Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

LP NOVI Bossa Nova * nowa, reedycja

20-01-2012, 18:54
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 60 zł     
Użytkownik tune_up
numer aukcji: 2012908632
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 18   
Koniec: 21-01-2012, 10:35
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


                                   Zapraszam na inne moje aukcje.
         Warto, ponieważ koszt przesyłki jest stały, niezależnie od ilości
wylicytowanych płyt.


Wydawca: Polskie Nagrania XL 0415

Rok nagrania / wydania: 1967 / 2009

Polish Jazz vol. 13

        NOVI Bossa Nova

A.
1. Brownie (B. Kawka)
2. Cichy wieczór / A Calm Evening (J. Mych)
3. Żółty słoń / The Yellow Elephant (W. Parzyński)
4. Trzeba wracać / One Must Return (B. Kawka)
5. Nastroje małych misiów / Teddy Bears' Moods (J. Mych)
6. Dwa po dwa / Two Times Two (B. Kawka)
7. Następny proszę / Next, Please (B. Kawka)

B.

8. Pyzate słoneczniki / Chubby Sunflowers (W. Parzyński)
9. Jak powrócić do tej chwili / How Could We Return To The Past Moment (B. Kawka)
10. Mini dziewczyna / The Mini Girl (W. Parzyński)
11. Bariera uczuć / The Barrier Of Feelings (J. Mych)
12. GOGO (W. Parzyński)
13. Król Salomon / King Salomon (B. Kawka)
14. Tańczące orzechy / Dancing Nuts (J. Mych)

Novi jako pierwsi w Polsce dokonali wyłomu w tradycji zespołów wokalnych, tradycji opartej o przedwojenny wzorzec, jakim był popularny w latach trzydziestych zespół rewelersów - Chór Dana. Jest to milowy krok w polskiej wokalistyce jazzowej, która dotychczas pozostawała daleko w tyle za muzyką instrumentalną. Tymczasem na świecie wiele wydarzyło się już w tej dziedzinie. Powstały zespoły: fenomenalne trio amerykańskie Lambert-Hendricks-Ross, francuska grupa Les Double Six i wiele innych. W nowoczesnym jazzie głosy ludzkie zaczęły spełniać rolę instrumentów, co pociągnęło za sobą powstanie nowej szkoły śpiewania "instrumentalnego". Ten rodzaj śpiewania wymaga specjalnych kwalifikacji. Wykonawca musi być jednocześnie wokalistą, instrumentalistą i jazzmanem zdolnym do wykonywania partii improwizowanych. Novi spełniają te wszystkie warunki. Są w pełni wykształconymi muzykami, ukończyli Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie: Ewa Wanat jest skrzypaczką, Janusz Mych - flecistą, Waldemar Parzyński - reżyserem dźwięku i perkusistą a szef tej grupy, Bernard Kawka - skrzypkiem. Wszyscy są także jazzmanami w całym tego słowa znaczeniu.Nazwa Novi ma dwojakie znaczenie dla tej grupy. Jest to nie tylko stwierdzenie czegoś nowego ale przede wszystkim skrót angielskiej nazwy New Original Vocal Instruments (Nowe Oryginalne Instrumenty Wokalne). I tak jest rzeczywiście. Novi używają swych głosów jak instrumentów. W swoich wokalizach stosują mono-sylaby, dobierając je w zależności od tego, jakie brzmienie i jaką artykulację chcą w danej chwili osiągnąć. Biografia Novych jest krótka i błyskotliwa. W końcu 1964 roku młody student warszawskiego konserwatorium Bernard Kawka, zafascynowany muzyką Billa Evansa, którego poznał w Skandynawii, postanowił poświęcić się muzyce jazzowej. W konserwatorium znalazł podobnych sobie fanatyków tej muzyki. W ten sposób powstał zespół. Za najlepszą formę wypowiedzi swoich idei jazzowych uznali własny głos. W pierwszym okresie nagrywali wyłącznie w radio, szybko zdobywając sobie na antenie dużą popularność. Wzięli udział w dorocznym międzynarodowym festiwalu Jazz Jamboree w Warszawie w 1965 roku i odtąd występowali na wielu podobnych imprezach w kraju i za granicą. Śpiewali w Szwajcarii, gdzie zdobyli pierwszą nagrodę na festiwalu jazzowym, występowali w Bled - w Jugosławii i wielu innych krajach. Współpracowali z najwybitniejszymi polskimi muzykami jazzowymi: Andrzejem Trzaskowskim, Krzysztofem Komedą, Adamem Matyszkowiczem i innymi. Novi nazwali swoją pierwszą dużą płytę "Bossa-Nova". Nie trzeba tego rozumieć zbyt dosłownie. Chodzi tu o ogólny klimat płyty, na której Novi prezentują cały wachlarz swoich umiejętności. W niektórych utworach tylko temat podawany jest w formie bossa-novy, dalej następują już standardowe improwizacje swingowe, big-bandowe riffy czy swingowe tutti. Grupie akompaniują różne składy instrumentalne od kontrabasu z perkusją, poprzez pełną sekcję, flet, wibrafon aż do grupy instrumentów smyczkowych. W skład sekcji wchodzą współpracujący z Novymi muzycy jazzowi: Andrzej Matyszkowicz na fortepianie, Janusz Kozłowski na kontrabasie, Janusz Sidorenko na gitarze i Jerzy Bartz na perkusji.
[Autor: Jan Borkowski]

Płyta nowa, zafoliowana. Tłoczona w Czechach. Bardzo staranna reedycja.