Zawarte w niniejszej publikacji kompozycje wyróżniają się ciekawym, nowoczesnym językiem muzycznym, zdradzając fascynacje kompozytora rozbudowaną harmoniką oraz muzyką amerykańską. Jednocześnie zawierają one jasny przekaz, dzięki czemu są łatwe w percepcji. Najwcześniejsza kompozycja – Two Stories About Patrick – poświęcona Patowi Metheny napisana została na przełomie 1997 i 1998 roku. Rok później (1999) powstał Aquarius, a w 2004 roku utrzymany w stylu jazzowej ballady Cool Night Lights. Stopień trudności zebranych tu utworów jest dość wysoki – mogą być wykonywane przez uczniów szkół muzycznych II stopnia i studentów akademii muzycznych oraz koncertujących wirtuozów gitary.
PASIECZNY, Marek - Journey Variations
obsada |
gitara |
ISMN |
979[zasłonięte][zasłonięte]15071 |
ilość stron |
12 |
redakcja |
Tatiana Stachak, Marcin Kowalczyk |
okładka |
Jacek Pasieczny |
Journey Variations powstały w roku 1999 w wyniku fascynacji kompozytora francuskim impresjonizmem, a w szczególności twórczością Francisa Poulenca. Temat główny „narodził się” w czasie podróży – stąd tytuł „journey”. W formie są to typowe wariacje neoklasyczne obejmujące wstęp, przedstawienie tematu, kontrastowe wariacje oraz efektowny finał. Jednak język melodyki i harmoniki jest tu jak najbardziej impresjonistyczny. Utwór został napisany z wyczuciem możliwości technicznych gitary, dlatego z powodzeniem może być wykonywany zarówno przez uczniów średnich szkół muzycznych, jak i, ze względu na wysokie walory artystyczne, włączony do repertuaru studentów akademii muzycznych oraz koncertujących wirtuozów gitary.
PASIECZNY, Marek - Hommage à Aleksander Tansman
obsada |
gitara |
ISMN |
979[zasłonięte][zasłonięte]15072 |
ilość stron |
16 |
redakcja |
Tatiana Stachak, Marcin Kowalczyk |
okładka |
Jacek Pasieczny |
Utwór powstał w 2006 roku i został dedykowany gitarzystce – Annie Pietrzak. Tytuł kompozycji Hommage à Aleksander Tansman zdradza fascynacje kompozytora muzyką polską i spuścizną jednego z najsłynniejszych twórców polskich XX wieku – Aleksandra Tansmana. Mimo że w utworze odnaleźć można echa stylu twórcy Cavatiny oraz liczne nawiązania do polskiej muzyki ludowej, to motywy te wykorzystane zostały z charakterystycznym dla Pasiecznego polotem i swobodą. Jak w każdym swoim utworze kompozytor-gitarzysta w pełni wykorzystał możliwości techniczne oraz walory harmoniczne i kolorystyczne instrumentu. Hommage à Aleksander Tansman jest utworem o dość wysokim stopniu trudności.