OPIS PRODUKTU
PORADNIK SERWISOWY
LINIE DIAGNOSTYCZNE. ZAGADNIENIA TECHNICZNE I PRAWNE
NR 04/2011
PORADNIK MOTORYZACYJNY. LINIE DIAGNOSTYCZNE - ZAGADNIENIA TECHNICZNE I PRAWNE
Spis treści:
1. OGÓLNA BUDOWA LINII DIAGNOSTYCZNYCH
1.1. Struktura linii dla aut osobowych 6
1.2. Struktura linii dla pojazdów ciężarowych i uniwersalnych 7
2. ZAKRES BADAŃ
2.1. Zakres badań linii dla aut osobowych 10
2.2. Zakres badań linii dla dla pojazdów ciężarowych i uniwersalnych 11
3. USYTUOWANIE ELEMENTÓW LINII NA STANOWISKU KONTROLNYM STACJI KONTROLI POJAZDÓW
4. ZASADNICZE ELEMENTY SKŁADOWE LINII DIAGNOSTYCZNYCH
4.1. Centralne jednostki sterujące
4.2. Urządzenia do oceny prawidłowości ustawienia kół jezdnych pojazdu 16
4.3. Urządzenia do kontroli skuteczności tłumienia drgań zawieszenie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t
4.3.1. Testery wibracyjne analizujące drgania w funkcji czasu (typu Boge) 21
4.3.2. Testery wibracyjne analizujące nacisk koła na podłoże (typu Eusama) 25
4.4. Urządzenia do kontroli działania hamulców 29
4.4.1. Urządzenia płytowe (najazdowe) 30
4.4.2. Urządzenia rolkowe 31
4.5. Urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu 38
4.5.1. Urządzenia z napędem pneumatycznym 41
4.5.2. Urządzenia z napędem hydraulicznym 43
4.6. Inne urządzenia 43
5. TENDENCJE ROZWOJOWE LINII DIAGNOSTYCZNYCH
5.1. Linie motocyklowe 48
5.2. Linie segmentowe 50
5.3. Linie podwójne 51
5.4. Linie uniwersalne 51
5.5. Linie mobilne 53
5.6. Linie z hamownią podwoziową 54
6. PODSUMOWANIE
7. LITERATURA
PORADNIK SERWISOWY: LINIE DIAGNOSTYCZNE. ZAGADNIENIA TECHNICZNE I PRAWNE
WSTĘP
Określenie stanu technicznego pojazdu jest możliwe po przeprowadzeniu badań diagnostycznych. Im struktura pojazdu jest bardziej rozbudowana, tym bardziej pracochłonny i kosztowny jest proces diagnostyczny jego badania. Należy racjonalnie zorganizować taki proces oraz sterować jego przebiegiem. Proces badań diagnostycznych pojazdu samochodowego polega na wykonaniu określonego zbioru sprawdzeń i analizie uzyskanych wyników. Zależy on od stanu pojazdu i może być pozytywny lub negatywny.
Diagnozowanie pojazdów samochodowych dotyczy: bieżącej oceny stanu technicznego pojazdów funkcjonujących w określonym systemie eksploatacji lub okresowego przeprowadzania badań technicznych tych pojazdów. Bieżąca ocena stanu pojazdu umożliwia m.in. wykrywanie (lokalizację) usterek i uszkodzeń, ustalenie zakresu czynności niezbędnych do wykonania, kontrolę wykonanej obsługi lub naprawy czy też prognozowanie stanu technicznego. Okresowe przeprowadzanie badań technicznych wynika z aktów prawnych obowiązujących w danym kraju i ma na celu określenie, czy pojazd może być dopuszczony do ruchu drogowego z uwagi na jego stan techniczny.
Zakres diagnozowania podwozi pojazdów samochodowych obejmuje określenie stanu technicznego układów: napędowego, jezdnego, zawieszenia, kierowniczego oraz hamulcowego. Podstawowe parametry charakteryzujące stan układu napędowego (np. moc na kołach napędowych, drogę wybiegu) można badać na hamowniach podwoziowych. Ocenę stanu technicznego pozostałych układów podwozia wykonuje się obecnie najczęściej za pomocą urządzeń kontrolnych wchodzących w skład linii diagnostycznych.
Wymagania dotyczące warunków badań pojazdów samochodowych wymusiły określony zakres wyposażenia stanowisk kontrolnych. Rozwój technik pomiarowych, a zwłaszcza coraz szersze wykorzystanie elektroniki, pozwoliło na wprowadzenie nowej generacji urządzeń diagnostycznych w postaci skomputeryzowanych linii diagnostycznych, zbudowanych systemem modułowym, z automatycznym centralnie sterowanym przebiegiem kontroli. Stanowiska takie umożliwiają kompleksowe badanie układów podwozia pojazdu istotnie wpływających na bezpieczeństwo jazdy, w krótkim czasie i przy najbardziej ekonomicznym wykorzystaniu wspólnych modułów. Wyniki pomiarów i obliczeń, po elektronicznym przetworzeniu, są wyświetlane na ekranie monitora w postaci liczbowej i graficznej. Stan techniczny pojazdu ocenia się na podstawie obszernego zbioru wartości parametrów diagnostycznych, porównywanych z ich wartościami nominalnymi. Istnieje możliwość archiwizacji wyników badań. Drukarka umożliwia otrzymanie protokołu z każdego badania. Stosowanie tej klasy urządzeń pozwala uzyskać dużą pewność wyników badań oraz całkowitą zgodność z obowiązującymi wymaganiami prawnymi.
Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów:
Artykuły zawierają:
-
wiele praktycznych informacji z dziedziny budowy i eksploatacji samochodów,
-
opisy spotykanych w samochodach rozwiązań technicznych, oparte na unikalnych materiałach fabrycznych i literaturze zagranicznej,
-
technologie napraw najnowocześniejszych układów,
-
porady ekspertów z branży,
-
prezentowanie zagadnień budowlanych i technologicznych, związanych z projektowaniem, wyposażaniem i modernizowaniem warsztatów,
-
omówienie zagadnień prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.