Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

LOTNICY POLSCY POLEGLI ZAGINIENI 1939-46 spis mapy

25-06-2012, 3:06
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 49.90 zł     
Użytkownik antykwariat5
numer aukcji: 2423411775
Miejscowość koszalin
Wyświetleń: 13   
Koniec: 25-06-2012 12:26:08

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 
WITAM NA MOJEJ AUKCJI



PRZY WYGRANIU 4 I WIĘCEJ AUKCJI POKRYWAM
KOSZTA PRZESYŁKI ( na terenie kraju ) – obowiązuje od 1 styczna 2010 !!!







pełne brzmienie tytułow :


KSIĘGA LOTNIKÓW POLSKICH POLEGŁYCH ZMARŁYCH i ZAGINIONYCH 1939 - 1947

_______________________________________________
________________________________________________



Wydawnictwo MON ______________ 1986


ILOŚĆ STRON _______________ 566


STAN KSIĄŻKI _______________ DOBRY+, pieczatka , okładka twarda , płocienna , CZYSTA , tekst CZYSTY

FORMAT KSIĄZKI _______________ 17 x 24

FOTO zamieszczę po 20 – tej




fragment :


" Polscy lotnicy przedostawali się do Francji nie tylko ustalonymi trasami. Kilku przez Niemcy przeszło do Belgii, inni do Francji dotarli przez Odessę i Konstanty¬nopol, a nawet przez Japonię i Stany Zjednoczone. Do maja 1940 r. ewakuowano: z Rumunii 7119 lotników, z Węgier 903 i z innych krajów 1278. Łącznie — według sprawozdania referatu ewakuacyjnego PSP — do Francji ewakuowano 8300 lotni¬ków. W liczbach tych nie uwzględniono lotników, którzy przedostali się do Francji we wcześniejszym okresie, z pominięciem placówek ewakuacyjnych.
Pierwsze zorganizowane transporty polskich lotników zaczęły przybywać do Francji pod koniec października 1939 r., co spowodowało konieczność utworzenia obozów zbornych. Pierwszy taki obóz założono w koszarach Bessieres w Paryżu (komendant ppłk Ciepiela). Drugi obóz powstał na lotnisku Le Bourget (komendant ppłk pil. Tadeusz Jarina), ale wkrótce został zlikwidowany, a na jego miejsce utwo¬rzono obóz zborny dla oficerów w Salon oraz inne obozy zborne: w Clermont-Fer-rand, w Lyonie na lotnisku Bron (komendant — płk pil. Stefan Pawlikowski), w Septfonds (komendant ppłk pil. Stanisław Nazarkiewicz). Z czasem powstały inne obozy, których funkcję w ostateczności przejęło zorganizowane w Lyon-Bron Cen¬trum Wyszkolenia Lotnictwa.
Przybywających do Francji polskich lotników nie spotkało życzliwe przyjęcie. Wystąpiły braki w umundurowaniu, wyposażeniu i zakwaterowaniu. Iluzoryczne okazały się możliwości użycia polskiego lotnictwa w walce z Niemcami. Francja nie była przygotowana do wojny, a jej lotnictwo dysponowało przestarzałym sprzętem, nie wypracowano też nowoczesnej doktryny jego użycia. Zdające sobie z tego sprawę polskie Ministerstwo Spraw Wojskowych przygotowało plan odtworzenia polskiego lotnictwa opartego tylko częściowo na bazach francuskich, głównie zaś na brytyj¬skich. Plan ten jednak nie miał szans na realizację.
Poza wojskami lądowymi w pierwszej kolejności zamierzano utworzyć 15—20 eskadr lotniczych we Francji i w Wielkiej Brytanii. Sprawa organizacji polskiego lot¬nictwa była przedmiotem długich rozmów między przedstawicielami lotnictwa bry¬tyjskiego (RAF), francuskiego (Armee de l'Air) oraz polskiego. Ostatnia trójstronna konferencja odbyła się 25 października 1939 r. w siedzibie sztabu lotnictwa francu¬skiego w Paryżu. Stronę brytyjską reprezentowała delegacja w składzie: Air Vice Marshal Evill, W/Cdr Colyer i W/Cdr Davidson; stronę francuską: gen. Romatet, płk Bergeret, płk Girodot, mjr Fluoret i kpt. Palaminy; polskie lotnictwo: gen. bryg. pil. dr Józef Zając, płk pil. Stanisław Karpiński, płk obs. Bogdan Kwieciński
i płk obs. Józef Piniński. Strona polska przygotowała na tę konferencję sprawozdanie o stanie liczebnym polskiego lotnictwa.
21 października 1939 r. — według danych biura szefa sztabu PSZ — na terenie Francji znajdowało się:
pilotów — 101 myśliwskich, 24 bombowych i 43 obserwacyjnych; oraz 2 uczniów, 42 obserwatorów, 4 strzelców pokładowych, 46 oficerów i podoficerów technicznych, 60 mechaników lotniczych i 3 lekarzy lotniczych.
Ponadto oczekiwano przybycia do Francji 320 lotników z Bejrutu, 240 lotni¬ków z Marsylii oraz 280 mechaników cywilnych z Marsylii.
Liczebność Polskich Sił Powietrznych we Francji szacowano na przeszło 600C żołnierzy, w tym:

— 350 pilotów myśliwskich,

— 300 pilotów innych specjalności,

— 100 strzelców pokładowych,

— 1500 podoficerów technicznych,

— 2500 mechaników lotniczych,

— 400 mechaników powołanych z rezerwy,

— 700 cywilnych inżynierów, pilotów i mechaników,

— 250 częściowo wyszkolonych uczniów.

Na tej podstawie Polacy przedstawili na konferencji projekt niezwłocznegc utworzenia dwóch dywizjonów myśliwskich i dwóch bombowych oraz (odpowied¬nio) jednego lub dwóch w następnej kolejności. Alternatywna propozycja strony pol¬skiej (wyraźnie wyżej oceniającej brytyjskie możliwości techniczne i materiałowe' przewidywała utworzenie całości polskiego lotnictwa w oparciu o bazy lotnictwa bry¬tyjskiego, z możliwością użycia polskich jednostek lotniczych do działań we Francji Argumentowano, że przed wojną wykorzystywano w polskim lotnictwie zarównc silniki, jak i uzbrojenie angielskie, a zatem polscy specjaliści lepiej znali sprzę' angielski aniżeli francuski. W rzeczywistości powodem takiego stanowiska było prze¬konanie strony polskiej o wyższości sprzętu brytyjskiego i organizacji RAF.
Strona francuska sugerowała odesłanie połowy polskiego personelu do Wielkie Brytanii i pozostawienie drugiej połowy we Francji. Tego rodzaju rozwiązanie — zdaniem strony francuskiej — miało przyśpieszyć formowanie polskich jednostel lotniczych.
Brytyjczycy z kolei możliwości organizacyjne swego lotnictwa określili na 30( żołnierzy personelu latającego i 2000 personelu pomocniczego. Uznali za możliw< utworzenie dwóch dywizjonów średnich bombowców typu Fairey „Battle" M k * oraz dwóch dywizjonów rezerwowych. Zgodnie z organizacją brytyjskiego lotnictw; jednostki te liczyłyby 50 pilotów, 40 obserwatorów, 40 strzelców pokładowych ora; 800 żołnierzy personelu technicznego i pomocniczego.
W sprawie pozostałego personelu strona brytyjska unikała sprecyzowanej od powiedzi, pozostawiając tę sprawę do rozstrzygnięcia w terminie późniejszym. Wy rażono jedynie zgodę na przyjęcie polskich lotników w szeregi RAF jako ochotnicze rezerwy (o czym dalej)...."





SPIS TREŚCI
____________________

Od wydawcy 7
Część I
ZARYS HISTORII LOTNICTWA POLSKIEGO W LATACH 1939—1946
1. Lotnictwo polskie w czasie wojny obronnej 1939 r 13
Lotnictwo dyspozycyjne Naczelnego Wodza 22
Lotnictwo armijne 25
2. Polskie Siły Powietrzne we Francji 1939—1940 36
3. Polskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii 1940—1946 49
Lotnictwo myśliwskie 56
Lotnictwo bombowe 69
Dywizjon Lotnictwa Obrony Wybrzeża 73
Lotnictwo współpracy i rozpoznawcze 76
Eskadra specjalnego przeznaczenia 78
Jednostki nieoperacyjne PSP 84
Zestawienie odznaczeń nadanych polskim lotnikom na Zachodzie w latach
1940—1945 89
4. Lotnictwo polskie na wschodnim teatrze działań wojennych 91

Część II
LOTNICY POLSCY POLEGLI, ZMARLI, ZAGINIENI ORAZ ZAMORDOWANI PRZEZ OKUPANTA
1. Lotnicy polegli podczas wojny obronnej Polski w 1939 r 103
2. Zaginieni po zakończeniu wojny obronnej 1939 164
3. Polegli, zmarli i pomordowani przez okupanta na terenie okupowanego kraju w latach
1940—1945 171
4. Polegli i zmarli we Francji w latach 1939—1940 179
5. Lotnicy Polskich Sił Powietrznych polegli i zmarli w latach 1940—1946 186
6. Lotnicy ludowego WP polegli na wschodnim teatrze działań wojennych oraz w innych
okolicznościach 561
Bibliografia




PRZY WYGRANIU 4 I WIĘCEJ AUKCJI POKRYWAM
KOSZTA PRZESYŁKI ( na terenie kraju ) – obowiązuje od 1 stycznia 2010 !!!







Zapraszam na inne moje aukcje.


NA ŻYCZENIE WYSTAWIAM RACHUNEK




Towar wysyłam po wpłacie na konto

Książka zostaje wysłana odpowiednio zabezpieczona

Wysyłam na adres zarejestrowany w Allegro

Nie sprzedaję przedmiotów za granicę

Komentarz kupującemu wystawiam jako drugi



Izabella Jankowska
ul. Walecznych 24
75-691 Koszalin

PKO BP w Koszalinie
21 1020 [zasłonięte] 2[zasłonięte]7910002 [zasłonięte] 012615

proszę doliczyć koszty transportu



ZAPRASZAM DO LICYTACJI
antykwariat5




LOTNICY POLSCY POLEGLI ZAGINIENI 1939-46 spis mapy