Publikacja jest propozycją dla uczniów, którzy z pomocą tradycyjnych dyscyplin sztuki, jakimi są malarstwo i rzeźba, chcą rozwijać swoje zainteresowania artystyczne i umiejętności twórcze. Ćwiczenia zawarte w zeszycie nie ograniczają się jednak wyłącznie do stymulacji ekspresji twórczej, dają uczniowi również możliwość - dzięki prezentowanym reprodukcjom i fotografiom - kształtowanie postawy odbiorczej, rozumianej jako rozwijanie motywacji do kontaktów ze sztuką. Autorka proponuje kilkanaście interesujących zagadnień i technik plastycznych będących punktem wyjścia do ekspresji twórczej, m.in.:
- głębia w obrazie - identyfikacja pejzażu jako tematu malarskiego,
- analogia rytmu w plastyce i muzyce,
- kompozycje plamą barwną przy zastosowaniu techniki mokre na mokrym wsparte techniką drippingu,
- tworzenie dekoracyjnych form rzeźbiarskich i płaskiej struktury,
- rzeźba abstrakcyjna i figuralna.
Wszystkie proponowane w zeszycie tematy i techniki są szczegółowo opisane i zilustrowane, dając uczniom gwarancję uczestniczenia w atrakcyjnych i wartościowych edukacyjnie zajęciach artystycznych. Prezentacje fotograficzne Krok po kroku umożliwiają im dokładne zapoznanie się z praktycznymi metodami warsztatowymi wykonania poszczególnych ćwiczeń. Organizacja wystawy prac uczniów to zadanie wynikające z realizacji podstawy programowej zajęć artystycznych. Sugerowana w ćwiczeniu metoda projektu poszerza zasięg działań i pozwala nadać przedsięwzięciu cechy szerokiej akcji propagującej kulturę plastyczną w środowisku szkolonym i lokalnym. Metoda projektu w zakresie organizacji wernisażu sprzyja integracji rówieśniczej, kształceniu odpowiedzialności, aktywności twórczej i kreatywności, stymulacji inicjatywy i umiejętności współdziałania w grupie. Projekt może objąć zasięgiem wszystkie klasy realizujące zajęcia artystyczne w danym roku szkolnym , może tez dotyczyć wybranej grupy uczniów wyrażającej chęć udziału w projekcie.