Opis książki:
WPROWADZENIE CZĘŚĆ I SŁOWA CHRYSTUSA Rozdział I CHRYSTUS ODWOŁUJE SIĘ DO "POCZĄTKU" 1. Co oznacza "początek"? W stronę Księgi Rodzaju. - Pierwszy opis stworzenia człowieka. - Drugi opis stworzenia człowieka. - Perspektywa "odkupienia ciała" (Rz 8, 23). 2. Znaczenie pierwotnej samotności Dwojaki kontekst. - Człowiek w poszukiwaniu swojej istoty. - Samotność a podmiotowość. - Samotność a sens ciała. - Alternatywa śmierci i nieśmiertelności. 3. Znaczenie pierwotnej jedności Jedność dwojga. - Wymiary jednorodności. - "Komunia osób". - "Ciało z mojego ciała" (por. Rdz 2, 23). - Jedność, w której "stają się jednym ciałem". 4. Znaczenie pierwotnej nagości Uwagi wstępne do Rdz 2, 25. - Wstyd - doświadczenie "graniczne". - Próba rekonstrukcji. - Udział w widzialności świata. - Wymiar wewnętrzny widzenia. - Intymność: ukryty sens widzenia. 5. Człowiek w wymiarze daru A. "Oblubieńcze" znaczenie ciała Stworzenie jako "obdarowanie". - Obdarowanie a człowiek. - Dar: tajemnica uszczęśliwiającego "początku". - Odkrycie "oblubieńczego" sensu ciała. - "Wolność daru" u podstaw oblubieńczego znaczenia ciała. - "Oblubieńczość" ciała a objawienie osoby. - "Oblubieńczy" sens ciała jako owoc zakorzenienia w miłości. B. Tajemnica pierwotnej niewinności Obdarowanie ludzkiego "serca". - Pierwotna niewinność a poczucie oblubieńczego sensu ciała.. - Niewinność u podstaw wymiany daru. - Wymiana daru: interpretacja Rdz 2, 25. - Teologia pierwotnej niewinności. - Początek etosu ludzkiego ciała. - U podstaw pierwotnego sakramentu: ciało jako znak. 6. "Poznanie" i rodzenie Pomiędzy ubóstwem wyrazu a głębią znaczenia. - "Poznanie" jako osobowy "archetyp". - Ojcostwo/macierzyństwo jako ludzki sens "poznania". - "Poznanie" a posiadanie. - "Poznanie" silniejsze niż śmierć. Rozdział II CHRYSTUS ODWOŁUJE SIĘ DO "SERCA" LUDZKIEGO 1. W świetle Kazania na górze Mt 5, 27-28: "kto pożądliwie patrzy [...]". - Mt 5, 27-28: sens etyczny. - Mt 5, 27-28: sens antropologiczny. - Mt 5, 27-28: jako wypowiedź naprowadzająca. 2. Człowiek pożądliwości A. Znaczenie pierworodnego wstydu Zakwestionowanie daru. - Człowiek wyobcowany z pierwotnej miłości. - Zmiana znaczenia pierwotnej nagości. - Wstyd "immanentny". - Wstyd seksualny. B. Niedosyt zjednoczenia Zachwiane poczucie jednoczącego sensu ciała. - Głębszy wymiar wstydu. - Co oznacza "niedosyt zjednoczenia"? - Skąd pochodzi niedosyt zjednoczenia? C. Naruszenie oblubieńczego sensu ciała Sens, czyli "miara serca". - Zagrożony w ciele wyraz ducha. - Zagubienie wolności daru. - Miara wewnętrzna przynależności. 3. Przykazanie a etos A. Powiedziano: "Nie będziesz cudzołożył" (Mt 5, 27) Historia ludu. - Prawodawstwo. - Prorocy. - Przymierze. B. "Każdy, kto pożądliwie patrzy [...]" (Mt 5, 28) Przeniesienie punktu ciężkości. - Tradycja "mądrościowa". - Stan wewnętrzny człowieka opanowanego pożądaniem według Syr 23, 16-24. - Chrystus każe zatrzymać się na progu spojrzenia. - Pożądanie: redukcja odwiecznego wezwania. - Pożądanie: między "komunią" osób a "potrzebą" natury. C. "Scudzołoiył w sercu [...]" (Mt 5, 28) Zwrot "kluczowy". - Wykładnia pierwsza. - Wykładnia druga. - Przykazanie wypełnia się przez "czystość serca". 4. "Serce": oskarżone czy wezwane? A. Potępienie ciała? Manicheizm. - Właściwa interpretacja. - Anty-wartość czy nie-dowartościo-wanie? B. "Serce"postawione w stan podejrzenia? "Nauczyciele podejrzenia". - Istotna rozbieżność. C. Etos i eros Eros jako źródłosłów tego, co "erotyczne". - Etos jest także siłą wewnętrzną erosa. - Problem spontaniczności. 5. Etos odkupienia ciała 6. Czystość jako "życie wedle Ducha" "Czystość" i "serce". - "Ciało" i "Duch" wedle św. Pawła. - "Uczynki ciała" a "owoce Ducha". - "Ciało" a "wolność, ku której wyzwolił nas Chrystus". - Czystość: "powstrzymanie namiętności" a "utrzymanie ciała w świętości i we czci" - Analiza Pawiowego "opisu ciała" z 1 Kor 12, 18-27. - Czystość jako cnota i jako dar. - Czystość a mądrość. 7. Ewangelia czystości serca: wczoraj i dziś Teologia ciała.. - Teologia a pedagogia. Aneks: Etos ciała a dzieła kultury artystycznej Rozdział III CHRYSTUS ODWOŁUJE SIĘ DO ZMARTWYCHWSTANIA 1. Zmartwychwstanie ciał jako rzeczywistość "świata przyszłego" A. Synoptycy: "Nie jest On Bogiem umarłych, ale żywych" Trzeci człon tryptyku. - Świadectwo mocy Boga żywego. - Nowy sens ciała. - Uduchowienie. - Przebóstwienie. B. Pawłowa interpretacja zmartwychwstania w 1 Kor 15, 42-49 Ostateczne zwycięstwo nad śmiercią. - Pierwszy Adam i ostatni Adam. O bezżenności dla królestwa niebieskiego A. Słowa Chrystusa z Mt 19, 11-12 Słowa Chrystusa i reguła ich rozumienia. - Trzy kategorie "bezżennych" - dlaczego? - Bezżenność dla królestwa niebieskiego a "płodność z Ducha". - Zwrot: "dla królestwa niebieskiego" wskazuje na motywację. - Bezżenność a małżeństwo - jako powołanie człowieka "historycznego". - Jak rozumieć "wyższość" bezżenności dla królestwa niebieskiego? - Bezżenność dla królestwa: pomiędzy wyrzeczeniem a miłością. - Oblubieńcze znaczenie ciała -u podstaw Chrystusowego wezwania do bezżenności. - Wyrzeczenie, które jest afirmacją, służy afirmacji. B. Pawłowa interpretacja tematu: dziewictwo - małżeństwo (1 Kor 7) Wypowiedź Chrystusa a nauka apostoła. - Pawłowa argumentacja. - "Pożądliwość" a "dar od Boga". C. Odkupienie ciała CZĘŚĆ II SAKRAMENT Rozdział I WYMIAR PRZYMIERZA I ŁASKI 1. List do Efezjan (5, 21-33) A. Wstęp i nawiązanie Tekst Ef 5, 21-33. - Tekst Ef 5, 21-33 a słowa Chrystusa. - Ef 5, 21-33: dwa znaczenia ciała. - Czy tekst Ef 5, 21-33 mówi o sakramentalności małżeństwa? - Sakrament a ciało. - Kierunek dalszych analiz. B. Szczegółowa analiza Ef 5, 21-33 w kontekście całego Listu do Efezjan. - Tajemnica Chrystusa a powołanie chrześcijanina. - Klimat życia chrześcijańskiej wspólnoty. -Wskazania dla społeczności rodzinnej. - Małżonkowie "wzajemnie poddani w bojaźni Chrystusowej". - Analogia a tajemnica (u podstaw sakramentalności małżeństwa). - Dodatkowy aspekt analogii: głowa - ciało. - Dwa podmioty -czy jeden? - "[...] jak własne ciało" (Ef 5, 28). - "Tajemnica to wielka [...]". 2. Sakrament a tajemnica Odwieczna tajemnica: objawiona i działająca w Chrystusie. - Analogia miłości oblubieńczej. - Izajasz a List do Efezjan. - Rzeczywistość daru, znaczenie łaski. - Małżeństwo: sakrament najpierwotniejszy. - "Sakrament odkupienia". - Małżeństwo jako "figura" oraz jako sakrament Nowego Przymierza. - Sakramenty Kościoła. 3. Sakrament a "odkupienie ciała" A. Ewangelia Słowa Chrystusa a tajemnica odkupienia. - Sakrament odkupienia a nierozerwalność małżeństwa. - Sakrament: dany - jako łaska, zadany - jako etos. - Sakrament: wezwanie do "życia wedle Ducha". - Sakrament a eschatologiczna nadzieja "odkupienia ciała". B. List do Efezjan Oblubieńczy i odkupieńczy sens miłości. - Odkupienie ciała a "sakrament człowieka". Rozdział II WYMIAR ZNAKU 1. "Mowa ciała" a rzeczywistość znaku Przysięga małżeńska. - "Profetyzm ciała". - "Mowa ciała" odczytana w prawdzie. - "Mowa ciała" a pożądliwość ciała. - "Mowa ciała" a "hermeneutyka sakramentu". 2. Pieśń nad Pieśniami Na przedłużeniu Księgi Rodzaju: fascynacja. - "Siostro ma, oblubienico". - "Ogród zamknięty" - "źródło zapieczętowane". - Eros - czy agape? 3. Gdy "mowa ciała" staje się językiem liturgii. Rozważania nad Księgą Tobiasza Małżeństwo Tobiasza i Sary. - Miłość jako próba. - Modlitwa nowożeńców. - Kiedy język liturgii staje się "mową ciała". - Znak sakramentalny: "misterium" a "etos". Rozdział III PRAWO ŻYCIA DAŁ IM BÓG W DZIEDZICTWO 1. Problematyka etyczna Norma moralności a prawda "mowy ciała". - Słuszność normy a jej "wykonalność". - Odpowiedzialne rodzicielstwo. - Prawda "mowy ciała" a zło antykoncepcji. - Etyczna regulacja poczęć (prymat cnoty). - Etyczna regulacja poczęć: osoba - natura - metoda. 2. Zarys duchowości małżeńskiej Moce, które płyną z sakramentalnej "konsekracji". - Analiza cnoty wstrzemięźliwości. - Wstrzemięźliwość - między "podnieceniem" a "wzruszeniem". - Dar czci. ZAKOŃCZENIE POSŁOWIE. Uwagi historyczno-edytorskie w związku z Jana Pawła II katechezami Mężczyzną i niewiastą stworzył ich (Cezary Ritter)
|