Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

MALARSTWO WŁOSKIE ODRODZENIE Husarski 1948 reprod.

19-01-2012, 14:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 45 zł     
Użytkownik szmucpagina
numer aukcji: 2034180236
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 6   
Koniec: 12-01-2012, 20:23

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność
Płatność z góry
  • Przelew bankowy
  • List polecony ekonomiczny 5,10 zł

  • List polecony priorytetowy 6,20 zł




PROTORENESANS
Znana jest powszechnie legenda o narodzinach malarstwa wło­skiego; któż nie słyszał, jak to na początku panował w tym kraju zakrzepły w swym formalizmie bizantynizm, jak potem znalazł się śród adeptów owego bizantynizmu jeden malarz mniej od innych zakrzepły, mianowicie Cimabue, jak wreszcie ten Cimabue odkrył genialnie zdolnego pastuszka z okolic Florencji imieniem Giotto, którego wtajemniczył w arkana swego kunsztu, i który, ostatecznie przełamawszy martwe szablony bizantyńskie, a zwróciwszy się do przyrody, stworzył w ten sposób nową, żywą, właściwą sztukę malarską.
Ta symplistyczna historyjka, oparta na Ohibertiego ^Komen­tarzach i Vasariego ^Żywotach najznamienitszych malarzy, rzeźbia­rzy i architektów^, powtarzana była na wiarę z pokolenia w po­kolenie; ostatnie dopiero lata z właściwą sobie pasją przewarto-ściowywania wszystkich wartości poddały ją krytycznemu badaniu, wykazując całą jej naiwność i prymitywność; nie zdołało to jednakże wykorzenić jej dotąd z umysłów szerszego ogółu.
A tymczasem jedno jest właściwie w tej legendzie całkiem zgodne z prawdą, a mianowicie, że malarstwo włoskie zaczęło się pod wpływem Bizancjum.
Rzecz to zresztą zupełnie naturalna. Potrzeba malarstwa obudziła się we Włoszech, wraz z ogólnym wzmożeniem potrzeb kultural­nych, w XIII stuleciu. Był to na całym zachodzie Europy czas osta­tecznego triumfu gotyku, i prąd ten oddziaływał również na Italię. Tylko jednakże oddziaływał, nie ogarniając jej całkowicie. Kościół gotycki włoski — to było coś zupełnie innego, niż ażurowa świą­tynia po drugiej stronie Alp, Włochy bowiem nie wyzbyły się nigdy antycznych i klasycznych tradycji budowlanych i klasycznego sposobu odczuwania formy; ich świątynie przy dekoracyjnych pozorach go­tyku zachowywały masyw bryły i płaszczyznę ściany.

Tytuł:


MALARSTWO WŁOSKIE ODRODZENIE

Z CAŁOSTRONICOWYMI ILUSTRACJAMI WYDANIE II, PRZEJRZANE I DOPEŁNIONE



Autor:
WACŁAW HUSARSKI


Wydawnictwo i rok wydania:
1948 WARSZAWA-KRAKÓW
J. MORTKOWICZ


Stan: db przytarcia i udarcia brzegow okladki, oraz na dole grzbietu, zagiecia rogow stron

Oprawa: miekka

Ilość stron: 46 stron tekstu + okolo 80 stron z okolo 39 il na papierze kredowym (nie sa numerowane) str.

Format: 19x25 cm

Ilustracje: posiada

Spis treści:
TRESC
PROTORENESANS
Początki: za przewodem Bizancjum (Cimabue, Guido da Siena, Duccio di
Buoninseqna), — Pierwsze przejawy uniezależniania się od Bizancjum (CAVAL-
LINI, GlOTTO, Buffalmacco). - Dalsze usamodzielnianie się i związki z go­
tykiem (P. i A. LORENZETTI, SlMONE MARTINl) . 1
WCZESNE ODRODZENIE
Podźwięki protorenesansu (Sassetta, Fra Anoelico). — Opanowywanie pod­
staw nowożytnego malarstwa (Paolo Uccello, Masaccio, Castagno, Fra
Filippo Lippi, Piero della Francesca, Mantegna, Jacopo, Gentile i Gio-
vanni Bellini, Signorelli, Melozzo da Forli, A. da Messina). - Estetyzm
i poezja (Gozzoli, D. Ghirlandaio, Carpaccio, Botticelli, Filippino Lippi).-
Między wczesnym a pełnym odrodzeniem (Peruoino) 12
PEŁNE ODRODZENIE
Kulminacyjny moment ewolucji (Leonardo da Vinci, Sodoma, Michał Anioł,
Rafael, A. del Sarto, Gioroione, Tycjan, J. Bassano, Correggio).-Przekwit:
manieryzm i początki baroku (Tintoretto, Veronese) 29

Dodaj do ulubionych Sprzedających

Dodatkowe informacje w zakładce "strona o mnie"

Pozostałe książki - moje aukcje


Zdjęcia/skany poddane kompresji - mogą występować charakterystyczne zniekształcenia - zwłaszcza wokół liter.