|
"LITERATURA dla DZIECI i MŁODZIEŻY w latach 1[zasłonięte]864-19. ZARYS MONOGRAFICZNY. MATERIAŁY", K.KULICZKOWSKA; WSiP ; stan : plus db : pieczątki (stan okładki : db) ; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
Od Autorki
Część pierwsza — Zarys monograficzny
I. GŁÓWNE TENDENCJE WYCHOWAWCZE W LITERATURZE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W DOBIE POZYTYWIZMU ............ 15
II. ŻYCIE LITERACKIE PO ROKU 1864 .......................... 21 Wydawcy literatury dla dzieci i młodzieży ....................... 21 Czasopisma dla dzieci i młodzieży................................. 24 ,,Przyjaciel Dzieci" (25), „Świat" (27), „Wieczory Rodzinne" (28)
III. PROZA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W DOBIE POZYTYWIZMU 32 Powieści i opowiadania obyczajowe o tematyce współczesnej......... 32 Powieści historyczne ............................................ 46 Podróże, przygody, sensacja..................................... 54 Władysław Umiński ........................................ 62 Beletryzacje popularnonaukowe ................................. 71
IV. POEZJA I FANTASTYKA W DOBIE POZYTYWIZMU............ 75 Poezja dydaktyczna ........................................... 75 Bajki i baśnie .................................................. 77 Twórczość Marii Konopnickiej .................................. 79
V. KRYTYKA LITERATURY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PO ROKU 1864............................. 97 Piotr Chmielowski.............................................. 99 Adolf Dygasiński............................................... 104
VI. NOWE PRĄDY W LITERATURZE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W OKRESIE MŁODEJ POLSKI ..... 110 Wychowawcy przeciw pozytywizmowi ............................ 110 Tendencje literackie............................................. 113
VII. ŻYCIE LITERACKIE W LATACH 1[zasłonięte]900-19..................... 118 Wydawcy literatury dla dzieci i młodzieży........................ 120 Czasopisma dla dzieci i młodzieży................................ 123 „Moje Pisemko" (124), „Promyk" (125), ,,Z bliska i z daleka" (126), „W słońcu" (128)
VIII. POWIEŚĆ DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W OKRESIE MŁODEJ POLSKI ............... 130 Drogi powieści obyczajowej ...................................... 130 Powieść historyczna............................................. 136 Nowy kształt egzotyki ......................................... 139
IX. LITERATURA FANTASTYCZNA W LATACH 1[zasłonięte]900-19........ 151
X. KRYTYKA LITERATURY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W OKRESIE MŁODEJ POLSKI .............. 161 Głosy krytyczne na przełomie stuleci.............................. 161 Aniela Szycówna ............................................... 167 Stanisław Karpowicz .......................................... 172
REFLEKSJE KOŃCOWE....................................... 176
Część druga — Materiały
I. WYBÓR AUTORÓW POLSKICH ............................... 183 Teresa Jadwiga Stacho * ....................................... 183 Dworzanin królewicza Jakuba* .............................. 189 Władysława Izdebska Praca bogactwem *.......................... 194 Zofia Urbanowska Gucio zaczarowany * ........................... 205 Maria Julia Zaleska Niezgodni królewicze i królowa perłowego pałacu* 214 Maria Konopnicka Lalka Małgosi ............................... 223 Zofia Bukowiecka Jak się dusza budziła w Józiu * ................ 225 Zuzanna Morawska Paniczyk * ................................... 231 Janina Mortkowiczowa Stacho * .................................. 237 Stanisława Okołowiczówna Ulicznicy * ............................ 243 Fryderyka Lazarusówna Złoty pokoik * ........................... 249 Niedziela (249), Numer 168 (249), Więzień (252) Zofia Rogoszówna Pisklęta* ..................................... 254 Władysław Bełza Katechizm polskiego dziecka ...................... 260 Bocian ..................................................... 260 Artur Oppman (Or-Ot) Panna Kręcicka ........................... 261 Bal i koncert u sikorki* ....................................... 262 Narada (262), Koncert (263), Napad (264), Uczta (264) Boruta*..................................................... 265 Madej ...................................................... 266 Jan Chęciński Jabłuszka na poddaszu*...........,............ 268 Wielki...................................................... 270 Bronisława Ostrowska Córka wodnicy * ........................... 271 Janusz-:Korczak Bobo............................................ 276 * Gwiazdką oznaczono w spisie treści te utwory, które przedrukowano we fragmentach.
II. WYBÓR PRAC KRYTYCZNYCH............................... 282 Narcyza Żmichowska Przedwstępne słowo do pierwszego oddziału pism Klementyny z Tańskich Hoffmanowej* ........................... 282 Warunki konkursu ogłoszonego przez przełożone prywatnych pensji żeńskich dla uczczenia Pauliny Krakowowej*........................... 287 Piotr Chmielowski Poezja w wychowaniu * ......................... 28g Adolf Dygasiński Krytyczny katalog książek dla dzieci i młodzieży* .... 301 Lalka Maniusi (301), Powieści żółte (302), Przygody Gulliwera (303), Ze świata rzeczywistości i ze świata fantazji (303), Pamiętnik Laury (304) O kształceniu wyobraźni*....................................... 305 Władysław Ludwik Anczyc Przedmowa do ,,Przypadków Robinsona Kruzoe" ............ 311 Maria Konopnicka List do Piotra Stachiewicza*...................... 313 Aniela Szycówna Maria Konopnicka jako autorka dla dzieci* ......... 314 Stefania Sempołowska Zasady moralne a literatura dla dzieci* ........ 316 Stanisław Posner Jaką jest, a jaką ma być literatura dla dzieci*....... 321 Jan Homolicki Nasze czasopisma dla dzieci i młodzieży* ............. 326 Stanisław Karpowicz Główne cechy i zadania literatury powszechnej dla młodzieży * .............. 330 Jakie stanowisko zajmuje literatura dla młodzieży w piśmiennictwie ogólnym ? Treść i cel literatury (330), Jakim właściwościom natury dziecka powinna odpowiadać literatura ? Utwory fantastyczne (335), Moralny wpływ literatury (340) Władysław Umiński Sienkiewicz jako pisarz dla młodzieży............ 347
III. WYBÓR AUTORÓW OBCYCH ................................ 351 Luiza Alcott Małe kobietki * ..................................... 351 A. Castillon Po szkolnym roku*................................... 359 Eugeniusz Demolder Serce ubogich * .............................. 364 Emma von Rhoden Przekora*.................................... 368 Miguel Cervantes Don Kiszot dla dzieci*........................... 374 Wstęp (374), O charakterze i zatrudnieniach sławnego Don Kiszota z Manszy (375), Zakończenie moralne (377)
Tablice chronologiczne ..................................... 379
Bibliografia ................................................. 386 Spis i źródła ilustracji......................................... 389 |
|
|