Logistyka to sfera działalności gospodarczej, której przedmiotem są przede wszystkim rzeczowe i informacyjne procesy przepływu produktów materialnych w przedsiębiorstwie oraz między podmiotami gospodarującymi. Strumienie przepływu są tym elementem, który łączy ogół zjawisk i procesów logistycznych. Zarządzanie tymi procesami w ich integralnym rozumieniu to także domena logistyki. Logistyka jest jednocześnie dziedziną wiedzy, która bada zjawiska i procesy związane z transportem, magazynowaniem, kształtowaniem zapasów i innymi czynnościami oraz dostarcza praktyce gospodarczej odpowiednich metod i sposobów sterowania tymi procesami. Ostatnie lata przyniosły szerokie zainteresowanie nauki, a zwłaszcza praktyki gospodarczej problematyką logistyki. Globalizacja rynku towarów i usług oraz rewolucyjne zmiany w technice komunikowania się wymuszają zapewnienie sprawności fizycznych strumieni dostaw, które są warunkiem zachowania wymaganej ciągłości procesów gospodarczych. Sprawność procesów logistycznych, wykorzystanie nowoczesnych instrumentów sterowania tymi procesami, ekonomizacja działalności i redukcja kosztów logistycznych to niezbędne warunki zachowania pozycji rynkowej oraz uzyskania przewagi konkurencyjnej każdej firmy. Piąte wydanie „Logistyki w przedsiębiorstwie” ukazuje się po szesnastu latach od wydania pierwszego. Był to okres dynamicznych zmian w gospodarce, zwłaszcza światowej, wywierających istotny wpływ także na procesy logistyczne. W roku 1995 pierwsze wydanie było jedną z pierwszych publikacji, jakie ukazały się na polskim rynku wydawniczym, traktujących o funkcjonowaniu procesów logistycznych w przedsiębiorstwie. W obecnym kształcie książka składa się z trzynastu rozdziałów, w których kolejno, w sposób logiczny, zostały omówione podstawowe problemy z zakresu logistyki w przedsiębiorstwie. Dane przytaczane w książce dotyczą 2009 r. i zostały zaczerpnięte głównie z Rocznika Statystycznego 2010, który ukazał się na początku 2011 r. W polskiej gospodarce — będącej pod wpływem gospodarki globalnej — w ostatnich latach zachodziły dynamiczne zmiany, światowy kryzys gospodarczy i finansowy lat 2[zasłonięte]008-20 miał swoje odbicie także w naszym kraju. Autorzy zwrócili uwagę na te zjawiska i zdarzenia, które miały związek z logistyką. Treść książki oraz koncepcja jej ujęcia wskazują, że nie jest to ani klasyczna monografia, ani też wyłącznie podręcznik akademicki. Książka ta ma pewne cechy obu wymienionych typów publikacji. Może być wykorzystywana zarówno przez studentów, zwłaszcza kierunków ekonomii, zarządzania i marketingu wyższych uczelni wszystkich typów, jak i przez praktyków gospodarczych.
SPIS TREŚCI OD AUTORÓW 1. ISTOTA I PRZEDMIOT LOGISTYKI 1.1. Pojęcie i istota logistyki 1.2. Powstanie i Rozwój logistyki 1.3. Strumienie oraz zasoby rzeczowe i informacyjne jako przedmiot logistyki 1.4. Mikro- i makroekonomiczna treść logistyki 2. ROLA LOGISTYKI W KSZTAŁTOWANIU EKONOMIKI PRZEDSIĘBIORSTWA 2.1. Logistyka i jej związek z celami przedsiębiorstwa 2.2. Logistyka — wsparciem strategii przedsiębiorstwa 2.3. Logistyka a płynność finansowa przedsiębiorstwa 2.4. Logistyka a efektywność przedsiębiorstwa 3. MAKROEKONOMICZNE UWARUNKOWANIA PROCESÓW LOGISTYCZNYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE 3.1. Makroekonomiczne problemy polskiej gospodarki i logistyki 3.1.1. Polska w Unii Europejskiej 3.1.2. Finanse publiczne 3.1.3. Sektor przedsiębiorstw 3.1.4. Skutki dla logistyki 3.2. Rynek a procesy logistyczne 3.3. System zarządzania a procesy logistyczne 3.4. Bezpośrednie instrumenty oddziaływania państwa na procesy logistyczne 3.5. Struktura podmiotowa gospodarki a procesy logistyczne 3.6. Poziom i struktura zapasów rzeczowych 3.7. Wyzwania informacyjne a logistyka w przedsiębiorstwie (e-gospodarka) 4. INFRASTRUKTURA PROCESÓW LOGISTYCZNYCH 4.1. Pojęcie infrastruktury procesów logistycznych 4.2. Infrastruktura transportowa 4.3. Infrastruktura magazynowa i manipulacyjna 4.4. Opakowania jako składnik procesów logistycznych 4.5. Infrastruktura informatyczna 5. PROCESY LOGISTYCZNE W PRZEDSIĘBIORSTWIE 5.1. Typy przedsiębiorstw z punktu widzenia logistyki 5.2. Podsystemy logistyczne przedsiębiorstw 5.3. Strumienie przepływów rzeczowych i informacyjnych 5.4. Struktura przepływów rzeczowych 5.5. Logistyka w strukturach zarządzania przedsiębiorstwem 5.6. Przedsiębiorstwo logistyczne 5.7. Centra logistyczne 6. PROCESY MAGAZYNOWANIA, MANIPULACJI I TRANSPORTU WEWNĘTRZNEGO W PRZEDSIĘBIORSTWIE 6.1. Rola i funkcje magazynowania, manipulacji i transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwie 6.2. Organizacja procesów magazynowych 6.3. Systemy informatyczne 6.4. Projektowanie transportu wewnętrznego 7. STEROWANIE PROCESAMI ZAKUPU 7.1. Znaczenie procesów zakupu 7.2. Podstawowe funkcje procesów zakupu 7.2.1. Identyfikacja funkcji 7.2.2. Baza informacyjna procesów zakupu 7.3. Planowanie potrzeb materiałowych 7.3.1. Rodzaje potrzeb (popytu) 7.3.2. Sprzężenia informacyjne w planowaniu potrzeb materiałowych 7.3.3. System planowania potrzeb materiałowych (MRP) 7.4. Wybór źródeł zakupu 7.5. Organizacja dostaw 7.6. Przypadki szczególne w fazie zakupów 7.6.1. Opusty cenowe 7.6.2. Czynnik inflacji w polityce zakupów 7.6.3. Zakupy w sytuacji nieciągłości potrzeb 7.6.4. Zarządzanie zakupami w przypadku gdy koszty tworzenia zapasów ponosi dostawca 8. LOGISTYKA PROCESÓW PRODUKCJI 8.1. Typowe modele przepływów produkcji 8.2. Sterowanie przepływami produkcji w różnych typach produkcji 8.3. Nowoczesne metody sterowania przepływami produkcji 8.4. Optymalna partia produkcji 9. LOGISTYKA PROCESÓW DYSTRYBUCJI 9.1. Zakres i przedmiot logistyki procesów dystrybucji 9.2. Prognozowanie popytu 9.2.1. Podstawowe modele (metody) prognozowania popytu 9.2.2. Prognozowanie popytu z wykorzystaniem modeli adaptacyjnych 9.2.3. Prognozowanie przyczynowo-skutkowe 9.2.4. Prognozowanie intuicyjne 9.3. Kanały dystrybucji 9.4. Warianty organizacji procesów dystrybucji 9.4.1. Eliminacja ogniw pośrednich 9.4.2. Lokalizacja hurtowni 9.4.3. Przykłady nowoczesnych systemów dystrybucji 9.4.4. Optymalizacja powiązań transportowych 10. STEROWANIE ZAPASAMI W PROCESACH LOGISTYCZNYCH 10.1. Istota, funkcje i czynniki kształtowania zapasów 10.2. Struktura zapasów i ich podatność na sterowanie 10.3. Metody (modele) sterowania zapasami 10.4. Wybrane decyzje logistyczne w sferze zapasów 10.4.1. Sterowanie zapasami w warunkach ograniczonego kapitału obrotowego 10.4.2. Uwzględnianie kosztu braku zapasu 10.4.3. Dwuszczeblowe sterowanie zapasami 11. KOSZTY LOGISTYCZNE 11.1. Pojęcie i zakres kosztów logistycznych 11.2. Przekroje strukturalne kosztów logistycznych 11.3. Czynniki kształtowania i redukcji kosztów logistycznych 11.3.1. Charakterystyka i podział czynników 11.3.2. Koszty fizycznego przepływu materiałów 11.3.3. Koszty zapasów 11.3.4. Koszty procesów informacyjnych 11.4. Poziom i struktura kosztów logistycznych 11.5. Budżetowanie kosztów logistycznych 12. ANALIZA EKONOMICZNA PROCESÓW LOGISTYCZNYCH 12.1. Przedmiot analizy 12.2. Metody analizy 12.3. Analiza procesów zakupu 12.3.1. Zakres analizy 12.3.2. Analiza wielkości, dynamiki i struktury zakupu 12.3.3. Analiza wpływu cen zakupu na koszty działalności 12.3.4. Analiza organizacji procesów zakupu w przedsiębiorstwie 12.4. Analiza zapasów 12.4.1. Analiza wielkości i struktury zapasów 12.4.2. Wskaźniki produktywności zapasów 12.5. Analiza procesów magazynowych 12.6. Analiza procesów sprzedaży 12.7. Analiza kosztów logistycznych 12.7.1. Przedmiot analizy 12.7.2. Analiza wstępna kosztów logistycznych 12.7.3. Analiza szczegółowa kosztów logistycznych 12.8. Analiza wpływu procesów logistycznych na rentowność 13. PODSTAWOWE TENDENCJE ROZWOJOWE LOGISTYKI 13.1. Nowe zjawiska w gospodarce europejskiej i Światowej oraz ich wpływ na logistykę 13.2. Rozwój eurologistyki 13.3. Rozwój logistyki w przedsiębiorstwach 13.4. Rozwój systemów informacyjnych logistyki 13.4.1. Podstawowe funkcje informacyjne 13.4.2. Kompleksowe programy komputerowe 13.4.3. Tendencje rozwojowe systemów informatycznych
|