Lumines II jest sequelem niezwykle popularnej gry logicznej, będącej modyfikacją nieśmiertelnego Tetrisa. Za powstanie Lumines II odpowiedzialny jest Tetsuya Mizuguchi, będący także twórcą części pierwszej, w którego dorobku znajdują się takie tytuły jak Rez czy Shenmue. Popularność zdobyta przez pierwszą część Lumines okazała się dowodem na to, że gry logiczne nadal cieszą się niesłabnącym powodzeniem wśród graczy, a PSP ma swój flagowy tytuł w tym gatunku gier.
Zasady gry są bardzo proste. Kierujemy spadającymi blokami, składającymi się z czterech części, które z kolei dzielą się na dwa różne kolory. Naszym zadaniem jest takie ułożenie tych bloków na planszy, aby powstały klocki o jednolitym kolorze. W odróżnieniu od Tetrisa, w którym mieliśmy do czynienia z klockami o różnych kształtach, w Lumines 2 układamy jedynie kwadratowe bloki mogące występować tylko w sześciu kombinacjach rozłożenia koloru. Ułożenie obok siebie bloków w jednolitym kolorze powoduje powstawanie combosów. Dzięki takiemu uproszczeniu rozgrywka na tyle różni się od Tetrisa, że wciąga i nie nuży wtórnością.
Główną nowością w Lumines II są całkowicie animowane tła w czasie rozgrywki. Podczas, gdy w części pierwszej tylko niektóre elementy były animowane, w drugiej tło stanowią kolorowe teledyski zajmujące cały obszar ekranu PSP, dzięki czemu gra zyskuje ogromny dynamizm. Lista artystów, których klipy można zobaczyć i usłyszeć podczas rozgrywki obejmuje między innymi: Beck, Black Eyed Peas, Fatboy Slim, Gwen Stefani, Missy Elliott, New Order. Oprócz tego gra oferuje ponad 60 stylów graficznych, dzięki którym można temu samemu poziomowi gry nadać zupełnie inny wygląd i nowe efekty 3D. Wprowadzono także kilka nowych typów bloków (podobne do klocków z klejnotem z części pierwszej Lumines), nowe tryby Battle oraz bezprzewodowy tryb rozgrywki z drugim graczem.