Matthew McKay, Peter D. Rogers, Judith McKay
KIEDY ZŁOŚĆ RANI
Jak uciszyć wewnętrzne burze?
Wydanie I, 2014
oprawa miękka, 400 stron
Wydawnictwo MiND
● Złość jest kwestią wyboru. Zależy przede wszystkim od naszego myślenia.
● Wyrzucanie z siebie złości rzadko przynosi prawdziwą ulgę. Jego skutkiem jest jeszcze większe napięcie i złość.
● Złość dużo kosztuje: niszczy relacje z bliskimi, staje się źródłem poczucia winy, ma poważne konsekwencje dla zdrowia.
● Złość nie czyni silnym i bezpiecznym, ale wystawia na ataki innych. Złość rodzi złość.
● Można nauczyć się żyć bez złości ‒ i żyć zdrowiej.
Złość jest odpowiedzią na stres i frustrację. Wyrzucanie jej z siebie przejściowo pomaga pokonać poczucie bezradności, jednak niszczy relacje z innymi ludźmi i na dłuższą metę powoduje jeszcze większe napięcie i stres. To błędne koło.
Złości można się oduczyć, choć wymaga to czasu. Niniejsza książka jest skierowana do osób, które chciałyby zmniejszyć ilość agresji w swoim życiu rodzinnym i zawodowym oraz nauczyć się asertywnego wyrażania emocji. Autorzy, doświadczeni psychologowie, pomagają w opanowaniu skutecznych umiejętności kontrolowania złości i technik redukowania napięcia.
Mathew McKay, Peter D. Rogers, Judith McKay to zespół psychologów z wieloletnią praktyką terapeutyczną. Mają na swoim koncie liczne książki poradnikowe, m.in.: Kiedy twoja złość krzywdzi dziecko (Wydaw. MiND 2012), Sztuka skutecznego porozumiewania się (GWP 2001), Kiedy złość niszczy twój związek (GWP 2003), Poczucie własnej wartości (Rebis 2003), Nastolatki i narkotyki (GWP 2007).
FRAGMENTY
Nigdy nie jesteś ofiarą. Jedynymi prawdziwymi ofiarami są dzieci, bo mają bardzo ograniczony wpływ na kształt swojego życia. Dorosły wybiera rolę ofiary, bo dorosły ma wybór.Złość często bierze się z poczucia presji, że musimy coś dla kogoś zrobić. Jednak problem nie leży w tym, że ludzie proszącię o różne rzeczy, bo każdy ma prawo prosić, o co chce. Problem leży w nieumiejętności wyznaczania granic. To twoim obowiązkiem jest powiedzieć „Nie”, jeśli nie chcesz czegoś zrobić. Jeśli nie dajesz sobie prawa do odmowy, w efekcie zaczynasz reagować złością na prośby innych ludzi, bo to jest twoja jedyna ochrona przed ich potrzebami.Na dłuższą metę złość jest nieskuteczną metodą wpływania na innych. W krótkim terminie czasem działa, ale jeśli będziesz w ten sposób zmuszać ich do spełniania swoich potrzeb, to w końcu się uodpornią i zaczną ci się opierać albo cię unikać.Każdy człowiek w pierwszej kolejności musi zadbać o własne potrzeby, minimalizować własne cierpienie, oddawać się tym aktywnościom, które uważa za najbardziej satysfakcjonujące.Inni ludzie nie mają obowiązku zajmować się tobą. Jeśli mieliby stawiać twoje potrzeby ponad własnymi, musieliby zaniedbać swój podstawowy obowiązek dbania o własne życie i samopoczucie.Skłonność do szukania winnych leży u podstaw chronicznej złości. Jak tylko uznasz, że ktoś jest odpowiedzialny za twój niepokój, poczucie krzywdy lub fizyczne napięcie, wydaje ci się, że masz prawo wybuchać złością''.
SPIS RZECZY
Przedmowa do wydania drugiego.................................. 6
1. Jak korzystać z tej książki?............................................ 8
2. Mity na temat złości..................................................... 18
3. Fizjologiczne koszty złości.......................................... 38
4. Interpersonalne koszty złości....................................... 54
5. Jak oszacować koszty złości?...................................... 65
6. Złość jest wyborem. Dwustopniowy model powstawania
złości................................................................. 72
7. Kwestia odpowiedzialności......................................... 99
8. Kontrola złości przez jedną dobę............................... 127
9. Jak zwalczać myśli-zapalniki?................................... 139
10. Kontrola stresu krok po kroku................................... 173
11. Rozwiązywanie problemów....................................... 188
12. Jak nie dopuścić do eskalacji złości?......................... 203
13. Siła zdrowego myślenia............................................. 229
14. Szczepienie przeciw złości........................................ 244
15. Ćwiczenie reagowania na prowokację....................... 261
16. Skuteczna komunikacja............................................. 282
17. Złość jako reakcja obronna........................................ 321
18. Złość a dzieci............................................................. 349
Bibliografia................................................................ 392