MACIERZYŃSTWO WOBEC DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO INTELEKTUALNIEM.Karwowska2007 r
Format B-5stron 204
Spis treści
WSTĘP.................7
Rozdział I
WSPÓŁCZESNE ROZUMIENIE ROLI RODZINY
W REHABILITACJI DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO
INTELEKTUALNIE....................................................9
1. Przemiany w ujęciu istoty i etiologii niepełnosprawności intelektualnej... 9
2. Perspektywy badawcze niepełnosprawności intelektualnej.....................15
3. Konsekwencje nowego ujęcia niepełnosprawności intelektualnej
dla opieki, społecznego wsparcia i edukacji osób niepełnosprawnych.....20
4. Upodmiotowienie rodziny w procesie edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych..............................................
27
Rozdział II
MACIERZYŃSTWO W SYSTEMIE WIĘZI I WSPARCIA
W RODZINIE .....................................................38
1. Istota macierzyństwa i dyspozycje kobiety do jego tworzenia.................38
2. Macierzyństwo w systemie więzi i wsparcia wewnątrzrodzinnego...........45
3. Znaczenie społecznego wsparcia w tworzeniu macierzyństwa.................51
Rozdział III
ZAGROŻENIA W TWORZENIU MACIERZYŃSTWA
WOBEC NIEPEŁNOSPRAWNEGO DZIECKA..........................57
1. Dziecko niepełnosprawne - wyjaśnienia terminologiczne i pojęciowe.... 57
2. Od społecznego wykluczenia do społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i ich matek..............................61
Spis treści
3. Dylematy macierzyństwa związane z diagnozą niepełnosprawności dziecka...........................................................................65
4. Obciążenie emocjonalne matek dzieci niepełnosprawnych....................72
5. Problemy ekonomiczno-kulturowe matek dzieci niepełnosprawnych intelektualnie................................................................84
Rozdział IV
METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ......................................89
1. Przedmiot, problematyka badań, podejście metodologiczne..................89
2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze.....................................93
3. Teren badań i badana grupa matek.....................................96
Rozdział V
MACIERZYŃSTWO WOBEC DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO
UMYSŁOWO W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH..............................98
1. Wartość środowiska rodzinnego matek i ich dzieci................................98
2. Stosunek matki do dziecka niepełnosprawnego...................................105
3. Stosunek matki do procesu rehabilitacji dziecka..................................115
4. Więzi matek z innymi ludźmi i wsparcie od nich uzyskiwane..............121
5. Jakość macierzyństwa w świetle samooceny matek...............................130
6. Stan sił biopsychicznych matek — zagrożenie zespołem
„wypalania się sił".................................................................138
7. Aktywność i kreatywność matek w tworzeniu macierzyństwa .............146
8. Globalna ocena jakości macierzyństwa wobec dzieci niepełnosprawnych umysłowo.............................................................154
PRZESŁANIE DLA SPECJALISTÓW I SŁUŻB SPOŁECZNYCH .... 160
BIBLIOGRAFIA....................................................................164
ANEKSY............................................................................177
ABSTRACT................................................................201