malarstwo polskie - SYLWESTER AUGUST MIRYS
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
PRZEDMOWA
Stadium niniejsze zrodziło się w trakcie prac autora w służbie ochrony i konserwacji zabytków. Gromadzenie i opracowywanie materiałów przypada na lata 1950—1960.
Przedstawienie pierwszych wyników badań na posiedzeniu Komisji Historii Sztuki byłego Warszawskiego Towarzystwa Naukowego w roku 1952 oraz życzliwa dyskusja z udziałem dra Jana Glinki, mgra Zbigniewa Rewskiego, prof. dr Stanisławy Sawickiej oraz prof. dra Bohdana Guer-quina przyczyniła się do ożywienia i kontynuowania rozpoczętej pracy. Dalszym bodźcem było środowisko Białegostoku, bezpośrednio zainteresowane malarzem; środowisko to znało referat, wygłoszony przez autora jesienią 1953 roku w miejscowym Oddziale Polskiego Towarzystwa Historycznego, i domagało się opublikowania nie opracowanego jeszcze w tym czasie studium.
Aczkolwiek autor usiłował ująć omawiany temat w taki sposób, aby stanowił zamkniętą w sobie całość, wyniki pracy nie osiągnęły jednak w realizacji poziomu zamierzeń. Złożył się na to szereg przyczyn, wśród których na pierwszym miejscu należy wymienić niedostateczny stan badań w zakresie sztuki, a zwłaszcza malarstwa polskiego drugiej i trzeciej ćwierci XVIII stulecia. Brak nie tylko wyczerpujących, ale nawet dostatecznych opracowań malarzy wówczas działających — a szczególnie Per Krafta, Louisa Silvestrera, Ludwika Marteau, Adama Manyoki, a przede wszystkim popularnego w Polsce Marcelego Bacciarellego — stawiał niejednokrotnie monografistę w nadzwyczaj trudnym i kłopotliwym położeniu. Brak wielu dzieł Mirysa — brak sygnatur na zachowanych obrazach i nieczytelność z powodu złego stanu zachowania1, roz-
1 Tak np. obrazy pochodzące z Tyczyna były bardzo brudne, posiadały grubą warstwę zbrązowiałego barwionego werniksu lub pokostu, która utrudniała czytelność. Obrazy niegdyś konserwowane posiadały przemycia aż do gruntu i czyszczone były wiejskim sposobem - cebulą, której łuski pozostały zaschnięte na licach. Poddano je ostatnio zabiegom konserwatorskim. Po oczyszczeniu chemicznym i mechanicznym oryginalnej warstwy farby ubytki wypełniono kitem klejowo-kredowym z dodatkiem terpentyny weneckiej, zawerniksowano na spoiwie żywicznym, powtórnie werniksowano i zmatowano (według dokumentacji prac konserwatorskich dokonanych przez Warszawską Pracownię Konserwacji Zabytków w r. 1956 pod kier. Marii Orthwein).
Tytuł:
SYLWESTER AUGUST MIRYS
Autor: INSTYTUT SZTUKI POLSKIEJ AKADEMII NAUK
STANISŁAW SZYMANSKI
Wydawnictwo i rok wydania: WROCŁAW - WARSZAWA - KRAKÓW
ZAKŁAD NARODOWY IMIENIA OSSOLIŃSKICH WYDAWNICTWO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
1964
Wyd. I
820 + 180 egz.
Stan: -bdb minus za przybrudzenia i zadarcia obwoluty, zawartosc ladnie zachowana
Oprawa: miekka
Ilość stron: 152 + 154 (il.) str.
Format: 17x24 cm
Ilustracje:
SPIS ILUSTRACJI
Kazanie św. Jana na puszczy, szkoła holenderska. Fot. ze zbiorów Muzeum
Narodowego w Belgradzie.
S. A. Mirys (?): Portret nieznanego mężczyzny (Jabłonowskiego?). Fot. ze zbio
rów Muzeum w Tarnowie.
S. A. Mirys (?): Portret Ignacego (?) Przebendowskiego. Wejherowo - plebania.
Fot. L. Szymoniak.
Malarz nieznany (M. Bacciarelli?): Portret Stanisława Poniatowskiego. Wilanów -
pałac. Fot. E. Kozłowska, J. Gołda.
S. A. Mirys (?): Portret Pawła Karola Sanguszki. Lublin — kościół oo. kapucy
nów. Fot. A. Czerepiński.
Autograf S. A. Mirysa w książce Vignoli o architekturze.
Wg S. A. Mirysa (?): Portret Franciszka Bielińskiego - kopia (obraz zaginiony).
Fot. ze zbiorów Instytutu Sztuki PAN.
S. A. Mirys: Portret Franciszki z Cetnerów Rzewuskiej (zaginiony). Fot. ze zbio
rów Instytutu Historii Sztuki U. J.
Fragment wnętrza pałacu w Białymstoku.
S. A. Mirys: Portret Jana Klemensa Branickiego, replika. Poznań — Muzeum Na
rodowe. Fot. J. Perz, F. Maćkowiak.
Cuny: Portret Elżbiety Potockiej. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
12. S. A. Mirys: Portret Izabeli Ogińskiej. Warszawa - własność prywatna. Fot.
E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
Malarz nieznany (S. A. Mirys?): Sw. Anna. Sterdyń - kościół. Fot. J. Szan-
domirski.
Malarz nieznany (S. A. Mirys?): Madonna z Dzieciątkiem. Sterdyń - kościół.
Fot. J. Szandomirski.
15 Malarz nieznany (S. A. Mirys?). Portret Chodkiewicza (zaginiony). Fot. ze zbiorów Instytutu Sztuki PAN.
S. A. Mirys: Portret Jana Klemensa Branickiego. Warszawa - Archiwum Główne
Akt Dawnych. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S. A. Mirys (?): Portret Barb;ary Sanguszkowej. Fot. ze zbiorów Muzeum
w Tarnowie.
Wg S. A. Mirysa kopia Zaleskiej: Portret Ignacego Krasickiego. Kraków - wła
sność prywatna.
S. A. Mirys: Portret Izabeli z Poniatowskich Branickiej. Wrocław - Muzeum
Śląskie. Fot. J. Mierzecka.
M. Bacciarelli: Portret Izabeli Lubomirskiej. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S. A. Mirys: Portret Jana1 Klemensa Branickiego. Fot. ze zbiorów Muzeum Na
rodowego w Krakowie.
149
S. A. Mirys: Portret Jana Klemensa Branickiego. Wilanów — pałac. Fot. E. Ko-
złowska-Tomczyk, J. Gołda.
J. S. Duer (?): Portret Klemensa Branickiego. Wilanów - pałac. Fot. E. Ko-
złowska-Tomczyk, J. Gołda.
24. S. A. Mirys: Autoportret. Wilno — muzeum. Fot. ze zbiorów Muzeum w Wilnie.
25 S. A. Mirys: Portret Michała Potockiego. Fot. ze zbiorów Muzeum we Lwowie.
S. A. Mirys: Autoportret. Poznań — Muzeum Narodowe. Fot. R. S. Ulatowski.
S. A. Mirys: Portret żony malarza. Własność prywatna.
S. A. Mirys: Głowa kobieca (rysunek).
S. A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich. Muzeum w Pszczynie. Fot. J. Korpal.
S. A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich, fragment — Joanna Elżbieta z domu
Marschall. Fot. J. Korpal.
S. A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich, fragment — Elżbieta. Fot. J. Korpal.
S. A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich, fragment — Fryderyk. Fot. J. Korpal.
S. A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich, fragment — Ludwika Alberta. Fot.
J. Korpal.
S. A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich, fragment — Henryk Leopold. Fot.
J. Korpal.
S. A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich, fragment — Zofia Karjplina. Fot.
J. Korpal.
S. A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich, fragment — Karol pułkownik. Fot.
J. Korpal.
S. A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich, fragment — Karol Fryderyk. Fot.
J. Korpal.
S.A. Mirys: Portret rodziny Tczewskich, fragment — Joanna Elżbieta z Zofią
Karoliną na kolanach. Fot. J. Korpal.
S. A. Mirys: Portret Ignacego Cetnera Muzeum Śląskie we Wrocławiu. Fot.
H. Derczyński.
S.A. Mirys: Portret młodego mężczyzny (zaginiony). Fot. Jaworski.
S. A. Mirys: Portret Jana Klemensa Branickiego. Węgrów - fara. Fot. W. Wolny.
S.A. Mirys: Portret Adama Tarły. Warszawa — Muzeum Narodowe. Fot. E. Ko-
złowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Portret Karola Wielopolskiego. Kraków — Państwowe Zbiory Sztuki
na Wawelu. Fot. R. Kozłowski.
S.A. Mirys: Portret Hieronima Wielopolskiego. Kraków — Państwowe Zbiory
Sztuki na Wawelu. Fot. R. Kozłowski.
S.A. Mirys: Portret Józefa Wielopolskiego. Kraków - Państwowe Zbiory Sztuki
na Wawelu. Fot. R. Kozłowski.
S. A. Mirys: Portret Franciszka Skórzewskiego. Fot. ze zbiorów Muzeum w Lublinie.
S. A. Mirys: Portret Jerzego Mniszcha. Fot. ze zbiorów Muzeum Narodowego
w Krakowie.
S. A. Mirys1: Portret Jana Jacka Tarnowskiego (depozyt). Fot. ze zbiorów Mu
zeum Narodowego w Krakowie.
49. S. A. Mirys: Portret Antoniego Adama Miączyńskiego (zaginiony). Fot. T. Kaź-
mierski.
5o- S.A. Mirys (?): Portret Franciszka Bielińskiego (zaginiony). Fot. ze zbiorów Instytutu Sztuki PAN.
51. S.A. Mirys: Portret Jana Tarły. Opole Lubelskie - kościół. Fot. W. Wolny. ,52. S.A. Mirys: Portret Zuzanny z Linków Poltzowej. Warszawa — Muzeum Narodowe. Fot. H. Romanowski.
S. A. Mirys: Portret Eleonory z Cetnerów Sułkowskiej. Lwów — muzeum.
S. A. Mirys: Portret Jana Tarły. Fot. ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego w San
domierzu.
S. A. Mirys: Portret Jana Tarły, fragment. Fot. ze zbiorów Muzeum Diecezjalne
go w Sandomierzu.
S. A. Mirys: Portret Jana Tarły, fragment. Fot. ze zbiorów Muzeum Diecezjal
nego w Sandomierzu.
S. A. Mirys: Portret Jacka Tarnowskiego.
S. A. Mirys: Portret Jana Fryderyka Sapiehy. Wilno — muzeum.
S. A. Mirys: Portret Jana Klemensa Branickiego. Tykocin — kościół. Fot. J. Szan-
domirski.
S. A. Mirys: Portret Barbary z Szembeków Branickiej. Fot. ze zbiorów Muzeum
w Wilanowie.
S. A. Mirys: Portret Urszuli z Branickich Lubomirskiej. Wilanów — pałac. Fot.
E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S. A. Mirys: Portret „Pani Czarneckiej11 (?). Tyczyn — plebania. Fot. E. Kozłow
ska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Portret „Pani Czarneckiejfr, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Portret „Pani CzarneckiejFI, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Portret Anny ze Starzechowskich Krasickiej, Warszawa — Muzeum
Narodowe. Fot. H. Romanowski.
S. A. Mirys: Portret Jana Bożego Krasickiego. Warszawa — Muzeum Narodowe.
Fot. H. Romanowski.
S. A. Mirys (?): Portret Konstancji Poniatowskiej z synem. Warszawa — Muzeum
Narodpwe. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S. A. Mirys (M. Tereiński): Portret rodziny Krasickich. Dubiecko — kościół. Fot.
S. Deptuszewski, T. Każmierski.
S. A. Mirys (M. Tereiński): Portret rodziny Krasickich, fragment — Ignacy. Fot.
Ś. Deptuszewski, T. Każmierski.
S. A. Mirys (M. Tereiński): Portret rodziny Krasickich, fragment - Antoni. Fot.
S. Deptuszewski, T. Każmierski.
S. A. Mirys (M. Tereiński): Portret rodziny Krasickich, fragment, Fot, S. Deptu
szewski, T. Każmierski.
S. A. Mirys (M. Tereiński): Portret rodziny Krasickich, fragment - Anna ze
Starzechowskich. Fot. S. Deptuszewski, T. Każmierski.
S. A. Mirys (M. Tereiński): Portret rodziny Krasickich, fragment - najmłodszy
brat poety. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys (M. Tereiński): Portret rodziny Krasickich, fragment - widok Du-
biecka. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Portret Izabeli z Poniatowskich Branickiej. Fot. ze zbiorów Muzeum
Diecezjalnego w Przemyślu.
S. A. Mirys: Portret Jana Klemensa Branickiego. Fot. ze zbiorów Muzeum Die
cezjalnego w Przemyślu.
S. A. Mirys: Portret Jana Klemensa Branickiego, fragment. Fot. E. Kozłowska-
Tomczyk, J. Gołda.
S. A. Mirys: Portret Jana Klemensa Branickiego, fragment. Fot. E. Kozłowska-
Tomczyk, J. Gołda. Fot
S. A. Mirys: Portret Izabeli z Poniatowskich Branickiej. Tykocin - kościół.
z Pracowni Konserwacji Zabytków. cji
80. S.A. Mirys: Portret Izabeli Branickiej, fragment. Fot. z Pracowni Konserwa
Zabytków.
151
Mifys: Portret Kajetana Węgierskiego. Fot. ze zbiorów Muzeum Narodowe-q0 w Krakowie. S Mirys: Portret Ignacego Cetnera. Łańcut - muzeum. Fot. F,. Kozłow.ska-Tom-
czyk, J- Golda-.
83 S A Mirys: Supraporta 1. Tyczyn - plebania. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk. SA Mirys: Supraporta 2. Tyczyn — plebania. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
SA. Mirys: Supraporta 3. Tyczyn - plebania. Fot. T. Chrzanowski.
S A. Mirys: Supraporta 4. lyczyn — plebania. Fot. T. Chrzanowski.
1 87 S A Mirys: Supraporta 5. Tyczyn — plebania. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S A Mirys: Supraporta 1, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S A Mirys: Supraporta 1, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S A Mirys: Supraporta 2, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S A. Mirys: Supraporta 2, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S A. Mirys: Supraporta 3, fragment. Fot. T. Chrzanowski.
S A. Mirys: Supraporta 5, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S A. Mirys: Supraporta 5, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S. A. Mirys: Sw. Piotr. Tyczyn — kościół. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Zaślubiny NPMarii. Tyczyn — kościół. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S A. Mirys: Zaślubiny NPMarii, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
98. S. A. Mirys: Sw. Kazimierz. Tyczyn — kościOł. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk
99. S. A. Mirys: Sw. Kazimierz, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
100. S. A. Mirys: Sw. Jan Chrzciciel. Tyczyn — kościół. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Sw. Jan Chrzciciel, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Sw. Anna. Tyczyn — kościół. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Sw. Anna, fragment. Fot. E, Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys-: Św. Antoni Padewski. Tyczyn — kościół. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Sw. Klemens. Tyczyn — kościół. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Sw. Klemens, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Sw. Klemens, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
108. S, A. Mirys: Wniebowzięcie NPMarii. Białystok — kościół. Fot. R. Kazimierski.
109. S. A. Mirys: Wniebowzięcie NPMarii, fragment. Fot. R. Kazimierski.
110. S. A. Mirys: Wniebowzięcie NPMarii, fragment. Fot. R. Kazimierski.
111. S. A. Mirys: Wniebowzięcie NPMarii, fragment. Fot. R. Kazimierski.
112. S. A. Mirys: Wniebowzięcie NPMarii, fragment. Fot. R. Kazimierski.
113. S. A. Mirys: Wniebowzięcie NPMarii, fragment. Fot. R. Kazimierski.
S. A. Mirys: Wniebowzięcie NPMarii, fragment. Fot. R. Kazimierski.
S. A. Mirys: Wniebowzięcie NPMarii, fragment. Fot. R. Kazimierski.
S. A. Mirys: Wniebowzięcie NPMarii, fragment. Fot. R. Kazimierski.
S. A. Mirys: Sw. Łukasz. Tyczyn - kościół. Fot. .1. Szandomirski.
S. A. Mirys: Sw. Łukasz, fragment - syn malarza. Fot. J. Szandomirski.
S. A. Mirys: Sw. Łukasz, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S. A. Mirys: SW. Jan Ewangelista. Tyczyn — kościół. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
S. A. Mirys: Św. Jan Ewangelista, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
S. A. Mirys: Sw. Mateusz. Tyczyn - kościół. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
123. S. A. Mirys: Sw. Mateusz, fragment. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk, J. Gołda.
24. S. A. Mirys: Sw. Marek. Tyczyn - kościół. Fot. E. Kozłowska-Tomczyk.
125. S. A. Mirys: Krajobraz z widokiem na miasto. Tyczyn - plebania. Fot. T. Chrzanowski.
^6. S. A. Mirys: Krajobraz z rybakiem. Tyczyn - plebania. Fot. T. Chrzanowski.
152
.127. S. A. Mirys: Kazanie św. Jana (kopia?). Fot. ze zbiorów Muzeum Narodowea w Krakowie.
i?.8. S. A. Mirys: Kazanie św. Jana na puszczy (kopia). Warszawa - własność prywatna.
S. A. Mirys: Chrzest Chrystusa w Jordanie (kopia?). Fot. ze zbiorów Muzeum Na
rodowego w Krakowie.
S. A. Mirys1: Scena ogrodowa (obraz nie ukończony). Kraków — własność pry
watna. Fot. Z. Malinowski,
S. A. Mirys: Autoportret. Poznań — Muzeum Narodowe. Fot. L. Perz, F. Maćko-
wiak.
S. D. Mirys: Porwanie Sabinek. Ryt. H. Guttenberg.
S.D. Mirys: Numa Pompiliusz, drugi król Rzymu. Ryt. Longer.
S.D. Mirys: Skazanie i ułaskawienie Horacjusza. Ryt. J. J. Le Veau.
S.D. Mirys: Ankus Marcjusz, czwarty król Rzymu. Ryt. Ph. Triere.
S.D. Mirys: Odważny postępek Klelii, Ryt. Longueuil.
S.D. Mirys: Piękny czyn Waleriusza. Ryt, Homery,
S.D. Mirys: Pojedynek Brutusa i Arnusa. Ryt, Guyet.
S.D. Mirys: Ukaranie Kasjusza. Ryt. Patas.
S.D. Mirys: Cyncynat. Ryt. Thoma.
S.D. Mirys: Prawo dwunastu tablic. Ryt. Malapeau.
S.D. Mirys: Hojność rzymskich matron. Ryt, Leveau.
S.D. Mirys: Zdobycie Wejów.
1.44. S.D. Mirys: Pobożność Albinusa. Ryt. Deligon.
S.D. Mirys: Bitwa pod Allią (dziś Ają). Ryt. Auvray.
S.D. Mirys: Początki Kartaginy. Pierwsza wojna punicka. Ryt. Malbert.
S. D. Mirys: Rozmowa Pyrrusa z Fabrycjuszem. Ryt. J. B. Racine.
148. S. D. Mirys: Tuberon otrzymuje srebrny puchar. Ryt. J. A. Pierron.
14&. S.D. Mirys: Zwycięstwo morskie Duiliusza. Ryt. G. Taier.
S.D. Mirys: Zamieszki spowodowane projektem prawa rolnego Flaminiusza. Ryt-
Duhamel.
S. D. Mirys: Saturnalia. Ryt. P. Baąuey.
S. D. Mirys: Druga wojna punicka. Ryt. A. Girard le Jeune.
S.D. Mirys: Śmierć Hannibala. Ryt. Dambrun.
Herb S. Ą. Mirysa. -
Spis treści:
Str.
Przedmowa ,.,.....-...-. 5
I. Tło historyczne epoki 7
II. Stan wiedzy o malarzu ........... 12
Przed przybyciem do Polski . . . - 18
Pierwszy okres pobytu w Polsce (1730—1750) 25
V. Białostocka działalność S. A. Mirysa (1752—1771) 37
VI. Ostatnie lata życia i twórczości malarza (1771—1790) .... 54
VII. Stosunki rodzinne ............ 67
VIII. Krąg Sylwestra Augusta Mirysa 78
IX. Charakterystyka twórczości .......... 76
X. Stanowisko malarza w dziejach sztuki 88
Kilka dat z życia i twórczości S. A. Mirysa 98
Bibliografia 99
Aneksy 102
Katalog dzieł S. A. Mirysa - 119
Resume 135
Indeks 141
Spis ilustracji 148
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.