Witam Państwa na mojej aukcji!
Jej przedmiotem będzie oryginalna grafika wykonana w technice litografii autorstwa cenionego poznańskiego artysty malarza, rzeżbiarza i rysownika Eugeniusza Maldzisa (ur.1931).
Postaram się Państwu nieco przybliżyć postać tego wszechstronnego twórcy i pedagoga, tym bardziej że w internecie jakichkolwiek informacji o nim jest jak na lekarstwo. Nasz bohater przyszedł na świat w Wilnie dnia 10.X.1931 roku. Po wojnie w ramach repatriacji przyjechał do Choszczna nieopodal Szczecina, gdzie skończył gimnazjum, później trafił do miasta Łodzi, gdzie uczęszczał do dwuletniego Liceum Sztuk Plastycznych, by w końcu osiąść na stałe w Poznaniu. Ze stolicą Wielkopolski związał swe dalsze losy i tam - do dzisiaj - kontynuuje swą szeroko zakrojoną działalność artystyczną. Po studiach w Pańswowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych uzyskuje absolutorium na Wydziale Rzeźby u profesora Bazylego Wojnowicza.
Przechodząc do jego spuścizny artystycznej to w dziedzinie grafiki artystycznej ma on na swoim koncie około stu prac, głównie w technice linorytu a także w technikach mieszanych oraz litografii. Linoryt pochodzący z 1964 roku, zatytułowany "Syzyf", zapoczątkowuje serię przedstawień należących do tzw. "cyklu morskiego". W poczet tych prac pochodzących z lat 60-tych i 70-tych, można zaliczyć przede wszystkim przedstawienia figuralne: "Rybaczki" (I-X), "Przydrożne kamienie", "Macierzyństwo", "Kobieta" (I-III), "Smutek", "Radość życia"(I-II), " Zadumane rybaczki", "Opiekunki", "Panny mądre", "Rodzina", "Wieśniaczki", "Ogrodniczki" oraz "Animal" (I-II).
Warto przywołać słowa doskonałego znawcy grafiki wielkopolskiej zeszłego stulecia Jarosława MULCZYŃSKIEGO, który opisując serię przedstawień figuralnych z tzw. "cyklu morskiego" pisze:
".../.../ o charakterystycznych dla artysty uproszczeniach formalnych - skłonnościach do dekoracyjnych ujęć, LUDOWEJ PROWENIENCJI I NASTROJU PEŁNEGO ZADUMY, w których dążenie do rytmizacji osiągał poprzez powtarzanie OWALNEGO ZARYSU SYLWETKI, wypełniającej powierzchnię kompozycji."
Większość z tych określeń właśnie pasuje jak ulał do litografii "Rybaczki" pochodzącej z 1965 roku.
Dobrze zachowana litografia jest zaopatrzona w pokaźne, kartonowe passe-partout o gabarytach: 35 cm x 50 cm, zaś wymiary samej grafiki są dużo mniejsze i wynoszą: 21 cm x 16 cm. W lewym dolnym narożniku pracy został naniesiony ołówkiem jej tytuł: "Rybaczki" oraz data 1965, zaś po prawej stronie u dołu figuruje własnoręczny podpis artysty: Eug. Maldzis. Na odwrocie grafiki znajduje się prostokątny stempel sprzed lat o następującej treści: "Przedmiot nie podlega zakazowi wywozu za granicę"
Gwarantuję autentyczność litografii opisanej powyżej w 100 %.
|