WPROWADZENIE
Świetnie zapowiadający się malarz Ludwik De Laveaux żył niespełna dwadzieścia sześć lat (urodzony 21 XI 1868 w Jaronowicach, ziemi kieleckiej, zmarł 5 IV 1894 w Paryżu). Tworzył zaledwie przez lat osiem; w tym krótkim, intensywnie przeżytym czasie zawarły się wydarzenia i dokonania, którymi można by obdzielić młodość niejednego malarza. Przedwcześnie zamknięta jego twórczość kształtowała się i rozwijała w Krakowie, Brono-wicach i Monachium, Bretanii i Paryżu. W ciągu tych niewielu lat, między Krakowem a Paryżem nastąpiło też jej niezwykłe przyspieszenie. Był to znak czasu; w latach 1890-tych, wśród ogólnego fermentu i przeobrażeń życia artystycznego, w miarę zbliżania się końca wieku, wielu artystów jak gdyby „popędzało5ł swe istnienie i dojrzewało wcześniej. Ale De Laveaux. spieszył się również z innych powodów - towarzyszyło mu obsesyjne przeczucie wczesnej śmierci1.
Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod dyrekcją Matejki (1[zasłonięte]884-18 i 1889) i monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych (1887-styczeń 1889)2. Młody malarz, skoro tylko opuścił mury dwóch akademii, wcześnie postarał się o samodzielność; gorączkowo podchwytywał i poddawał próbie wszystko, co było wówczas możliwe: dawniejsze i nowe rozwiązania formalne, programy ideowe i doświadczenia innych twórców. Nadawał też kształt własnym pomysłom i pragnieniom. Jego cechą szczególną była zaciekła pasja tworzenia, poszukiwanie nowej formuły dla dzieła sztuki. To dążenie łączyło go z kilku innymi artystami wielkiego talentu: Aleksandrem Gierymskim oraz Adamem Chmielowskim i Witoldem Pruszkowskim, którzy wcześnie odeszli od tradycji dziewiętnastowiecznego malarstwa, historyzmu szkoły ma-tejkowskiej i poprzedzili okres ważnych reform.
Pierwsze znaczące dzieła De Laveaux ukształtowały się pod wpływem środowiska krakowskiego, w zgodzie z modernistyczną afirmacją motywów swojskich i wsi „bajecznie kolorowej55; lud i wiejski krajobraz zajęły w nich miejsce naczelne. W tym kręgu tematów, będąc jeszcze w kraju, podejmował - zrazu nieśmiałe - próby bardziej nowoczesnego ukazania pejzażu i przy-
Tytuł: WIDMO ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ LUDWIKA DE LAVEAUX
(1[zasłonięte]868-18)
Autor: POLSKA AKADEMIA NAUK - INSTYTUT SZTUKI
ALEKSANDRA MELBECHOWSKA-LUTY
Wydawnictwo i rok wydania: WROCŁAW - WARSZAWA KRAKÓW GDAŃSK - ŁÓDŹ
ZAKŁAD NARODOWY IMIENIA OSSOLIŃSKICH
WYDAWNICTWO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
1988
Stan: bdb
Oprawa: twarda
Ilość stron: 136 str.
Format: 17x24 cm
Ilustracje: posiada
Spis treści:
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie 7
I. Edukacja i marzenia 14
Rodzina j 14
W krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych j 17
Nad Izarą j 25
II. Własne drogi 34
Poławiacze światła I 34
Paryż I 44 Bretania j 57 Rozdwojenie I 63 Nokturny I 68 Schyłek I 78
III. Marysia i Widmo 82
Kalaloę 93
Indeks nazwisk 111
Spis ilustracji 117
Ilustracje
v Le Fantomem. La vie et Toeuvre de Ludwik De Laveaux (1[zasłonięte]868-18) - resume
Ctraduit par Ewa Lubowiecka-Żak) 123
Table des illustrations 132
Table des matieres 137
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.