CZŁOWIEK I SPOŁECZEŃSTWO TOM XIV PRÓG DOJRZAŁOŚCI I JEGO UWARUNKOWANIA Red. zbiorowa wyd. Poznań 1996 , stron 96, miękka oprawa format ok. 24 cm x 16,5 cm Nakład tylko 220 + 80 egzemplarzy !!! OD REDAKCJI Tom niniejszy, pt. „Próg dorosłości i jego uwarunkowania", zawiera refleksję teoretyczną i wyniki badań nad młodzieżą. Zamieszczone w nim studia i rozprawy (z wyjątkiem jednej - ostatniej) ukazują całą złożoność procesu przekraczania progu dorosłości przez młodych ludzi, kończącego się podjęciem przez nich określonych ról społecznych (rodzinnych, zawodowych ...) typowych dla osób dorosłych. Ich autorzy analizują różnorodne czynniki psychospołeczne i kulturowe stymulujące (w sensie: determinowania lub sprzyjania) przygotowanie młodzieży do spełniania takich ról, wyrabiające umiejętności pomocne w ich realizacji. Tom otwiera rozprawa teoretyczna Jana Graca, psychologa z Uniwersytetu Komeńskiego w Bratysławie, mówiąca o wpływie wzorów rodzinnych, edukacyjnych, partnerskich i zawodowych na młodego człowieka. Autor opiera się na sformułowanej przez siebie teorii oddziaływania przykładem („teorii egzemplifikacji"), co nadaje walor oryginalności i stosowną głębię jego rozważaniom. Kolejna rozprawa (Barbary Harwas-Napierały) podnosi podobny problem - wpływu wzorów osobowych rodziców na proces przygotowania młodzieży do dorosłości, z tym, że czynnik, jakim jest wzorzec osobowy ujęty tu został w kontekście innych elementów środowiska rodzinnego. Cztery prace prezentują wyniki badań własnych przeprowadzonych w Instytucie Psychologii UAM. Jedna z nich referuje wyniki sprawdzenia teorii J. L. Hollanda rozpatrującej kwestię wyboru zawodu jako problem dopasowania typu osobowości do typu środowiska zawodowego (Małgorzata Wąsik-Sibrecht). Dwie dalsze (Hanny Liberskiej i Lucyny Bakiery) poświęcone są niezwykle ważnemu zagadnieniu ujmowania przez dorastających perspektywy czasowej własnego życia. Autorki słusznie podkreślają, że kwestia sposobu ujmowania perspektywy czasowej własnego życia ma istotne znaczenie dla poczucia własnej tożsamości i projektowania dalszego swego rozwoju życiowego. Inna praca o charakterze doniesienia z badań (Kazimierza Rudy) przedstawia aktualne tendencje w zakresie dojrzewania seksualnego i aktywności seksualnej u młodzieży polskiej, znajdującej się w okresie dorastania. Niemal wszystkie opracowania dotyczące zagadnienia „przekraczania progu dorosłości" akcentują wpływ środowiska rodzinnego w przebiegu procesu stawania się dorosłym, wykształcania potrzeb i umiejętności niezbędnych w pełnieniu ról zawodowych i rodzinnych, ogólnie rzecz biorąc umożliwiających w miarę pełne uczestnictwo w życiu społeczno-kulturowym. Zamknięciem rozważań nad tym tematem jest rozprawa (Jana Grada) o charakterze analitycznym, rozpatrująca sposób użycia terminu „potrzeby kulturalne" w różnych dyscyplinach humanistycznych, zajmujących się problemem partycypacji w kulturze jednostek i grup społecznych. Autor ujawnia, iż za terminem tym kryje się pewna zbitka pojęciowa. Jego postulat, by odróżniać kulturę od procesu partycypacji kulturowej z jednej strony i od pewnych jego indywidualno-podmiotowych uwarunkowali z drugiej strony, jest zaleceniem godnym uwagi w przyszłych rozważaniach nad „środowiskowymi" uwarunkowaniami przyjęcia przez młodych ludzi kulturowych wzorów postępowania w życiu dorosłym. Tom zamyka recenzja z pracy zbiorowej poświęconej nowemu modelowi edukacji szkolnej. SPIS TREŚCI : Od redakcji I. STUDIA I ROZPRAWY Jan Grac - Wzory osobowe oddziałujące na młodego człowieka - analiza teoretyczna Barbara Harwas-Napierała - Przygotowanie młodzieży do dorosłości: niektóre uwarunkowania rodzinne Małgorzata Wąsik-Sibrecht - Dobór zawodowy, osobowość, płeć a doświadczenie w rodzinie. Próba weryfikacji teorii J. L. Hollanda Hanna Liberska - Ujmowanie perspektywy czasowej własnego życia przez dorastających Lucyna Bakiera - Wyobrażenia własnych perspektyw życiowych młodzieży w drugiej fazie adolescencji a wybrane czynniki środowiska rodzinnego Kazimierz Ruda - Dojrzałość biopsychiczna a sposób realizacji potrzeby seksualnej u młodzieży polskiej Jan Grad - O pojęciu „potrzeby kulturalne" Włodzimierz Malendowski - Regionalny system bezpieczeństwa zbiorowego państw bałtyckich II RECENZJE Grzegorz Lutomski (red.) - Uczyć inaczej, Poznań 1994. Wyd.Fundacji "Humaniora" (M. Leopold) Stan bardzo dobry ! Nie wysyłam za pobraniem ! |
|
|
|
|