MALARSTWO NIEMIECKIE
OD KLASYCYZMU DO SYMBOLIZMU
KATALOG ZBIORÓW - 358 OBRAZÓW
Wydawnictwo: Muzeum Narodowe, 2012
Oprawa: twarda
Stron: 306
Stan: NOWA
SPIS TREŚCI:
Przedmowa / Vorwort (Mariusz Hermansdorfer)
Zbiory muzealne nowszego malarstwa niemieckiego we Wrocławiu Sammlungen neuerer deutscher Malerei in Breslauer Museen
Dawne wrocławskie obrazy w innych kolekcjach / Alte Breslauer Gemalde in sonstigen Kunstsammlungen
Katalog
Obrazy malarzy znanych z nazwiska (poz. kat. 1 -298) Obrazy malarzy nieokreślonych (poz. kat. 299-358)
Skróty (bibliograficzne, źródła i opracowania niepublikowane, wystawy)
Indeks ikonograficzny
Indeks osób i postaci
Indeks nazw geograficznych
Indeks proweniencji
Spis ilustracji we wstępie
PRZEDMOWA
Wrocławska kolekcja malarstwa niemieckiego drugiej połowy XVIII w. i wieku XIX jest obok zbiorów Muzeów Narodowych w Warszawie i w Poznaniu jedną z największych w Polsce. Historia jej tworzenia - szczegółowo omówiona we wstępie Piotra Łukaszewicza - rozpoczyna się w latach dwudziestych XIX w., kontynuowana jest w następnym stuleciu, zostaje przerwana przez II wojnę światową, aby zyskać nowy początek na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX w.
Obecny zbiór, poważnie uszczuplony i zmieniony w stosunku do gromadzonego przez naszych poprzedników, jest jego kontynuacją. Kontynuacją twórczą, bo w przeciwieństwie do wątków tematycznych, preferowanych przez niektórych dyrektorów i kustoszy niemieckich (pejzaże, sceny historyczne, portrety osobistości) głównym kryterium wyboru są walory artystyczne obrazów. One przede wszystkim decydują o umieszczeniu płótna w kolekcji, o włączeniu w ciąg malarstwa europejskiego XIV-XIX w.
Stała ekspozycja tego zbioru, po dwudziestu latach nieobecności, wkrótce zostanie ponownie udostępniona, a naukowy katalog kolekcji niemieckiej będzie - obok opracowań malarstwa niderlandzkiego, krajów romańskich i śląskiego - kolejnym kompendium wiedzy o zasobach Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Mariusz Hermansdorfer