Nawet jeśli nie każdy miał okazję zagrać w „Magic the Gathering”, trudno znaleźć człowieka, który by o niej nie słyszał. Ta popularna na całym świecie gra, która dostarcza rozrywki milionom graczy na całym świecie, powstała w 1993 roku, w wyobraźni uznanego projektanta gier Richarda Garfielda, a opublikowana została przez zasłużonych dla gatunku Wizards of the Coast. Od tego czasu wiele było mniej lub bardziej udanych prób przeniesienia jej na monitory komputerów, lecz każda z nich oferowała jedynie odmienne środowisko dla rozgrywania tych samych karcianych batalii. „Magic the Gathering: Battlegrounds” podejmuje próbę stworzenia nowej jakości na bazie oryginalnych zasad uznanej karcianki. Podobnie jak to ma miejsce w oryginalnej grze, każdy z przystępujących do rozgrywki graczy posiada 20 punktów życia, zasób poznanych czarów, uroków i zdobytych artefaktów. Sama jednak walka toczy się na wirtualnej szachownicy, na której poza przywoływanymi siłą magii potworami pojawiają się również sami gracze-czarodzieje stanowiąc ostateczny cel każdego ataku. Mogą się oni po niej poruszać i zbierać kryształy many dające siłę do rzucania zaklęć. Samych zaklęć gracze dostają do dyspozycji 70, z czego połowa to czary przywołujące potwory, reszta zaś stanowi efekty i uroki.
Rozgrywka w „Battlegrouds” cechuje się szybką akcją oraz skrzy się bogactwem efektów specjalnych. Przywoływane monstra oraz rzucane czary zobrazowane za pomocą engine’u UT 2003 wywierają duże wrażenie i oferują doświadczenia dalece odbiegające od tradycyjnego spokoju towarzyszącego karcianym zmaganiom. Niemniej jednak same zasady gry pozostają te same. Przywoływane monstra, wsparte zaklęciami i urokami zwiększającymi ich siłę, ruszają do ataku na armię przeciwnika i pokonują ją, by ostateczny cios zadać wrogiemu czarodziejowi. Ten z graczy, który jako pierwszy zdoła zmniejszyć ilość punktów przeciwnika od 20 do 0, wygrywa.
Gra posiada dwa tryby – Versus oraz Quest. Pierwszy z nich to klasyczna potyczka (skirmish) pozwalająca rozegrać partię z drugim graczem lub z komputerem. Quest zaś stanowi formę gry fabularnej, w której gracz zdobywa stopniowo doświadczenie wykonując kolejne misje (jest ich ponad 70) zgrupowane w sześciu rozdziałach. Wraz ze wzrostem jego umiejętności, nowe zaklęcia i nowe monstra stają się dla niego dostępne, a bieg fabuły pozwala mu zdobywać nowe artefakty. Rozwój postaci w połączeniu z możliwością określenia jej wyglądu (ubiór, twarz etc.) pozwala graczom na dużą integrację z ich wirtualną reprezentacją.