Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich. Przykłady Włoch, Francji, Polski i Czech
Nelly Daszkiewicz (red.), Piotr Dominiak (red.), Julita Wasilczuk (red.), Giuseppe Canullo, Michal Mejstrik, Herve Mesure, David Smallbone, Francesca Spigarelli, Magdalena Popowska
Rozszerzenie Unii Europejskiej o nowe państwa jest jednym z najważniejszych wydarzeń początku XXI wieku. Stwarza to zupełnie nową sytuację zarówno dla 15 krajów, które już od wielu lat integrują swoje gospodarki, jak i dla 10 członków przyjętych do UE w 2004 roku. Ta sytuacja jest z pewnością wielkim wyzwaniem dla obydwu grup, ponieważ różnice w poziomie rozwoju ekonomicznego pomiędzy „starymi” i nowymi członkami są znaczne. Książka jest efektem pracy międzynarodowej grupy badaczy pochodzących z Polski, Czech, Włoch i Francji, zajmujących się sektorem MSP, którzy postanowili przyjrzeć się, jak przebiegał i przebiega proces adaptacji tych firm do warunków Jednolitego Rynku Europejskiego. Badane przedsiębiorstwa zostały przedstawione z różnych perspektyw: makroekonomicznej, mezoekonomicznej, czyli sektorowej i regionalnej, oraz mikroekonomicznej. W związku z tym, iż obok niewątpliwie istotnych uwarunkowań ekonomicznych dla procesów adaptacyjnych MSP, bardzo istotną determinantą jest osoba właściciela/menedżera i jego kompetencje, poszczególni autorzy poświęcili tej kwestii dużo uwagi w wielu kontekstach. Tym samym w wielu fragmentach publikacji potwierdzono hipotezę o kluczowym jego znaczeniu dla zachowań i rozwoju przedsiębiorstwa. Książka przeznaczona jest dla tych wszystkich, którzy czerpiąc wiedzę z przykładów Włoch, Francji, ale także innych krajów „starej” unijnej piętnastki chcą uczyć się na błędach i pozytywnych doświadczeniach swych odpowiedników z gospodarek działających na JRE już od kilkunastu lat. Lektura niniejszej publikacji w szczególności może stać się inspiracją i skarbnicą wiedzy dla właścicieli oraz menedżerów małych i średnich przedsiębiorstw. Dla pracowników naukowych i studentów zajmujących się problematyką małych i średnich przedsiębiorstw książka powinna być dobrym źródłem nowoczesnej wiedzy metodologicznej, teoretycznej związanej z działalnością małych podmiotów na rynkach międzynarodowych. Spis treści: 1. Małe i średnie przedsiębiorstwa wobec procesów integracji gospodarki światowej - teoria i metodologia badań *Integracja, internacjonalizacja, globalizacja *Przegląd teorii internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw *Trzy poziomy badania wpływu internacjonalizacji(globalizacji/integracji) na małe i średnie przedsiębiorstwa *Zasobowo- sektorowy model internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw dla gospodarek transformowanych *Kompetencje właściciela /menedżera 2. Integracja europejska a sektor małych i średnich przedsiębiorstw - doświadczenia włoskie *Specjalizacja przemysłowa we Włoszech *Przezwyciężanie słabych stron małych firm *Eksport i internacjonalizacja małych firm 3. Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we Włoszech- przykład regionu Marche *Internacjonalizacja- strategiczna opcja wzrostu firmy *Instrumenty internacjonalizacji *Globalizacja łańcucha wartości *Ścieżka rozwoju internacjonalizacji *Małe i średnie przedsiębiorstwa w regionie Marche wobec rynków zagranicznych *Geograficzna i sektorowa lokalizacja inwestycji zagranicznych prowadzonych przez badane firmy 4. Francuskie małe i średnie przedsiębiorstwa wobec jednolitego rynku europejskiego oraz internacjonalizacji - przegląd literatury francuskojęzycznej *Rola małych i średnich przedsiębiorstw w handlu zagranicznym Francji *Główne kierunki badań internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw 5. Przystosowanie małych i średnich przedsiębiorstw we Francji do działalności w warunkach internacjonalizacji i integracji gospodarczej *Ogólna charakterystyka wybranych gałęzi przemysłu *Internacjonalizacja niezależnych małych i średnich przedsiębiorstw w badanych gałęziach przemysłu *Struktura geograficzna działalności międzynarodowej francuskich małych i średnich przedsiębiorstw *Przyczyny "niechęci" niektórych francuskich małych i średnich przedsiębiorstw do internacjonalizacji *Internacjonalizacja sektorów- strategie adaptacji małych i średnich przedsiębiorstw 6. Ewolucja systemu pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw we Francji *Polityka przemysłowa Francji i ewolucja systemu pomocy publicznej dla przedsiębiorstw *Aktualny system wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw przemysłowych *Ocena systemu pomocy publicznej dla małych i średnich przedsiębiorstw- podsumowanie i wnioski 7. Jednolity rynek europejski: implikacje dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw *Charakterystyka polskiego sektora małych i średnich przedsiębiorstw *Otoczenie rynkowe a rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce *Zagrożenia i szanse polskich małych i średnich przedsiębiorstw związane z jednolitym rynkiem europejskim na podstawie doświadczeń Wielkiej Brytanii i Portugalii *Wnioski i implikacje dla polityki gospodarczej 8. Studia przypadków internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw we Francji i Włoszech *Studia przypadków internacjonalizacji firm francuskich: podejście komparatywne i diachroniczne *Studia przypadków internacjonalizacji firm włoskich 9. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Republice Czeskiej wobec jednolitego rynku europejskiego w świetle badań empirycznych *Eksport i import małych i średnich przedsiębiorstw *Możliwości i zagrożenia małych i średnich przedsiębiorstw związane z przystąpieniem do UE 10. Polscy właściciele /menedżerowie wobec jednolitego rynku europejskiego *Opis badań *Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw w świetle przeprowadzonych badań *Analiza przystosowania małych i średnich przedsiębiorstw do funkcjonowania na jednolitym rynku europejskim *Opis modelu badawczego *Kompetencje właścicieli/menedżerów a stopień przygotowania firmy do wejścia na jednolity rynek europejski *Postrzeganie otoczenia makroekonomicznego i opinie właścicieli/menedżerów o skutkach przystąpienia Polski do UE dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw 11. Postrzeganie otoczenia ekonomiczno- politycznego oraz możliwości i zagrożeń związanych ze wstąpieniem do UE- porównanie wyników badań polskich i czeskich *Postrzeganie szans i zagrożeń zwiazanych z przystąpieniem do UE przez polskie i czeskie małe i średnie przedsiębiorstwa *Porównanie stosunku polskich i czeskich właścicieli do jednolitego rynku europejskiego w zależności od stopnia przygotowania firmy do akcesji
|