szef finansowy najchętniej „cały ten marketing” po prostu by zlikwidował? Autorzy książki – doświadczeni konsultanci i wykładowcy reprezentujący odmienne perspektywy – twierdzą, że jest to możliwe i uczą krok po kroku: - dlaczego w przedsiębiorstwie dochodzi do konfliktów marketingu z finansami,
- jakie ma to konsekwencje dla całej firmy,
- jak zapewnić współpracę tych działów,
- jak stworzyć wspólną perspektywę.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
RozdziaΠ I. Marketing kontra finanse
1.1. Przyczyny konfliktów
1.2. Przykłady problemów we współpracy
1.3. Konsekwencje złej współpracy między marketingiem a finansami
1.4. Podsumowanie
Rozdział Ił. Marketing w przedsiębiorstwie
2.1. Marketing i przedsiębiorstwo nastawione marketingowo
2.2. Nastawienie marketingowe w różnych fazach rozwoju przedsiębiorstwa
2.3. Usytuowanie marketingu w strukturze przedsiębiorstwa
2.4. Podstawowe modele struktur marketingowych w przedsiębiorstwach
2.4.1. Organizacja funkcjonalna
2.4.2. Organizacja produktowa
1.4.3. Organizacja rynkowa
2.4.4. Organizacja produktowo-rynkowa (macierzowa)
2.4.5. Organizacja geograficzna
2.4.6. Marketing na szczeblu centrali przedsiębiorstwa i jego poszczególnych
oddziałów
2.5. Struktury marketingowe a proces tworzenia i implementacji strategii
2.6. Strategia i decyzje marketingowe
2.6.1. Decyzje dotyczące produktu
2.6.2. Decyzje dotyczące ceny
2.6.3. Decyzje dotyczące dystrybucji
2.6.4. Decyzje dotyczące promocji marketingowej
2.6.5. Znaczenie spójności decyzji marketingowych
2.7. Podsumowanie
Rozdział III. Finanse w przedsiębiorstwie
3.1. Rola finansów
3.2. Ewolucja funkcji finansowej w przedsiębiorstwie
3.3. Obszary finansów w przedsiębiorstwie
3.3.1. Rachunkowość finansowa
3.3.2. Rachunkowość zarządcza
3.3.3. Zarządzanie finansami
3.3.4. Finanse strategiczne
3.4. Miejsce dyrektora finansowego w strukturze organizacyjnej jako wyznacznik
znaczenia finansów w przedsiębiorstwie
3.5. Zróżnicowanie funkcji w dziale finansowym
3.5.1. Księgowy i główny księgowy
3.5.2. Kontroler
3.5.3. Dyrektor finansowy
3.5.4. Relacje kompetencyjne między dyrektorem finansowym, głównym
księgowym i kontrolerem finansowym
3.6. Dział finansów jako centrum usługowe
3.7. Podsumowanie
Rozdział IV. Relacje interfunkcyjne – od eliminowania konfliktów
do efektu synergii
4.1 Eliminowanie konfliktów i usprawnianie współpracy
4.1.1. Rozwiązania organizacyjne
4.1.2. Zmiany w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
4.1.3. Wprowadzenie i upowszechnienie koncepcji klienta wewnętrznego
4.1.4. Promowanie w przedsiębiorstwie kultury marketingowej
4.1.5. Szkolenia
4.1.6. Tworzenie płaszczyzn porozumienia
4.1.7. Wdrożenie metod zarządzania integrujących poszczególne części
przedsiębiorstwa
4.2. Możliwości synergii
4.2.1. Perspektywa marketingowa w dziale finansów
4.2.1.1. Proces windykacji
4.2.1.2. Proces budżetowania
4.2.1.3. Proces ustalania cen
4.2.1.4. Proces tworzenia polityki handlowej
4.2.1.5. Proces sprzedaży
4.2.1.6. Proces obsługi klienta
4.2.1.7. Proces przekazywania na zewnątrz informacji finansowej
4.2.2. Perspektywa finansowa w dziale marketingu
4.2.2.1. Wykorzystanie modelu BEP w planowaniu promocji
sprzedaży
4.2.2.2. Wykorzystanie modelu ROI w ocenie skutków finansowych
działaƒ promocyjnych
4.2.2.3. Wykorzystanie modelu NPV w planowaniu inwestycji
w klienta i markę
4.2.2.4. Wykorzystanie rachunku kosztów działaƒ (ABC)
w selekcji klientów i kanałów dystrybucji
4.3. Podsumowanie
Rozdział V. W kierunku wspólnej perspektywy
Aneks
Załacznik 1. Model progu rentowności (Break Even Point – BEP)
Załacznik 2. Stopa zwrotu z inwestycji (Return on Investment – ROI)
Załacznik 3. Wartość bieżąca netto (Net Present Value – NPV)
Załacznik 4. Rachunek kosztów działań (Actvity Base Costing – ABC)
Literatura
Indeks