Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

LWÓW w zbiorze RYSUNKÓW SZCZEPAŃSKIEGO

19-05-2012, 18:15
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 34 zł     
Użytkownik KSIAZKAnet
numer aukcji: 2345167304
Miejscowość Katowice
Wyświetleń: 9   
Koniec: 24-05-2012 19:45:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 LWÓW
w
ZBIORZE RYSUNKÓW

WŁADYSŁAWA SZCZEPAŃSKIEGO

Oczyma szarego człowieka 1[zasłonięte]983-19.
 

Wydawca  Ossolineum,


Format: 24 x 34 cm , 25 rysunków, Rok. wyd. 1992


Stan: dobry+, jeden z rysunków ma drobne przybrudzenie na obwodzie

 


Teka, zawiera 25 reprodukcji rysunków artysty Iwowianina Władysława Szczepańskiego. Stanowią one wybór z większego zbioru prac, zatytułowanego „Oczyma szarego człowieka". Zbiór ten tworzą przede wszystkim motywy lwowskie zebrane w cykle: „Lwów. Mówią wieki", ,,Świat, który odchodzi", „Symbioza", „To, czego się nie widzi", „Arterie", „Morituri te salutant", „Zapomniane zakątki", „Narastanie", ,,Ku nowoczesności".
Tematem rysunków zebranych w mniejszej tece jest rodzinne miasto artysty, które zaczął on przedstawiać w swoich pracach maj ąc za sobą okres zupełnie odmienny — wcześniej tworzył kompozycje czysto abstrakcyjne, a w następnej fazie były to krajobrazy syntetyczne. To właśnie one i kilka znakomitych portretów poprzedzają zbiór lwowski. Zdecydowana kreska i umiejętność nasilania tonów, wypracowane w tym wcześniejszym okresie, zaczęły dawać ciekawe rezultaty także w plenerze.
Pierwsze motywy miejskie powstały na krańcach miasta — znanych przedmieściach Lwowa: Zamarstynowie, Kleparowie, Zniesieniu, jak też pod Wysokim Zamkiem. Artysta nadaje temu cyklowi wymowny tytuł: „Świat, który odchodzi". Już w samej tej nazwie tkwi cicha melancholia... Przedstawione są tu budynki i zaułki peryferyjne, które pod względem architektonicznym niczego nadzwyczajnego nie reprezentują, ale w ich prostocie i skromności autor potrafi odnaleźć piękno przedmieść, wobec którego przechodzi się codziennie i którego się nie dostrzega. Właśnie ta umiejętność doboru przedmiotów powoduje, że nawet ze zwykłych domów czy ulic potrafi artysta wydobyć coś ładnego i ciekawego, co musi zainteresować i sprawić przyjemność każdemu, kto umie patrzeć, co niewątpliwie udziela się widzowi uderzającym ładunkiem uczuciowym i nastrojem jakiejś głębokiej zadumy i melancholii.
Równocześnie autor penetruje śródmieście pięknego Lwowa, jego uliczki, zaułki i podwórza, ale nigdy nie dobiera motywów efektownych, nie przedstawia architektury tej „głośnej", od strony uroczystych fasad i placów, gdyż nie idzie mu o koncepcje architektoniczne.

 

Spis prac

Z cyklu „Symbioza"
1.  Symbioza wieków, 1984, L 41,5   x   26,5 cm.
Widok na plac Mariacki; na pierwszym planie cokół pomnika Adama Mickiewicza, na drugim planie po lewej stronie modernistyczna kamienica Sprecherów, a w głębi katedra Łacińska.
2.  Symbioza I, 1983, L 45   x   29 cm.
Ulica Krzywa przy pl. Halickim.
3.  Symbioza H, 1983, L 46,2   x   38,3 cm.
Widok na kościół Dominikanów i wieżę Korniakta ze zbocza Wysokiego Zamku; na pierwszym planie tyły kamienic ul. Szkarpowej.
Z cyklu „Mówią wieki"
4.  Przed kościolem Dominikanów, 1983, L 39 x 60 cm.
Plac Dominikański widziany z ul. Blacharskiej, od strony ul. Ruskiej.
5.  Śródmieście wczesnym rankiem,   1983,  L  40,5 x   30,3 cm.
Ulica Kilińskiego z widokiem  na Rynek lwowski  i  ul.  Ruską na dalszym planie, widziana od ul. Hetmańskiej.
6.  W śródmieściu, 1983, L 45,2   x   36 cm.
Ulica Blacharska ujęta w kierunku ul. Boimów, przecięta ul. Ruską na pierwszym planie.
7.  Ze zbocza Wysokiego Zamku, 1983, L 32,5 x 48 cm.
Widok na miasto z kościołem Bernardynów na dalszym planie oraz wieżą Korniakta i kościołem Dominikanów na planie bliższym.
8.  Zaułek ormiański III, 1983, L 38   x   54,8 cm.
Zaułek pomiędzy ul. Skarbkowską a ul. Ormiańską, przy katedrze Ormiańskiej, widziany w kierunku przejścia do ul. Skarbkowskiej.
9.  Zaułek, 1984, L 45,3   x   34,3 cm.
Dziedziniec przy cerkwi Wołoskiej z kaplicą Trzech Króli i wieżą Korniakta w głębi, widziany w kierunku Podwala.
10.  Zaułek cerkiewny, 1984, L 51,7   x   36,5 cm.
Dziedziniec cerkwi Wołoskiej.
11.  Zaułek dominikański, 1984, L 39,3   x   27,8 cm.
Ulica Ormiańska zamknięta klasztorem Dominikanów.
12.  Katedra Św. Jura,  1984, L 39,5   x   46 cm.
Widok na katedrę Św. Jura od ul. Gródeckiej.
13.  Bernardyni, 1985, L 38,7   x   62,3 cm.
Kościół i klasztor Bernardynów widziany od ul. Serbskiej.
14.  Przed  kościołem  Benedyktynek,   1985,   L  31,8 x   40,4 cm.
Widok od placu Benedyktynek.                                              
15.  Przy Podwalu, 1986, L 36,7   x   50 cm.
Klasztor Dominikanów po stronie prawej i Arsenał Królewski po stronie lewej, widziane od rogu ul. Skarbkowskiej i Podwala.
16. Z cyklu „To, czego się nie widzi" 16. Symbioza,  1983, L 43,3   x   33,8 cm.
Mury klasztoru Dominikanów od ul. Skarbkowskiej.
Z cyklu „Świat, który odchodzi"
17.  Ostatnie domy, 1983, L 34   x   46,2 cm.
Boczna uliczka od ul. Nowozniesieńskiej, przy torze kolejowym.
18.  Na zboczach Wysokiego Zamku I, 1983, L 44,4 x   35,4 cm.
Ulica Lwia widziana od Starego Rynku, ku Wysokiemu Zamkowi.
19.  Na zboczach Wysokiego Zamku II,  1983, L 37 x   30 cm.
Ślepa ulica Piesza, na zboczach Wysokiego Zamku, opadająca w dół w kierunku pl. Benedyktynek, z cerkwią Św. Jura i kościołem Św. Elżbiety na dalekim planie.
20.  Przedmieście I,  1983, L 27,8 x   43,6 cm.
Uliczka na Kleparowie, przy wiadukcie kolejowym, niedaleko ul. Warszawskiej.
21.  Przedmieście Ul, 1984, L 32,3   x   56,1 cm.
Jedna z bocznych uliczek ulicy Zamarstynowskiej, niedaleko Peitwi.
22.  Zaułek U, 1984, L 33,8  x 52 cm.
Skromne zabudowania na Zamarstynowie.
23.  Zaułek przedmiejski, 1984, L 45 x  37,4 cm.
Motyw z przedmieścia Zamarstynowskiego.
Z cyklu „Arterie" 24. Na krańcach miasta, 1984, L 31,6   x   51,2 cm.
Ulica Żółkiewska przecięta torem kolejowym, w głębi dzwonnica cerkwi Piatnickiej.
Z cyklu „Morituri te salutaiit"
25. Morituri te salutant I.  Wczesna wiosna, 1983, L 43   x   31,8 cm.
Boczna uliczka od ul. Kulparkowskiej, vis a vis zakładu dla umysłowo chorych, w głębi nowe budownictwo pochłaniające przedmieście Sygniówka.


DODAJ MNIE DO ULUBIONYCH SPRZEDAJĄCYCH!

Opis,przykłady spis treści poniżej

kliknij, aby powiększyćZdjęcia przedmiotu
LWÓW w zbiorze RYSUNKÓW SZCZEPAŃSKIEGO