Okolicznościowa nalepka polecenia upamietniajaca ODSŁONIĘCIE TABLICY PAMIĘCI KU CZCI mjr.pil. KAROLA PNIAKA 10.05.1998. w Jaworznie
Karol Pniak - ur.26.01.1910 w Jaworznie. Do WP wstępuje ochotniczo w 1928 roku z przydziałem do 2 Pułku Lotniczego w Krakowie. Służąc w 22 i 122 eskadrze 2 Pułku Lotniczego zdobywa też wyższe przeszkolenia w Szkołach Pilotażu w Bydgoszczy i Grudziądzu. Lata w słynnej „Trójce Bajana" później jest liderem „TRÓJKI KRAKOWSKIEJ rozsławiając dobre imię Lotnictwa Polskiego w krajowych i zagranicznych pokazach oraz zawodach lotniczych. W pilotażu był trzykrotnym Mistrzem Polski, a po śmierci kpt pil. F. Żwirki najbardziej popularnym pilotem II Rzeczpospolitej.
Po ukończeniu Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie awansowany na pierwszy stopień oficerski. W Wojnie Obronnej 1939 r zestrzelił 2 hitlerowskie samoloty,1 prawdopodobnie uszkodził, wykonując 34 loty bojowe. Po zakończeniu działań w Polsce dociera w październiku 1939 r do Francji skąd gen. W.Sikorski kieruje Go w styczniu 1940 r. w pierwszym rzucie do Anglii celem przetarcia szlaku innym Lotnikom..
W Bitwie o Anglię walczy w składzie 32 i 257 Dywizjonu Myśliwskiego RAF – zostaje uznany przez Anglików w pierwszej fazie bitwy za najwybitniejszego polskiego pilota.. Po zakończeniu BITWY o ANGLIĘ wstępuje do 306 Dywizjonu Myśliwskiego – Toruńskiego, obejmując w nim stanowisko dowódcy eskadry.
W 1943 roku jest zastępcą dowódcy słynnego „CYRKU SKALSKIEGO" w Afryce - Jako jedyny polski pilot II Wojny Światowej zestrzelił 2 włoskie maszyny.
Bierze udział we wszystkich najważniejszych operacjach II FRONTU ZACHODNIEGO - jako dowódca 308 Dywizjonu Myśliwskiego – Krakowskiego, aż do jego rozwiązania 18 grudnia 1946 r.
Kawaler ORDERU WOJENNEGO VIRTUTI MILITARI, czterokrotnie odznaczony KRZYŻEM WALECZNYCH, Krzyżem Zasługi, Holenderskim Krzyżem Lotniczym - jako jedyny polski pilot II Wojny Światowej, DFC i innymi wielkimi odznaczeniami bojowymi różnych państw …
Do Kraju powrócił w 1947 roku, był aresztowany i maltretowany przez UB.Zmarł w Krakowie 17 października 1980 r