W XVIII wieku, 1.300 lat po ostatnich starożytnych igrzyskach olimpijskich, tematyka olimpijska wciąż cieszyła się dużą popularnością. Na tym temacie oparł jedno ze swoich librett Pietro Metastasio – włoski poeta i librecista, reformator włoskiego dramatu muzycznego. Libretto do L`Olimpiade zostało napisane w 1733, aby uczcić urodziny Cesarzowej Elżbiety Krystyny von Braunschweig-Wolfenbüttel. Muzykę skomponował Antonio Caldara. Okazało się ono tak doskonałe, że zainteresowali się nim także inni kompozytorzy, i to tak wybitni jak Antonio Vivaldi, Giovanni Battista Pergolesi, Baldassare Galuppi, Antonio Sacchini i inni. Nagranie zawiera wszystkie oryginalne arie, do których muzykę skomponowało 16 różnych kompozytorów pomiędzy 1733 rokiem, a końcem XVIII wieku, z tymi najwybitniejszymi i najbardziej znanymi na czele: Vivaldi, Cherubini, Hasse, Pergolessi, Piccini, Hasse, Cimorasa, Leo… W swej tematyce nawiązuje ono do Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie. Rejestracji tego repertuaru podjęła się założona w 1997 roku przez Andrea Marcona Wenecka Orkiestra Barokowa, która specjalizuje się w wykonawstwie historycznym. Zespół współpracuje z takimi artystami jak: Magdalena Kožená, Giuliano Carmignola, Romina Basso, Viktoria Mullova, Anna Netrebko czy Andreas Scholl, koncertując na całym świecie, w najbardziej renomowanych salach koncertowych.
|