Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

# MALARSTWO POLSKIE XIX WIEKU

22-06-2012, 0:04
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 45 zł     
Użytkownik Teodosius
numer aukcji: 2403454507
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 13   
Koniec: 16-06-2012 21:11:24
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Jerzy Malinowski

MALARSTWO POLSKIE XIX WIEKU

Warszawa 2003

wyd. I, ss. 398
il. cz.–b., format B5
oprawa twarda lakierowana
papier kredowy
stan idealny (nowa)

Sztuka XIX w. zajmuje w dziejach polskiej kultury miejsce wyjątkowe. Na wyjątkowość tę wywarła wpływ sytuacja polityczna narodu polskiego, podzielonego między trzech zaborców. W okresie tym malarstwo, obok literatury, zajęło dominującą pozycję. Przejęło ono funkcję kształtowania narodowej świadomości. Reagowało szybko na współczesne wydarzenia, zależne było w dużo mniejszym stopniu od cenzury zaborców, upowszechniane było przez grafikę, ilustrację, potem fotografię, rozchodząc się po całym kraju i emigracji.

W książce opisane są wszystkie występujące w XIX w. nurty malarstwa, w tym m.in. klasycyzm, romantyzm, biedermaier początku wieku, malarstwo historyczne i portretowe oraz pejzażowe i rodzajowe połowy wieku, „szkoła monachijska”, akademizm, symbolizm, impresjonizm oraz malarstwo batalistyczne i panoramy końca wieku. Jest to obszerna synteza malarstwa polskiego XIX wieku — wyczerpujący zarys historii malarstwa polskiego w XIX w. od klasycyzmu, romantyzmu i biedermeieru z I połowy wieku, po realizm, akademizm, symbolizm i impresjonizm z II jego połowy.

Początkową datą jest rok 1797, kiedy wybitny malarz Franciszek Smuglewicz objął pierwszą w Polsce Katedrę Malarstwa na Uniwersytecie Wileńskim i stworzył wokół tej uczelni pierwszy w czasach porozbiorowych ważny ośrodek artystyczny. Po stu latach inny wybitny malarz Julian Fałat doprowadził w 1895 roku do reformy krakowską Szkołę (od 1900 roku — Akademię) Sztuk Pięknych, tworząc w Krakowie środowisko artystyczne europejskiej miary.

Obszar, na którym rozgrywała się XIX–wieczna sztuka polską, pokrywa się terytorium dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Szczególną uwagę zwrócono na równomierne opracowanie wszystkich środowisk artystycznych, w tym Lwowa i Wilna, które w powojennych badaniach — często z powodu cenzury oraz braku badań i kontaktów, sprowadzane były do drugorzędnej roli.

Treść:
  • Klasycyzm i geneza romantyzmu;
  • Malarze czasów romantyzmu;
  • W kręgu biedermeieru;
  • Malarstwo historyczne i portretowe połowy wieku;
  • Malarstwo pejzażowe i rodzajowe połowy wieku;
  • Realizm „społeczny” i fantastyka w malarstwie 3. ćwierci wieku;
  • Wokół Grottgera i Matejki;
  • Szkoła monachijska” i jej malarski „sztab”;
  • Akademizm drugiej połowy wieku;
  • Malarstwo mniejszości narodowych;
  • Realistyczne malarstwo rodzajowe i pejzaż 4. ćwierci wieku;
  • Grupa „Wędrowca” i zagadnienia krytyki artystycznej;
  • Geneza symbolizmu i twórczość profesorów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie;
  • Wobec „nowej sztuki”;
  • Malarstwo batalistyczne i panoramy koñca wieku;
  • Artystki malarki;
  • W stronę Paryża;
  • Koniec wieku.

• • • •

Zapraszam do licytacji.
#  MALARSTWO POLSKIE XIX WIEKU