Tarcza sprzęgła jest centralnym elementem połączeniowym sprzęgła. W połączeniu z modułem sprzęgła umożliwia rozłączanie i łączenie silnika z układem napędowym. Zmniejsza także wahania prędkości w przekładni, powodowane przez silnik spalinowy. Firma LuK oferuje rozwiązanie odpowiednie do każdego zastosowania, począwszy od tarcz sprzęgła z pojedynczym tłumikiem drgań skrętnych, do wersji z tłumikami wielostopniowymi, od sztywnych tarcz sprzęgła, które są używane z dwumasowym kołem zamachowym, do tarcz sprzęgła z korekcją przesunięcia osiowego.
Zalety tarcz sprzęgła firmy LuK:
- Duży komfort jazdy
- Niedrogi i oszczędny pod względem zajmowanego miejsca sposób oddzielenia drgań
- Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin poprzez obniżenie prędkości obrotów biegu jałowego
- Możliwość montażu w niewielkiej przestrzeni
- Kompensacja niewspółosiowości pomiędzy silnikiem i przekładnią
- Podwyższona żywotność dzięki trwałym okładzinom i optymalizacji ich sprężynowania
Sprzęgło odpowiada za przenoszenie napędu z silnika na skrzynię biegów. Działanie sprzęgła zależne jest od stanu zestawu sprzęgła: tarczy, docisku i łożyska wyciskowego. Docisk trzyma tarczę sprzęgła dociśniętą do koła zamachowego. Włączenie sprzęgła następuje przy wciśnięciu pedału sprzęgła, gdy poprzez łożysko wyciskowe tarcza sprzęgła odsuwana jest od koła zamachowego, co rozłącza napęd.
Oznaką wyeksploatowania docisku lub tarczy jest ślizganie się sprzęgła, to jest gdy przy puszczonym pedale sprzęgła obroty silnika wzrastają szybciej niż prędkość auta. Im tarcza lub docisk są w gorszym stanie, tym uślizgi są częstsze.
Łożysko wyciskowe działa przy naciskaniu pedału sprzęgła. Łożysko jest wyeksploatowane w przypadku, gdy z okolic skrzyni biegów dochodzi szum lub terkotanie, które ustępuje przy puszczonym sprzęgle.
Części składowe zestawu sprzęgła mają zbliżoną żywotność i współpracują ze sobą. Wymiana jednego elementu na nowy często jest niewystarczająca, gdyż pozostałe elementy zestawu nie wytrzymują współpracy z nowym elementem i ulegają szybko awarii.