|
Jerzy Malinowski
MALARSTWO POLSKIE XIX WIEKU
Warszawa 2003
wyd. I, ss. 398 il. cz.–b., format B5 oprawa twarda lakierowana papier kredowy stan idealny (nowa)
Sztuka XIX w. zajmuje w dziejach polskiej kultury miejsce wyjątkowe. Na wyjątkowość tę wywarła wpływ sytuacja polityczna narodu polskiego, podzielonego między trzech zaborców. W okresie tym malarstwo, obok literatury, zajęło dominującą pozycję. Przejęło ono funkcję kształtowania narodowej świadomości. Reagowało szybko na współczesne wydarzenia, zależne było w dużo mniejszym stopniu od cenzury zaborców, upowszechniane było przez grafikę, ilustrację, potem fotografię, rozchodząc się po całym kraju i emigracji.
W książce opisane są wszystkie występujące w XIX w. nurty malarstwa, w tym m.in. klasycyzm, romantyzm, biedermaier początku wieku, malarstwo historyczne i portretowe oraz pejzażowe i rodzajowe połowy wieku, „szkoła monachijska”, akademizm, symbolizm, impresjonizm oraz malarstwo batalistyczne i panoramy końca wieku. Jest to obszerna synteza malarstwa polskiego XIX wieku — wyczerpujący zarys historii malarstwa polskiego w XIX w. od klasycyzmu, romantyzmu i biedermeieru z I połowy wieku, po realizm, akademizm, symbolizm i impresjonizm z II jego połowy.
Początkową datą jest rok 1797, kiedy wybitny malarz Franciszek Smuglewicz objął pierwszą w Polsce Katedrę Malarstwa na Uniwersytecie Wileńskim i stworzył wokół tej uczelni pierwszy w czasach porozbiorowych ważny ośrodek artystyczny. Po stu latach inny wybitny malarz Julian Fałat doprowadził w 1895 roku do reformy krakowską Szkołę (od 1900 roku — Akademię) Sztuk Pięknych, tworząc w Krakowie środowisko artystyczne europejskiej miary.
Obszar, na którym rozgrywała się XIX–wieczna sztuka polską, pokrywa się terytorium dawnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Szczególną uwagę zwrócono na równomierne opracowanie wszystkich środowisk artystycznych, w tym Lwowa i Wilna, które w powojennych badaniach — często z powodu cenzury oraz braku badań i kontaktów, sprowadzane były do drugorzędnej roli.
Treść:
- Klasycyzm i geneza romantyzmu;
- Malarze czasów romantyzmu;
- W kręgu biedermeieru;
- Malarstwo historyczne i portretowe połowy wieku;
- Malarstwo pejzażowe i rodzajowe połowy wieku;
- Realizm „społeczny” i fantastyka w malarstwie 3. ćwierci wieku;
- Wokół Grottgera i Matejki;
- Szkoła monachijska” i jej malarski „sztab”;
- Akademizm drugiej połowy wieku;
- Malarstwo mniejszości narodowych;
- Realistyczne malarstwo rodzajowe i pejzaż 4. ćwierci wieku;
- Grupa „Wędrowca” i zagadnienia krytyki artystycznej;
- Geneza symbolizmu i twórczość profesorów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie;
- Wobec „nowej sztuki”;
- Malarstwo batalistyczne i panoramy koñca wieku;
- Artystki malarki;
- W stronę Paryża;
- Koniec wieku.
• • • •
Zapraszam do licytacji.
|
|
|
|
|