Opis książki: Badanie na temat tej kultury, która podoba się wszystkimJak produkuje się bestseller, hit czy blockbuster? Dlaczego popcorn i coca-cola odgrywają wielką rolę w przemyśle filmowym? Czy po porażce w Chinach Disney i Murdoch zdołają wyeksportować swój produkt do Indii? W jaki sposób Bollywood uwodzi Afrykanów, a brazylijskie telenowele zjednują sobie Rosjan? Dlaczego Walonowie domagają się filmów dubbingowanych, podczas gdy Flamandowie wolą wersje z napisami? Skąd ten triumf amerykańskiego modelu rozrywki i ten schyłek Europy? I wreszcie, dlaczego wartości bronione przez chińską propagandę i media muzułmańskie dziwnie przypominają wartości studiów Disneya?By odpowiedzieć na te pytania, dziennikarz i badacz Frederic Martel przeprowadził długie dochodzenie od Hollywood do Bollywood, od Japonii po Afrykę Subsaharyjską, od kwatery głównej Al-Dżaziry w Katarze aż po siedzibę giganta Televisa w Meksyku. Jego obserwacje są jednocześnie oryginalne, fascynujące i niepokojące - rozpoczęła się nowa wojna światowa o treści.W sercu tej wojny: kultura mainstreamowa. Nowe kraje pojawiają się ze swoimi mediami i swoją masową rozrywką. Internet zwielokrotnia ich siłę. Wszystko przyspiesza. W Indiach, Brazylii, Arabii Saudyjskiej, trwa walka o dominację w sieci i o zwycięstwo w obszarze soft power. Wszyscy chcą kontrolować słowa, obrazy, marzenia.Mainstream opowiada o tej globalnej wojnie mediów i kultury. I wyjaśnia, co trzeba robić, by podobać się wszystkim i wszędzie na świecie.Frederic Martel jest badaczem i dziennikarzem. Jego ostatnia książka De la culture en Amerique (O kulturze w Ameryce) została przetłumaczona na wiele języków i była przedmiotem dyskusji w wielu krajach. Martel wykłada na HEC (Szkoła wyższych studiów handlowych) i prowadzi główny magazyn informacyjny o przemysłach kreatywnych i mediach w Radio France.Mainstream jest rezultatem obszernych badań, które prowadził przez pięć lat w trzydziestu krajach. Frederic Martel przeprowadził wywiady z ponad 1200 osobami we wszystkich stolicach entertainmentu. Analizuje grę aktorów, logikę grup i śledzi obieg treści na pięciu kontynentach. Dowodzi, że nawet jeśli produkty mainstreamowe niekoniecznie są artystyczne, to strategie, które umożliwiają ich tworzenie i rozpowszechnianie, mogą być fascynujące.MAINSTREAM [`me nstri:m], przymiotnik: mainstreamowy - słowo pochodzenia amerykańskiego: dla ogółu, dominujący, popularny. Wyrażenie "kultura mainstreamowa" może mieć konotację pozytywną, w sensie "kultury dla wszystkich", lub negatywną, w sensie "kultury hegemonicznej". Film mainstreamowy - taki, który chce trafić do szerokiej publiczności; media mainstreamowe - media masowe; produkt mainstreamowy - sprzedający się masowo; ktoś chce być mainstreamowy - chce podobać się wszystkim.
|