MANOMETR CIŚNIENIOWO-PODCIŚNIENIOWY
FIRMY JONNESWAY
AR020019
Uniwersalny przyrząd do
pomiaru ciśnienia i podciśnienia. Szczególnie przydatny w
diagnostyce silników samochodowych i motocyklowych. Pozwala na
zdiagnozowanie problemów z zapłonem, kompresją, zaworami itp.
Znajduje zastosowanie również jako miernik ciśnienia doładowania
oraz jako tester pomp paliwowych. Skala przyrządu dla ciśnienia
wynosi 0 – 0,7 kg/cm2 oraz 0 – 10PSI, dla podciśnienia 0 – 28 inHg
oraz 0 – 70 cmHg.
SPOSÓB UŻYCIA
Wszystkie pomiary powinny być
przeprowadzone w normalnej temperaturze pracy silnika.
Podłączyć manometr do kolektora ssącego
za pomocą elastycznego przewodu. W większości typów silników na
kolektorze znajduje się przyłącze, jeżeli to konieczne to przyrząd
można podłączyć w miejsce przewodu podciśnienia serwa hamulcowego –
UWAGA! W takim przypadku nie wolno prowadzić samochodu. Jeżeli
silnik posiada dwa kolektory należy wykonać testy osobno dla każdego
kolektora.
Po podłączeniu przyrządu i uruchomieniu silnika, na biegu jałowym
(ok. 850obr./min) wskazówka powinna stabilnie utrzymywać się na polu
zielonym przyrządu (14-22 inHg). Taki odczyt wskazuje na dobrą
kondycję silnika.
Jeżeli wskazania oscylują w granicach
14-17 inHg – może za to odpowiadać opóźniony zapłon.
Wskazania poniżej 10 inHg mogą świadczyć
o przestawionym rozrządzie lub nieszczelnym kolektorze.
NIESZCZELNE ZAWORY
Jeżeli wskazówka spada gwałtownie o ok.
4 inHG wskazuje to na nieszczelne zawory. Aby upewnić się czy zawory
są nieszczelne należy rozpylić olej w kolektorze i obserwować
wskazania przyrządu. Jeżeli wskazania staną się stabilne (olej
uszczelni zawory) – można byż pewnym nieszczelności zaworów.
ZUŻYTE SPRĘŻYNY ZAWOROWE
Jeżeli podczas zwiększania obrotów
silnika wskazówka zaczyna gwałtownie pulsować może to wskazywać na
zużyte sprężyny zaworowe.
ZUŻYTE / LUŹNE PROWADNICE
ZAWORÓW
Jeżeli wskazówka gwałtownie pulsuje
podczas biegu jałowego, a stabilizuje się przy przyspieszaniu –
wskazuje to na luzy na prowadnicach zaworów.
WYPALONE GNIAZDA ZAWOROWE / ZBYT
DUŻY LUZ ZAWOROWY
Jeżeli wskazówka przyrządu stale opada
wskazuje to na wypalone gniazda zaworowe lub zbyt duży luz zaworowy,
ew. przyczyną może być niedomykający się zawór.
TEST POMPY PALIWA (z wyłączeniem wysokociśnieniowych pomp)
Przyrząd pozwala na pomiar podciśnienia
wlotowego (test ssania) pompy paliwa oraz ciśnienia wylotowego (test
wydajności). Wartości ssania i wydajności są różne dla
poszczególnych pomp. Zawsze należy zapoznać się z dokumentacją
techniczną producenta.
REGULACJA GAŹNIKÓW
Przyrząd pozwala na regulację gaźników w
silnikach, w których każdy gaźnik ma oddzielny kolektor a pomiędzy
kolektorami nie występuje kanał wyrównujący ciśnienie.
Przebieg sprawdzenia:
1. Upewnić się, że zapłon oraz rozrząd są dobrze ustawione,
2. Rozgrzać silnik do normalnej temperatury pracy,
3. Podłączyć przyrząd do kolektora, wskazania powinny być stabilne w
zakresie 17-22inHg, jeżeli wskazania wahają się w zakresie 14-22inHg
należy wyregulować gaźnik.
4. Na biegu jałowym należy tak wyregulować mieszankę aby osiągnąć na
przyrządzie najwyższe możliwe stabilne wskazanie
5. Następnie regulację przeprowadzić przy 2[zasłonięte]000-25obr./min
regulując mieszankę w ten sam sposób aby uzyskać możliwie najwyższe
stabilne wskazanie przyrządu.