Wydawnictwo:
PIW 1973
ilość stron numerowanych:
538
Oprawa:
twarda, płócienna, obwoluta (zagięta, naddarta z niewielkimi ubytkami na krawędziach, na dolnym pobrzeżu ślad od zawilgocenia), format 15 x 21 cm
inne informacje:
liczne ilustracje czarno-białe poza tekstem, tablice barwne na papierze kredowym
Stan:
dobry plus, lekko zagięte rogi okładki, przykurzone krawędzie stron
Opis/Spis treści:
O wielkim malarzu hiszpańskim pisze Jan Białostocki: Otoczona legendą, osnuta bajeczną aurą postać Goyi (1746— 1828) rychło zawładnęła wyobraźnią pisarzy romantycznych w pierwszej polowie XIX wieku. Goya, awanturnik, toreador, uwodziciel, zbójca i zawadiaka, przemienia się na kartach tych biografii w coraz to inne postacie, oddalające się coraz bardziej od Goyi historycznego. Ów romansowy bohater miał też przejawiać dążenia rewolucyjno-nihili~ styczne, w ujęciu właściwym epoce romantyzmu. W interpretacji romantyków wielką rolę w życiu Goyi odgrywały kobiety, największą zaś — księżniczka Alba.
Lion Feuchtwanger, czerpiąc wątek miłosny z tradycji romantycznej, starał się jednak w tle powieści wiernie przedstawić ówczesną epokę.
Akcja rozgrywa się w latach dziewięćdziesiątych osiemnastego stulecia, kiedy Hiszpania pogrążona była w feudalnych ciemnościach, kiedy bezwzględna władza inkwizycji złowrogo ciqżyła jeszcze nad życiem oraz wolnością ludzi, a przesąd i ciemnota święciły nadal triumfy. Węzłem akcji jest zasadniczy przełom w psychice i w sztuce artysty, jaki nastąpił w tym czasie. Goya przechodzi okres rozwoju artystycznego i ideologicznego od postawy człowieka dążącego do kariery, pragnącego zyskać znaczenie w wielkim świecie, w najwyższych sferach społecznych, u magnatów i dworu — do postawy krytyka, przenikliwego obserwatora i szydercy, walczącego o idee sprawiedliwości społecznej opartej o racjonalne przesłanki. Feuchtwanger uwzględnił nowe stosunkowo badania, które wydobyły na jaw silny wpływ przedstawicieli Oświecenia hiszpańskiego na światopogląd artysty.
Z Posłowia