W numerze liczne artykuły o praktycznym wykorzystaniu Linuksa na lekcjach matematyki, fizyki, chemii i biologii. Ponadto, z dwóch materiałach warsztatowych można dowiedzieć się, jak wygodnie administrować serwerem linuksowym oraz jak stworzyć własny system uwierzytelniający w pracowni szkolnej. Na czterech płytach CD, dołączonych do pisma, znalazł się Aurox 10.0 (dwupłytkowy), Knoppix 3.6 (najnowsza wersja tej dystrybucji Linuksa uruchamianej z płyty CD) oraz Linux-EduCD HomePack 0.3.3, czyli nowe wersje dodatkowych pakietów do Linux-EduCD (lub Knoppiksa).
O czym szumią wierzby?
Gdy dziennikarz naprawdę nie ma już nic do dodania, a do końca artykułu brakuje jeszcze kilku linijek, do tekstu dostaje się jedna ze zgranych fraz, będących wspólną własnością dziennikarzy i felietonistów.
Moją ulubioną jest ?za wszystko zapłacą, jak zwykle, podatnicy, czyli my wszyscy?, występująca także w wariancie B: ?za wszystko zapłacą, jak zwykle, klienci, czyli my wszyscy?.
Innymi obiegowymi banałami są przykładowo: ?Żyjemy w epoce wielkiego rozwoju Internetu? lub ?W nowoczesnej gospodarce informacja staje się wartościowym towarem?.
Otóż informacja jest najbardziej wartościowym towarem już od tysiącleci - kapitałem kupca była od zawsze wiedza, gdzie można kupić tanio, a sprzedać drogo; którędy można bezpiecznie przeprowadzić karawanę z miasta A do B i któremu urzędnikowi należy odpalić działkę za uzyskanie korzystnego zamówienia.
Bez problemu możemy orientacyjnie wyliczyć, ile jest warta wiedza o istnieniu Linuksa i innych opensource'owych rozwiązań dla nowo powstającej firmy. Każde stanowisko biurowe to oszczędność około 800 złotych (liczę koszty systemu Windows i taniego pakietu biurowego Works, plus elementarnej ochrony antywirusowej). Podstawowy serwer będzie kosztować co najmniej tyle samo ? a zwracam uwagę, że liczę koszty minimalne, związane z zakupem licencji typu OEM, nie uprawniającej do serwisu lub obsługi technicznej. Widać, że w wielu przypadkach wiedza o istnieniu Linuksa może być warta wiele tysięcy. W przypadku firm sprzedających oprogramowanie lub usługi informatyczne, wiedza ta będzie jeszcze cenniejsza ? może wręcz stanowić cały kapitał; wystarczy spojrzeć na małe firmy oferujące hosting poczty, WWW i sklepów internetowych lub na twórców osiedlowych sieci.
W odróżnieniu od innych systemów operacyjnych i produktów informatycznych, Linux oraz Open Source nie mogą liczyć na promocję w mediach ? żadna z bogatych firm nie zachce reklamować produktu, na który nie może mieć wyłączności.
Czy można sobie wyobrazić coś naturalniejszego niż to, że cenną informację o istnieniu opensource'owej alternatywy powinna wobec tego zapewniać szkoła? Przecież jeżeli każda nowo otwarta polska firma będzie na starcie oszczędzać kilka tysięcy złotych, zyski odczują podatnicy, czyli my wszyscy.
Filip Dreger
Spis treści
Na lekcji
Inkscape ? od wektora do pierwotniaka
Andrzej Nowak
Tekst stanowi dowód na to, że edukacja z komputerami to nie tylko programy edukacyjne. Czytając artykuł można zapoznać się z dokładnym i okraszonym przykładami opisem programu graficznego Inkscape, a także poznać walory pedagogiki konstruktywistycznej oraz... zwyczaje i budowę eugleny zielonej.
PhET ? komputer na lekcji fizyki
Grzegorz W. Fedoryński
Uniwersytet Colorado prowadzi badania związane z nauczaniem fizyki. Ich efektem jest zestaw świetnych programów pozwalających na przeprowadzenie kilkudziesięciu wirtualnych eksperymentów fizycznych w zaciszu pracowni informatycznej. Oczywiście, oprogramowanie jest dostępne w wersji na Linuksa i za darmo, także na płycie dołączonej do LwS-a.
Light Speed!
Grzegorz W. Fedoryński
Po przeczytaniu artykułu Grzegorza rozpędzenie samochodu do prędkości światła i zaobserwowanie związanych z tym efektów relatywistycznych będzie fraszką, przynajmniej na ekranie komputera. Dodatkowo, artykuł rozszerzy naszą wiedzę o efekcie Dopplera, dylatacji przestrzeni i innych fenomenach związanych z poruszaniem się z wielką prędkością.
PyMOL
Krzysztof Wolski
Mało kto oprze się urodzie chemii pokazywanej w pełnym trójwymiarze przez PyMOL-a. Jedyną wadą tego doskonałego programu jest to, że nie jest łatwo rozpocząć z nim pracę. Artykuł Krzysztofa Wolskiego pomoże poznać podstawy obsługi tego narzędzia, a także tajniki jego instalacji.
YACAS ? komputer na lekcji matematyki
Adriana Kraik
Podczas gdy kalkulator potrafi zajmować się konkretnymi liczbami, YACAS potrafi liczyć na symbolach, a więc upraszczać wzory, dokonywać podstawień, rozwiązywać układy równań; a nawet więcej: różniczkować, przeprowadzać obliczenia na macierzach, rozwijać funkcje w szereg Taylora. Dzięki artykułowi każda osoba znająca matematykę może natychmiast zacząć korzystać z wielkich możliwości tego programu.
Wolny jak pingwin
Grzegorz W. Fedoryński
Artykuł wyjaśnia wątpliwości dotyczące różnych rodzajów darmowych licencji, np. odpowiada na popularne pytanie: czy wolno sprzedawać Linuksa za pieniądze? Tekst Grzegorza wydaje się świetnym punktem wyjścia do rozważań na temat społeczeństwa obywatelskiego, ochrony praw autorskich, a więc nadaje się na wszystkie lekcje związane z wychowaniem lub wiedzą o społeczeństwie.
Warsztaty
Webmin
Piotr Machej
Wśród wielu projektów, mających za cel ułatwienie administracji Linuksem, na szczególną uwagę zasługuje Webmin. Umożliwia on konfigurowanie nawet skomplikowanych aspektów działania serwera za pomocą zwykłej przeglądarki WWW ? elegancka i łatwo rozszerzalna konstrukcja zyskała uznanie nawet najzagorzalszych zwolenników ręcznego konfigurowania systemu.
Centralny system uwierzytelniający
Andrzej Nowak
Każdy może założyć w szkole system informatyczny klasy korporacyjnej. Jedną z zalet Linuksa jest właśnie to, że daje nam dostęp do najbardziej zaawansowanych technologii uniksowego świata. Artykuł wyjaśnia, jak założyć sieć, w której konta użytkownika nie są przywiązane do konkretnych komputerów.
Programowanie dla każdego
Okienkowe programy w Pythonie
Filip Dreger
Do niedawna problemem był wybór odpowiedniego języka programowania do uczenia w szkole ? języki używane przez profesjonalistów były zbyt trudne, a języki używane tradycyjnie w edukacji ? zbyt oderwane od życia. Teraz jest Python ? język łączący w sobie wielką moc i wielką przejrzystość. Artykuł pokazuje, jak napisać aplikację okienkową ? w czterech linijkach kodu!
Wizytówki
Edukacyjny Linux w Technikum Uzupełniającym dla Dorosłych w Płocku
Rajmund Radziewicz
Gentoo w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Tarnowie
Marcin Wojciech
Tam byliśmy
Wakacyjne szkolenie w Bieszczadach
Magdalena Kubalka
Opis CD
Aurox 10.0.1
Robert Główczyński, Jarosław Górny
Knoppix 3.6
Filip Dreger
HomePack 0.3.3 i materiały dodatkowe (CD4)
Filip Dreger, Rajmund Radziewicz