LOGICZNA PODSTAWA METAFIZYKI MICHAEL DUMMETT Przekład : Wojciech Sady WSTĘP Adama Globlera WYDAWNICTWO: PWN Warszawa 1998 BIBLIOTEKA WSPÓŁCZESNYCH FILOZOFÓW STRON: 562 OKŁADKA: twarda z obwolutą STAN: bardzo dobry jak nowa
Spis treści:
I. Wartości semantyczne II. Wnioskowanie i prawda III. Teorie prawdy IV. Znaczenie, wiedza i rozumienie V. Składniki znaczenia VI. Prawda i teorie znaczenia VII. Geneza i rola pojęcia prawdy VIII. Uzasadnienie dedukcji IX. Błędne koło, niesprzeczność i harmonia X. Holizm XI. Teoriodowodowe uzasadnienia praw logiki XII. Założenie podstawowe XIII. Równowaga XIV. Teorie znaczenia w kategoriach warunków prawdziwościowych XV. Realizm a teoria znaczeniowa
Ze Wstępu: "Logiczna podstawa metafizyki" stanowi opus magnum Michaela Dummetta, podsumowujące jego wieloletnie ataki na realizm." Napisałem tę książkę w nadziei przyczynienia się do realizacji najpilniejszego, jak sądzę, z zadań, przed jakimi stoi współczesna filozofia analityczna - skonstruowania zadawalającej teorii znaczenia. Mając taką teorię, lepiej pojmiemy, czego wymaga się od każdego z fragmentów analizy pojęciowej, a zatem jak w ogólnym przypadku podejmować problemy filozoficzne. W szczególności zaś zyskamy dogodną pozycję do bezpośredniego ataku na metafizyczne problemy dotyczące realizmu. [...]Laik oczekuje, że filozof poda mu argumenty za wiarą lub niewiarą w Boga, w wolną wolę czy w nieśmiertelność. W niniejszym wprowadzeniu nie postawiłem tych pytań, ale postawiłem inne, niemal równie głębokie; nie próbuję jednak na nie odpowiadać. Próbuję jedynie założyć bazę, z której moglibyśmy wyruszać na poszukiwanie odpowiedzi." "Napisałem tę książkę w nadziei przyczynienia się do realizacji najpilniejszego, jak sądzę, z zadań, przed jakimi stoi współczesna filozofia analityczna - skonstruowania zadawalającej teorii znaczenia. Mając taką teorię, lepiej pojmiemy, czego wymaga się od każdego z fragmentów analizy pojęciowej, a zatem jak w ogólnym przypadku podejmować problemy filozoficzne. W szczególności zaś zyskamy dogodną pozycję do bezpośredniego ataku na metafizyczne problemy dotyczące realizmu. [...] Laik oczekuje, że filozof poda mu argumenty za wiarą lub niewiarą w Boga, w wolną wolę czy w nieśmiertelność. W niniejszym wprowadzeniu nie postawiłem tych pytań, ale postawiłem inne, niemal równie głębokie; nie próbuję jednak na nie odpowiadać. Próbuję jedynie założyć bazę, z której moglibyśmy wyruszać na poszukiwanie odpowiedzi
|