Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

MŁODZIEŻ PRÓG DOJRZAŁOŚCI I JEGO UWARUNKOWANIA

24-01-2012, 5:53
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 20 zł     
Użytkownik dysponenda
numer aukcji: 2042370869
Miejscowość Pocztowo
Wyświetleń: 6   
Koniec: 16-01-2012 23:35:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1996
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

CZŁOWIEK I SPOŁECZEŃSTWO

TOM XIV


PRÓG DOJRZAŁOŚCI I JEGO UWARUNKOWANIA

Red. zbiorowa

wyd. Poznań 1996 , stron 96, miękka oprawa format ok. 24 cm x 16,5 cm


Nakład tylko 220 + 80 egzemplarzy !!!

OD REDAKCJI

Tom niniejszy, pt. „Próg dorosłości i jego uwarunkowania", zawiera refleksję teorety­czną i wyniki badań nad młodzieżą.
Zamieszczone w nim studia i rozprawy (z wyjątkiem jednej - ostatniej) ukazują całą złożoność procesu przekraczania
progu dorosłości przez młodych ludzi, kończącego się podjęciem przez nich określonych ról społecznych
(rodzin­nych, zawodowych ...) typowych dla osób dorosłych. Ich autorzy analizują różnorodne czynniki psychospołeczne
i kulturowe stymulujące (w sensie: determinowania lub sprzyja­nia) przygotowanie młodzieży do spełniania takich ról,
wyrabiające umiejętności pomocne w ich realizacji.
Tom otwiera rozprawa teoretyczna Jana Graca, psychologa z Uniwersytetu Komeńskiego w Bratysławie,
mówiąca o wpływie wzorów rodzinnych, edukacyjnych, partnerskich i zawodowych na młodego człowieka.
Autor opiera się na sformułowanej przez siebie teorii oddziaływania przykładem („teorii egzemplifikacji"),
co nadaje walor oryginalności i stosowną głębię jego rozważaniom. Kolejna rozprawa (Barbary Harwas-Napierały)
pod­nosi podobny problem - wpływu wzorów osobowych rodziców na proces przygotowania młodzieży do dorosłości,
z tym, że czynnik, jakim jest wzorzec osobowy ujęty tu został w kontekście innych elementów środowiska rodzinnego.
Cztery prace prezentują wyniki badań własnych przeprowadzonych w Instytucie Psy­chologii UAM. Jedna z nich referuje
wyniki sprawdzenia teorii J. L. Hollanda rozpatrującej kwestię wyboru zawodu jako problem dopasowania typu osobowości
do typu środowiska zawodowego (Małgorzata Wąsik-Sibrecht). Dwie dalsze (Hanny Liberskiej i Lucyny Bakiery)
poświęcone są niezwykle ważnemu zagadnieniu ujmowania przez dorastających perspektywy czasowej własnego życia.
Autorki słusznie podkreślają, że kwestia sposobu ujmowania perspektywy czasowej własnego życia ma istotne znaczenie
dla poczucia własnej tożsamości i projektowania dalszego swego rozwoju życiowego. Inna praca o charakterze doniesienia
z badań (Kazimierza Rudy) przedstawia aktualne tendencje w zakresie dojrzewania seksualnego i aktywności seksualnej
u młodzieży polskiej, znajdują­cej się w okresie dorastania.
Niemal wszystkie opracowania dotyczące zagadnienia „przekraczania progu dorosłoś­ci" akcentują wpływ środowiska rodzinnego
w przebiegu procesu stawania się dorosłym, wykształcania potrzeb i umiejętności niezbędnych w pełnieniu ról zawodowych
i rodzin­nych, ogólnie rzecz biorąc umożliwiających w miarę pełne uczestnictwo w życiu społeczno-kulturowym.
Zamknięciem rozważań nad tym tematem jest rozprawa (Jana Grada) o charakterze analitycznym, rozpatrująca sposób
użycia terminu „potrzeby kulturalne" w różnych dyscyplinach humanistycznych, zajmujących się problemem partycypacji
w kul­turze jednostek i grup społecznych. Autor ujawnia, iż za terminem tym kryje się pewna zbitka pojęciowa.
Jego postulat, by odróżniać kulturę od procesu partycypacji kulturowej z jednej strony i od pewnych jego indywidualno-podmiotowych
uwarunkowali z drugiej strony, jest zaleceniem godnym uwagi w przyszłych rozważaniach nad „środowiskowymi" uwarunkowaniami
przyjęcia przez młodych ludzi kulturowych wzorów postępowania w życiu dorosłym.
Tom zamyka recenzja z pracy zbiorowej poświęconej nowemu modelowi edukacji szkolnej.


SPIS TREŚCI :

Od redakcji

I. STUDIA I ROZPRAWY

Jan Grac - Wzory osobowe oddziałujące na młodego człowieka - analiza teoretyczna

Barbara Harwas-Napierała - Przygotowanie młodzieży do dorosłości: niektóre uwarunkowania rodzinne

Małgorzata Wąsik-Sibrecht - Dobór zawodowy, osobowość, płeć a doświadczenie w rodzinie. Próba weryfikacji teorii J. L. Hollanda

Hanna Liberska - Ujmowanie perspektywy czasowej własnego życia przez dorastających

Lucyna Bakiera - Wyobrażenia własnych perspektyw życiowych młodzieży w drugiej fazie adolescencji
a wybrane czynniki środowiska rodzinnego

Kazimierz Ruda - Dojrzałość biopsychiczna a sposób realizacji potrzeby seksualnej u młodzieży polskiej

Jan Grad - O pojęciu „potrzeby kulturalne"

Włodzimierz Malendowski - Regionalny system bezpieczeństwa zbiorowego państw bałtyckich

II RECENZJE

Grzegorz Lutomski (red.) - Uczyć inaczej, Poznań 1994. Wyd.Fundacji "Humaniora" (M. Leopold)


Stan bardzo dobry !

Nie wysyłam za pobraniem !