SŁOWO WSTĘPNE
Niniejszy wybór tekstów z zakresu logiki, metodologii i teorii nauk ma się przyczynić do zaspokojenia dwócli od dawna odczuwanych potrzeb: podręcznika oraz lektury uzupełniającej. Wykładowcom tych przedmiotów dobrze znane są sytuacje, kiedy lektura polecona studentom w związku z prowadzonym seminarium lub wykładem nie zostaje przestudiowana po prostu dlatego, że okazała się niedostępna bądź też dostępna w niedostatecznej ilości egzemplarzy. Z zazdrością myślimy wówczas o wydawanych za granicą grubych tomach, zwanych popularnie „readerami", zawierających zbiory artykułów i rozpraw z jakiejś dziedziny nauki. Opracowywanie tego typu wyborów jest już obecnie dobrze ugruntowaną tradycją, której znaczenie dla rozwoju i rozprzestrzeniania się wiedzy naukowej trudno chyba przecenić. Przychodzą tu na myśl znane zainteresowanym specjalistom serie tomów poświęconych filozofii nauki. Innym przykładem są opracowane pod redakcją P. F. Lazarsfelda wypisy dotyczące zagadnień metodologicznych w naukach społecznych. Ostatnio zapoznałem się ze świeżo wydanym, trzytomowym. wyborem artykułów z psychologii matematycznej, bujnie się rozwijającej dyscypliny naukowej, rokującej wartościowe zastosowania praktyczne. Redaktorami wyboru są wybitni znawcy przedmiotu: D. Luce, R. Bush i E. Galanter. Wyjątkową jego zaletą jest jednoczesne wydanie specjalnie napisanego podręcznika psychologii matematycznej, którego uzupełnieniem są właśnie teksty zamieszczone w wyborze. Przykłady można by mnożyć.
Wydawnictwa tego rodzaju zaczynają się pojawiać również u nas. Niniejszy tom stanowi pierwszy wybór prac z dziedziny logicznej teorii nauki i zawiera prace polskich autorów.
Wybór artykułów, zaspokajając częściowo potrzebę podręcznika, nie może go, rzecz jasna, zastąpić. Pozbawiony jest bowiem głównej zalety dobrego podręcznika, jaką jest systematyczny i możliwie wyczerpujący wykład podstawowych zagadnień składających się na daną dziedzinę wiedzy. Z drugiej strony jednak, walorem wyboru jest różne naświetlenie przedstawionej problematyki przez różnych autorów i kontrowersyjne ujęcie tych zagadnień, które nie mają jeszcze ogólnie przyjętych rozwiązań. Niniejszy tom nie wyczerpuje oczywiście wszystkich zagadnień logicznej teorii nauki. Zawarte w nim prace omawiają jednak tak podstawowe zabiegi stosowane w nauce, jak definiowanie, klasyfikowanie i wnioskowanie. Niektóre podejmują ogólne rozważania nad strukturą i funkcjonowaniem nauki. Nie brak również prac dyskutujących zagadnienia metodologiczne nauk szczegółowych.
Dokonując wyboru starałem się zgromadzić prace wartościowe a trudno dostępne, reprezentujące wysokie walory dydaktyczne. Należy podkreślić, iż tom ten nie był zamierzony jako reprezentatywny dla uprawianej w Polsce logicznej teorii nauki. Istnieje wiele prac wartościowych teoretycznie i znakomitych pod względem dydaktycznym, które zostały w nim pominięte. Znajdują się one jednak bądź w czasopismach stosunkowo łatwo dostępnych, bądź też opublikowane zostały ostatnio w wydaniach zbiorowych poszczególnych autorów i zamieszczenie ich tutaj, chociaż na pewno przydatne, nie byłoby ekonomicznie uzasadnione.
Szybki wzrost zasobu wiedzy powoduje wyodrębnianie się w postaci oddzielnych dyscyplin wyspecjalizowanych gałęzi jednej niegdyś nauki. Ich przedstawiciele tracą ze sobą kontakt, przestając rozumieć i znać zagadnienia będące przedmiotem badań sąsiada. Proces ten jest nieunikniony i nie widać radykalnego sposobu zaradzenia jego niepożądanym konsekwencjom. Można jednak stosować pewne środki częściowe. Jednego z nich dostarczają rozwinięte badania nad metodologicznym charakterem zabiegów badawczych stosowanych w różnych dyscyplinach nauko-
wych do zdobywania wiedzy o rzeczywistości. Badania te ujawniają często istotne podobieństwa metodologiczne między postępowaniem badawczym w rozmaitych dyscyplinach. Eozprzestrze-nienie wiedzy metodologicznej wśród specjalistów z różnych dziedzin może się przyczynić do lepszego wzajemnego zrozumienia, ponieważ pozwoli im dostrzec, że chociaż zajmują się różnymi rzeczami, to jednak czynią to przy pomocy podobnych metod. Nie należy też nie doceniać przypadków — znanych z historii nauki — gdy podobieństwo struktury formalnej odrębnych nauk, dostrzeżone dzięki zastosowaniu analizy metodologicznej, doprowadziło do lepszego wzajemnego zrozumienia między przedstawicielami tych nauk. Warto w związku z tym przypomnieć tendencje panujące we współczesnej pedagogice. Kładzie się w niej nacisk na to, by nie przeciążać programu nauczania materiałem faktycznym. W zamian za to należy więcej czasu przeznaczyć na zaznajomienie ucznia z głównymi pojęciami oraz zagadnieniami metodologicznymi danej nauki. Niniejszy wybór wychodzi naprzeciw tym tendencjom.
T. P.
INDEKS RZECZOWY
Abstrakcji klasa Aksjomat
— definicyjny
— uzasadnianie Antyindukcjonizm Aparat pojęciowy Aprioryzm Argumentacja
—¦ "błąd formalny -¦¦ błąd materialny — błąd petitio principii —¦ inferencja argumentacji
— racjonalna
— replika na argumentację
— - teza argumentacji Argumentu/m ex silmtio Asoejacjonizm
Bayesa wzór Baza empiryczna nauki
Cecha diagnostyczna
— istotna
—- obaerwowalna
Dedukcja p wnioskowanie dedukcyjne
Dedukcjonizm Dedukcyjne wyprowadzanie
Definicja
— adekwatna
— analityczna — —¦ arbitralna
- błędy
— częściowa (cząstkowa)
— — uogólniona
¦— dejktyczna fostensywna)
— — metody budowania
— kontekstowa
—¦ metajęzykowa
— nominalna
— operacyjna
— prawdziwa
- probabilistyczna
— problem definicyjny
— projektująca
—¦ przekładalność
— przez abstrakcję
— przez postulaty
— realna -------¦ metody budowania
— regulująca
— równościowa (równoważnościowa)
- słownikowa
Definicja sprawozdawcza Fakt eksperymentalny Język reguły denotowania Model izomorficzny
— syntetyczna — Filozofia analityczna —języka p język: model
— terminów dyspozycyjnych — nauk empirycznych — —- formowania (tworzenia) — nadmodel
— treściowa Fizykalizm — podmodel
— użyteczna (płodna) -------przekształcania — skończony
—¦ warunkowa (redukcyjna) Hipotetyzm — —- semantyczne — z absolutnym pojęciem identycz-
Hipoteza — — sensu ności
—¦ wewnątrz językowa (przedmioto- — konkurencyjna — reistyczny — zdania
wa) — krytyka — sformalizowany — zdanie języka J prawdziwe w mo-
— wyraźna —- prawdopodobieństwo początkowo -------częściowo delu M p zdanie
-—- założenie definicyjne — sztuczny
— za szeroka —¦ sprawdzanie (weryfikacja) — tautologia języka J Nauki empiryczne
— za wąska — humanistyczne
— zupełna — statystyczna Kategoria syntaktyczna Nazwa indywiduowa
Definiendum — — błąd drugiego rodzaju Klasyfikacja (podział) — nieostra
Dejiniens -------błąd pierwszego rodzaju —- błędy formalne — ogólna
Definiowalność — _ próba losowa — ¦— nieadekwatność — zakres
Denotacja — —¦ sprawdzanie (weryfikacja) -------nierozłączność Neopozytywizm
Denotat ' — błędy językowe Nominalizm fenomenalistyczny
Deskrypt ¦— błędy materialne
Desygnat Implikacja materialna — błędy w stosowaniu Obraz świata
Diachroniczna logika formalna — ścisła —- dychotomiczna Obserwacja
Indukcja p wnioskowanie indukcyjne — podstawa (zasada) — kierowana
Dyrektywa analityczna w języku J Indukcjonizm — przybliżona Ockhama brzytwa
Inferencja — użyteczna Operacjonizm
¦—¦ logiczna Intenaja — warunki poprawności — definicja operacyjna p definicja
Dziedzina Irracjonalizm — źródeł historycznych — prawda operacyjna
Istota rzeczy Koło Wiedeńskie —- w naukach psychologicznych
Eksplikacja Izomorfizm Konieczność
Ekstensja — modeli p model Konwencja terminologiczna — w naukach społecznych
Empiryzm Orzecznik obserwacyjny
— genetyczny Język — uzasadnianie twierdzeń przez kon- Oznaczanie
— logiczny —¦ analityczna dyrektywa wniosko- wencje terminologiczne
— metodologiczny wania Konwencjonalizm Pansomatyzm
— skrajny —¦ charakterystyka semantyczna Perspektywa świata
— umiarkowany Metafizyka Pewnik
Estymacja (szacowanie) parametrów — charakterystyka syntaktyczna Metajęzyk Podział p klasyfikacja
statystycznych ¦—¦ fizykalistyczny Metanauka Pojęcie klasyfikujące
— interpretacja Metasystem — porządkujące
-— poziom istotności — model Metoda indukcyjna — typologiczne
—¦ poziom ufności ------- właściwy Metodologia ------- użyteczność
— przedział ufności — naturalny — nauk empirycznych Pomiar
Experimentum crucis — prawda logiczna języka J Model -— izomorfizm dziedzin
Pomiar warunki sensowności zdań kwantytatywnych
—-----niezmienniczość wartości logicznej zdań kwantytatywnych
— skala ilorazowa
— skala interwałowa —¦ skala porządkująca
— typy'skal Postulat
¦— znaczeniowy
Pozytywizm
¦— logiczny p Neopozytywizm
Pragmatyka
Pragmatyzm
Prawda
— absolutna
—- cykliczny proces weryfikacji ¦— częściowa
— koncepcja klasyczna —¦ koncepcja semantyczna
— kryterium --------powszechnej zgody
— —- zgodności w systemie
— logiczna
— operacyjna
¦— relatywna
— wieczna
— zmienność prawdy w rozwoju nauki
Prawdopodobieństwo aprioryczne
— obiektywne
— subiektywne
Prawo logiczne
— przyrody Predykat Problem naukowy
— pseudonaukowy Przekład
— w sensie treściowym
¦— w sensie zakresowym Przesłanka Przewidywanie Przyczyna zjawiska
Psycliologizm Pytanie dopełnienia
— historyczne
— rozstrzygnięcia
— teoretyczne
Racjonalizm
Racjonalność postępowania naukowego
Regressus ad infinitum
Reguła aksjomatyczna
—- inferencji
— właściwa dla języka J
— języka p język: reguła
— podstawiania
— semantyczna p język: reguły semantyczne
— sensu aksjomatyczna
— sensu dedukcyjna Reizm Rozumienie humanistyczne
— - w-yrazu
Rozumowanie p wnioskowanie Równoznaczność
Semantyka
Semiotyka
Skala p pomiar: typy skal
Składnia logiczna
Socjologia
—¦ historyczna
— teoretyczna Stała indywiduowa
— logiczna Statystyczna procedura Statystyka
Synonim System
— aksjomatyczny
— — w sensie pragmatycznym —¦ —-w sensie syntaktycznym
— aksjomatyczny asertywny -------dedukcyjny
System akąjomatyczny redukcyjny
— — neutralny —- dedukcyjny Systematyzaeja wiedzy socjologicznej
Tautologia
Teoria aksjomatyczna
—¦ aksjomatyczna baza teorii
— empiryczna -----elementarna
— empirycznie sprawdzalna
— kategoryczna
— podejmowania decyzji _-------funkcja decyzji
— — funkcja ryzyka
— — funkcja straty
~------¦ postulat minimalizacji ryzyka
— — wartość oczekiwana straty Termin (pojęcie) definiowalny pro-
babilistycznie
— definiowalny w teorii ¦— dyspozycyjny
¦ - ekstraspekcyjny
— elementarny
— fizykalny
— interpretacja ekstrasystemowa
—- interpretacja intrasystemowa
— introspekcyjny
— nieostry
— ostensywny
— otwarty
— pierwotny
— pochodny
— psychologiczny —¦ sensowny
— — empirycznie
Termin specyficzny teorii
— spostrzeżeniowy
— teoretyczny
— wieloznaczny
— wprowadzony do teorii za pomocą definicji
Test statystyczny
— jednostajnie najmocniejszy -—- nieobciążony Twierdzenie Bayesa
— Gódla
— historyczne
— o izomorfizmie
— teoretyczne
— wieczne z epoki t Typ empiryczny
— idealny
Uzasadnianie aksjomatów
— bezpośrednie —¦ dedukcyjne —- pośrednie
— procedur statystycznych
— przez konwencje terminologiczne
— przy pomocy intuicji
-— wniosku indukcyjnego
— zdań
Warstwa świata Weryfikacja p hipoteza: sprawdzanie Wiarogodność
— informatora Wiedza w epoce t
— aprioryczna Wniosek indukcyjny Wnioskowanie
— "błąd błędnego koła
— błąd petitio principii
— dedukcyjne
Wnioskowanie dedukcja aktualna
— dedukcja osłabiona
-------modus ponens osłabiony
-------modus tollens osłabiony
— dedukcja potencjalna
— indukcyjne (indukcja)
-------indukcja eliminacyjna
— — indukcja enumeracyjna
-------prawomocność
-------problem logiczny indukcji
-------problem psychologiczny indukcji
— konfirmacyjne w historii
— przez analogię
— redukcyjne
— redukcja osłabiona
— schemat niezawodny
— schemat zawodny
— etatystyczne
— uprawdopodobniające
— ze świadectw informatorów Wyjaśnianie (tłumaczenie)
— faktów Wynikanie
— inferencyjne
— logiczne
— pragmatyczne
Zasada dedukcji
— jednostajności przyrody
— maksymalizowania prawdopodobieństwa wniosków
— minimalizowania ryzyka poznawczego
—- największej wiarogodności Zdanie p twierdzenie
— analityczne (definicyjne)
Zdanie analityczne definicyjnie
-------substytucyjnie
—¦ -— w sensie semantycznym
— — w sensie syntaktycznym
¦— aposterioryczne
— aprioryczne —¦ atomowe
— bezpośrednio oparte na doświadczeniu
— empiryczne
— falsyfikacja
— fizykalne
— intensjonalne
— intersubiektywnie sensowne
— intersubiektywnie sprawdzalne
— introspekcyjne
— języka J prawdziwe w modelu M
— języka J trwałe
— kontradyktoryczne (sprzeczne) f>
— metafizyczne
— nomologiczne
—¦ podstawowe (elementarne)
— pośrednio oparte na doświadczeniu
— potwierdzalne
— prawdziwe
— redukcyjne
— ¦—- składnik analityczny -------składnik syntetyczny
— sensowne
-------kwantytatywne
— spostrzeżeniowe
— sprawdzalne
— — bezpośrednio
— — finitystycznie
Zdanie sprawdzalne indukcyjnie -------probabilistycznie
— sprawozdawcze (protokolarne)
— syntetyczne (rzeczowe)
-------a priori
— teoretyczne
— weryfikacja
Zmienna losowa Znaczenie
Znaczenie empiryczne p termin: sens empiryczny
— projektowane
— weryfikacyjna teoria znaczenia
— wyrażenia bliskoznaczne
— wyrażenia wieloznaczne
— zastane
Źródło historyczne
-------dla danej kwestii
— — klasyfikacja p klasyfikacja źródeł historycznych
INDEKS NAZWISK
Ackermann W
Ajdukiewicz K (
Church A
Comte A
Arystoteles Coonibs H
Ayer A J Craig W
Cramer H
Bacon P Czerwiński Z
Bar-Hillel Y Czeżowski T
Bauer W
Bayes T Davideon D
Berkeley G Dodd S
Bernays P Duhem P
Białobrzeski Cz
Bloch M Eddington A
Bolzano B Einstein A
Braitłiwaite R E Engels F
Bridgman P W Fieher R A
Pisz M
Brouwer L Franek Ph
Bunge M Frege G
Bush R
Galanter E
Campbell N R Giedymin J
Carnap R
Goldstein B
Goodman N
Godeł K Grzegorczyk A
Hempel C G
Hilbert D Hosiaeeon J Hume D Husserl E
Israel H
Jevona S
Johnson W E
Jordan Z
Kamińska J
Kant I
Kapłan A
Kemeny J G
Keynes J M Kneale W Kokoszyńeka M
Kołakoweki L Kołmogorow A N Kotarbińska J
Kotarbiński T
Kncharczyk J
Labuda G
Lalande A
Lazari-Pawłowska I
Lazarefeld P F
Leibniz G W
Leśniewski S
Lewis C I
Lindsay R
Locke J
Luce K D
Lundberg G
Łoś J
Łukasiewicz J Łuezczewska-Romahnowa S
Mach E Malewski A Martin R M Mehlberg H Meinong A Mili J S Morgenstern O Morris C W Mortimer H Mostoweki A
Nagel E Neumann J von Neurath O Neyman J
Nieod J
Ockham W Ossowska M Oeeowski S
Pap A
Pawlowski T Pearson E Peirce C S Petrażycki L Pfanzagl J Plechanow G W Poincaró H Popper K R
Poznański E
Przełęcki M
Putnam'H
Quine W v
RatEfa H
Rajgrodzki J
Ramsey P P
Raeiowa H
Reichenbaoh H
Robinson R M
Runes D
Russell B
Sehaff A Scłdick M Siegel S Skinner B F Skolem T Słupecki J Stebbing S Stevens S
Stopes Roe
Suppes P
Suszko R
Szaniawski K
Sztejnbarg D
Szumowski W
Tarski A
Tatarkiewicz W
Taylor R
Topolski J
Torgerson W S
Twardowski K
Wald A Weber M Wbite M G Whitehead A N Wittgenstein L Woodger J H Wright G H von Wundheiler A
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne........................... 5
I. Definicja
K. Ajdukiewicz: Trzy pojęcia definicji............. H
J. Kotarbińska: Definicja................... 29
J. Kotarbińska: Tak zwana definicja dejktyczna......... 57
M. Przelęcki: Operacjonizm.................. 99
II. Wnioskowanie i uzasadnianie
Z. Czerwiński: O stosunku wnioskowania statystycznego do dedukcji
i indukcji tradycyjnej.................... 125
M. Kokoszyńska: O dedukcji................. 153
8. Łuszezewska-Bomahnowa: Pewne pojęcie poprawnej inferencji
i pragmatyczne pojęcie wynikania............... 163
K. Szaniawski: Wnioskowanie czy behaviour?......... 169
III. Metodologia systemów dedukcyjnych
K. Ajdukiewicz: Systemy aksjomatyczne z metodologicznego punktu
widzenia.......................... 187
M. Przełęcki: Interpretacja systemów aksjornatycznych..... 205
IV. Struktura nauki
K. Ajdukiewicz: Zagadnienie uzasadnienia zdań analitycznych . . 227
K. Ajdukiewicz: Logika a doświadczenie............ 247
-/. Giedymin: Indukcjonizm i antyindukcjonizni......... 269
,7. Kotarbińska: Ewolucja Kola Wiedeńskiego.......... 295
J. Kotarbińska: Kontrowersja: dedukcjonizra—indukcjonizm . . . 319
H. 3f.ehlberg: O niesprawdzalnych założeniach nauki....... 341
E. Poznański: Spór o analityczność.............. 363
JE. Poznański i A. Wundheiler: Pojęcie prawdy na terenie fizyki . 399
M. Przełęcki: Pojęcia teoretyczne a doświadczenie....... 449
B. Suszko: Logika formalna a niektóre zagadnienia teorii poznania 505
V. Zagadnienia metodologiczne nauk szczegółowych
J. Giedymin: Językowe problemy klasyfikacji źródeł historycznych 579 J. Giedymin: Wiarogodność informatora. Próba eksplikacji dwóch
pojęć z analizy i krytyki źródeł historycznych......... 607
T. Kotarbiński: Odrębność zdań psychologicznych........ 633
I. Lazari-Pawlowslca: O pojęciu typologicznym w humanistyce . . 639
A. Malewski: Dwa modele socjologii.............. 669
T. Pawlowski: Rodzaje skal a struktura zdań stwierdzających związki między wielkościami................... 685
Indeks rzeczowy......................... 699
Indeks nazwisk......................... 707
WIELKOŚĆ 20X14CM,TWARDA OKŁADKA,LICZY 712 STRON.
STAN:OKŁADKA DB,STRONY SĄ POŻÓŁKŁE,POZA TYM STAN W ŚRODKU DB/DB+ .
KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 10 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA.W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ / .
WYDAWNICTWO PWN WARSZAWA 1966,NAKŁAD 2250 EGZ.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE