Największą nowością w grze są awatary. Rozpoczynając zabawę, wybieramy jeden z wielu dostępnych awatarów, które w czasie rozgrywki będą mogły nam pomóc aktywując swoje specjalne umiejętności, takie jak tworzenie łańcucha klocków tego samego koloru. Zdolności awatara możemy użyć jedynie wtedy, gdy jego znajdujący się w rogu ekranu licznik jest pełny. Wypełniamy go zdobywając punkty lub używając triggerów, które za każdym naciśnięciem przyśpieszają jednak tempo gry. Poza awatarami, twórcy wprowadzili również klocki specjalne, których pojawienie się wywołuje rozmaite efekty, mające zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na przebieg rozgrywki.
Zgodnie z tradycją serii, autorzy przygotowali wiele trybów rozgrywki i plansz, które wraz z postępami będziemy stopniowo odblokowywać. Co ciekawe, w Electronic Symphony gracze nie będą musieli już zaczynać poziomu od nowa, jeżeli nie ukończą go z pozytywnym rezultatem. Po porażce możemy nadal kontynuować grę, jednak nasz stan punktowy zostanie zresetowany. Warto też wspomnieć, że Lumines umożliwia multiplayer w trybie ad-hoc, współpracując równocześnie ze społecznościowymi aplikacjami Vity, takimi jak Near i Activity.
Oprawa graficzna Electronic Symphony jest teraz całkowicie trójwymiarowa, co pozwoliło twórcom zastosować nowe efekty graficzne urozmaicające i uatrakcyjniające zabawę. Na ścieżkę dźwiękową składają się dziesiątki licencjonowanych utworów zespołów i DJ-ów zajmujących się muzyką elektroniczną, takich jak Chemical Brothers czy Kaskade.