Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

LEKCJE BIBLIOTECZNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ IKNIBO

07-02-2014, 20:05
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3922129495
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 3   
Koniec: 07-02-2014 19:45:00

Dodatkowe informacje:
Rok wydania (xxxx): 1980
Okładka: miękka
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, ZAWIERA STARE PIECZĄTKI) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

INSTYTUT KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI
I BADAŃ OŚWIATOWYCH WE WROCŁAWIU
z inicjatywy
ZARZĄDU OKRĘGU STOWARZYSZENIA BIBLIOTEKARZY POLSKICH WE WROCŁAWIU
LEKCJE BIBLIOTECZNE
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Materiały pomocnicze
dla nauczycieli i bibliotekarzy
pod redakcją Jadwigi Andrzejewskiej
WROCŁAW 1980
Recenzenci :
mgr Irena Jon-Jondzel dr Franciszek Pilarczyb
Opracowanie redakcyjne i korekta: LUCYNA KUCZA
Projekt okładki: JANUSZ CHODOROWICZ




Spis treści

Wstęp.................................................. 7
KLASA I
Uroczyste przyjęcie w poczet czytelników
- Helena Kobylak....................................... 14
KLASA II
Poznajemy autorów naszych ulubionych ksląiek
- Helena Kobylak....................................... 17
KLASA III
Sporządzamy katalozek lektur - Maria Marksowa.......... 19
Poznajemy baśnie i inne książki o Warszawie. Uczymy się posługiwać spisem treści - Adela Wołoazyn .............. 21
Moje ulubione czasopismo - Teresa Lmngiewicz ........... 23
KLASA IT
Wprowadzenie do biblioteki - Anna Ogińska .............. 25
Sami wybieramy sobie książki w bibliotece
- Jadwiga Andrzejewe tea ................................. 30
Jak powstaje książka - Maria Marksowa .................. 33
Poznajemy "Płomyczek" i uczymy się z niego korzystać
- Helena Kobylak....................................... 34
KLASA Y
Budowa wewnętrzna - układ treści książki
- Danuta Hanczarek ...t................................... 37
uczymy sie korzystać z książki - Teresa Langiewiez ....... 44
Karta katalogowa - katalog alfabetyczny
- Anna Oglńska........................................... 48
Czego dowiadujemy się z karty katalogowej o książce
- Maria Gurdak, Hanna Pilska, Zenona Starek.............51
Korzystamy z katalogu alfabetycznego - Jadwiga Bąkaj, Wiesława Brył, Halina Chudzicka.......................... 53
KLASA TZ
Poznajemy katalog rzeczowy - Anna Ogińaka................ 57
Miejsce książki na półce ze względu na jej treść. Działy
- Teresa Łangiewicz...................................... 61
Korzystamy z encyklopedii. Bodzaje encyklopedii i ich
budowa - Irena Kublak.................................... 63
Poznajemy strukturę czasopism - Helena Eobylak, Teresa łangiewicz, Adela Wołoszyn............................... 67
Poznajemy układ treści "Świata Młodych" - Jadwiga
Hawolska................................................. 69
Czasopisma w bibliotece szkolnej - Jadwiga Głogowska ..... 73 Gromadzimy wycinki z czasopism - Irena Kubiak............ 75
KLASA Tli
Uczymy się korzystać z książek popularnonaukowych
i podręczników - Anna Ogińska........................... 78
Budowa zewnętrzna książki - Helena Kobylak .............. 86
Korzystamy ze słowników - Jadwiga Sielicka.............. 90
Korzystamy- z księgozbioru podręcznego - Halina
Jasińska ................................................ 94
Droga książki od autora do czytelnika - Leona Zemełko ... 98
Poznajemy budowę gazety - Leona Zemełko................. 100
Jak powstaje gazeta - Leona Zemełko ..................... 102
Układ treści współczesnej książki. Ôwiczenia w sposługi-
waniu się aparatem pomocniczym 1 naukowym książki
- Helena Kobylak........................................ 104
KUSA VIII
Oceniamy przydatność książek dla własnych potrzeb
i zainteresowań - Daniela Klonowska..................... 111
Korzystamy z księgozbioru podręcznego, fióżne typy dzieł pomocniczo-infonaacyjnych - Boża Hajwer .i,,............. 114
Sporządzamy zestawienie bibliograficzne - Boża Najwer ... 118
Korzystamy z poradników bibliograficznych - Jadwiga Andrzejewska............................................ 122
Korzystamy ze źródeł informacji o nowościach wydawniczych - Jadwiga Andrzejewska............................ 125
Poznajemy serie wydawnicze - Bożena Itąckowiak,
Jadwiga Sielicka........................................ 127
Poznajemy czasopisma społeczno-kulturalne - Wanda Eogucka-Smugała, Teresa Lewkowska.......................133
Poznajemy czasopisma popularnonaukowe - Zofia Klimkowska-Świtalska, Czesława Zinkowkin ............... 135
Dzieje książki rękopiśmiennej i drukowanej
-Halina Jasińska...................................... 137
Kształt i piękno dawnej książki - Zofia Sierykow....... 140
Książki pięknie wydane. Bibliofilstwo i bibliofile
- Jadwiga Andrzejewska................................. 145
Podstawy samokształcenia w programach ośmioklasowej
szkoły podstawowej i dziesiccioklasowej szkoły
średniej - Helena Kobylak.............................. 154
Bibliografia........................................... 161
I. Publikacje przydatne w przygotowaniu merytorycznym lekcji bibliotecznych ............................. 161
II. Przysposobienie czytelniczo-lnformacyjne w szkole podstawowej ....................................... 162
III. Publikacje zawierające konspekty lekcji bibliotecznych w szkole podstawowej..................... 165




WSTĘP

Ewolucja biblioteki szkolnej zmierza ku jej coraz intensywniejszemu włączaniu się w funkcje pełnione przez szkołę: kształcą-co-wychowawczą, diagnostyczno-prognoetyczną, opiekuńczo-wychowawczą i kulturalno-rekreacyjna1'. Specyficznym zadaniem biblioteki w szkole jest integrowanie procesu edukacji czytelniczo-lnformacyjnej2^, realizowanego przez różne agendy społeczności szkolnej, jak: grono pedagogiczne, samorząd młodzieży,, organizacje i koła zainteresowań oraz instytucje pozaszkolne: dom rodzinny, biblioteki i inne placówki kulturalne, środki masowego przekazu.
Wszystkie te funkcje biblioteka szkolna pełni jako placówka: 1/ usługowa, zaspokajająca potrzeby czytelniczo-informacyjne uczniów, nauczycieli, rodziców /z dziedziny kultury pedagogicznej/, a nawet szerszego środowiska /w przypadku szkoły środowiskowej/;
2/ inicjująca przy pomocy aktywu bibliotecznego różnorodne formy pracy dydaktyczne—wychowawczej, mające na celu przygotowanie uczniów do użytkowania informacji i kształtowanie kultury czytelniczej uczniów i nauczycieli oraz kształtowanie kultury pedagogicznej nauczycieli i rodziców;
3/ koordynująca różne przedsięwzięcia z zakresu edukacji czytelniczej, podejmowane w szkole, jak: lekcje odbywane w bibliotece /obok lekcji przysposobienia czytelnicze-informacyjnego przewidzianych w programie nauczania języka polskiego również tzw. lekcje biblioteczne tematyczne w ramach różnych przedmiotów nauczania/, biblioteczne godziny wychowawcze i zajęcia kół
zainteresowań, Imprezy czytelnicze przygotowywane przez organizacje młodzieży.
Program edukacji czytelniczej powinna wyznaczać kultura czytelnicza, pojmowana jako system postaw i zachowań oraz kompetencji czytelniczych, umożliwiających czytelnikowi wykorzystywanie przekazów piśmienniczych we wszechstronnym rozwoju osobowości, w nieustannym kształceniu się i doskonaleniu, w twórczym funkcjonowaniu w społeczeństwie i samorealizacji.
Do kategorii postaw należą: przekonanie o wartości uprawiania lektury, zamiłowanie do czytania i potrzeba czytania, które kształtują się w wyniku zaspokajania różnych potrzeb dzięki lekturze: potrzeby informacji, kształcenia sie i doskonalenia, potrzeby partycypacji w życiu innych ludzi, potrzeby kompensacji rozrywki, odprężenia, silnych przeżyć, wzruszeń estetycznych, różnych potrzeb praktycznych, a chociażby i potrzeby uznania i prestiżu w środowisku uznającym oczytanie za jeden z ważniejszych walorów osobistych. Postawy czytelnicze znajdują wyraz w zachowaniach czytelniczych! w różnych przejawach aktywności czytelniczej, w wyborach i preferencjach czytelniczych, które są odbiciem zainteresowań kształtowanych przez potrzeby czytelnicze. Dziś - w czaBach kształcenia się ustawicznego - niezwykle ważnym składnikiem kultury czytelniczej są kompetencje czytelnicze, czyli wiadomości, umiejętności i sprawności niezbędne w poszukiwaniu i wyborze lektury /kompetencje biblioteczne i bibliograficzne/, orientacja w świecie przekazów piśmienniczych /kompetencje keięgoznawcze, prasoznawcze, literaturoznawcze/, kompe~ tencje odbiorcze oraz umiejętność utrwalania i wykorzystywania informacji zdobytych dzięki lekturze. Obcując systematycznie z różnymi rodzajami wydawnictw i korzystając z różnych źródeł dostępu do nich,czytelnik nabywa doświadczenia czytelniczego, lecz pełne przygotowanie czytelnicze—informacyjne może zapewnić planowe, długofalowe kształcenie, realizowane głównie przez ezkoły wszystkich stopni i przez biblioteki.
Howe tendencje w oświacie, a mianowicie zwrot od wykształcenia zamkniętego, które miało dawać zapae wiedzy i kwalifikacji na całe życie, ku wykształceniu otwartemu wobec ciągłych zmian, nowych ról i sytuacji, czyli ku kształceniu się ustawicznemu, przesuwają główny akcent z metod podających wiedzę na metody wdrażające ucznia do samodzielnego zdobywania wiedzy, kształtujące motywacje samokształceniowe i umiejętność docierania do źródeł informacji, ich wyboru, przetwarzania informacji i wykorzystywania w praktyce życiowej.. Pociąga to za sobą wzrost znaczenia bibliotek jako skarbnic wiedzy i kultury, a zwłaszcza podnosi rangę bibliotek szkolnych jako pracowni ogólnoszkolnych, centrów dydaktycznych, do których przenosić się będzie w coraz większym stopniu proces nauczania wszystkich przedmiotów.
Lekcje i inne formy pracy dydaktyczno-wychowawczej, organizowane w bibliotece, nie są jeszcze zjawiskiem powszechnym z różnych względów: z breku czytelń w wielu bibliotekach szkolnych i publicznych, z braku zrozumienia potrzeby prowadzenia takich lekcji, z obawy przed atretą czaeu /w rzeczywistości - pozorną/, wynikającej z hołdowania tradycyjnemu ideałowi wykształcenia, według którego uczeń - a tym samym i nauczyciel - jest oceniany głównie na podstawie wiadomości, które przyswoił pamięciowo. Sama kadra nauczycielska z różnych przyczyn nie jest należycie przygotowywana pod względem merytorycznym i metodycznym do prowadzenia lekcji w bibliotece, jak i do realizacji całego procesu edukacji czytelnicze-informacyjnej .
Z inicjatywy Sekcji Bibliotek Szkolnych i Pedagogicznych w Zarządzie Okręgu Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich oraz Instytutu Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych we Wrocławiu oddajemy do rąk Czytelników tom konspektów lekcji bibliotecznych z zakresu przysposobienia czytelnicze-informacyjnego w szkole podstawowej, mając nadzieję, że materiały w nim zawarte przyczynią się do spopularyzowania tej formy zajęć zarówno wśród
bibliotekarzy i nauczycieli Języka polskiego, którzy są odpowiedzialni za realizację działu programu "Czytelnictwo i podstawy samokształcenia", jak i wśród nauczycieli innych przedmiotów, którzy trafnie pojmując istotę nowoczesnej dydaktykit uczyć, jak e i ę uczyć, zechcieliby ściślej współpracować z biblioteką w przygotowywaniu wybranych tematów lekcji do realizacji w bibliotece.
Lekcje prowadzone w bibliotece powinny uwzględniać ogólnie przyjęte zasady nauczania 's
1. integracji nauczania i wychowania,
2. świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania /m.io. bardzo ważne jest odpowiednie uzasadnienie celowości i przydatności zdobywanych w trakcie lekcji bibliotecznych wiadomości i umiejętności/,
3. poglądowości /wykorzystywanie ilustracji, przezroczy, filmów, plansz, foliogramów 1 eksponatów w postaci odpowiednio do tematu lekcji dobranych książek, czasopism, obserwacja biblioteki i urządzeń bibliotecznych/,
4. systematyczności i logicznej kolejności,
5. łączenia teorii z praktyką /formułowanie uogólnień na podstawie obserwacji 1 konkretnych działań oraz stosowanie zdobytych wiadomości w praktycznych ćwiczeniach i konkretnych sytuacjach życiowych i szkolnych ucznia, kształcenie umiejętności i nawyków,
6. trwałości wyników nauczania,
7. oceniania postępów ucznia, a zwłaszcza samokontroli i samooceny,
3. stopniowania trudności i indywidualizacji nauczania.
Przygotowując i przeprowadzając lekcje biblioteczne, pamiętajmy o tym, że efekty procesu nauczania i uczenia sie warunkuje
stosowanie zasady wielostronnego nauczania i uczenia aie , polegającej na takim organizowaniu procesu dydaktycznego, by uczeń mógł uczyć się przezt
- przyswajanie gotowych wiadomości /wykład lub pogadanka, korzystanie z książek/,
- odkrywanie nowych wiadomości w toku rozwiązywanie problemów teoretycznych, i praktycznych /np. jak sprawnie zgromadzić materiał potrzebny do napisania wypracowania, jaka jest droga poszukiwania informacji w bibliotece/,
- eksponowanie i przeżywanie wartości zawartych w treści nauczania /znaczenie książki i jej piękno, wartość pracy samokształceniowej - stosowanie metod 1 środków sprzyjających przeżywaniu wzruszeń, jak pokaz, recytacja, film, odczytywanie fragmentów utworów literackich, związanych g realizowaną tematyką/,
- działanie praktyczne /od praktyki ku teorii, od teorii ku praktyce, przewaga pierwiastka ćwiczeniowego na lekcjach
w bibliotece, powiązanie zajęć i prac domowych z konkretnymi potrzebami uczniów/.
Zamieszczone w niniejszym tomie konspekty lekcji bibliotecznych mogą być przydatne w różnym stopniu: spełniając rolę bodźca do poszukiwanie własnych, być może, trafniejszych rozwiązań prezentowanych tematów bądź ułatwiając przygotowanie lekcji z pełnym lub częściowym wyzyskaniem projektów. Przygotowanie lekcji bibliotecznej, zwłaszcza ćwiczeniowej, wymaga bardzo dużego nakładu czasu przy doborze odpowiednich źródeł i poleceń dla uczniów, co również jest jedną z przyczyn - obok uprzednio omówionych-stosunkowo jeszcze małej popularności tego typu zajęć. Jeżeli przygotuje się i zgromadzi potrzebne do każdej lekcji pomoce dydaktyczne /szczegółowo w każdym konspekcie opisane/ tak, żeby były łatwo dostępne, to konspekty mogą służyć jako gotowy wzór do przeprowadzenia lekcji, np. w wypadkach nagłych zastępstw.
W wykazach książek wykorzystywanych do ćwiczeń i obserwacji starano się uwzględniać ostatnie wydania, lecz mogą być użyte teź wcześniejsze, zależnie od tego, jakimi biblioteka dysponuje. W przypadku braku niektórych wydawnictw wymienionych w konspektach trzeba zastąpić je innymi, spełniającymi te same lub podobne funkcje dydaktyczne.
Jeśli biblioteka nie dysponuje czytelnią, w której zmieści się cały oddział, lekcje można przeprowadzać w klasie /pracowni/, choć oczywiście jest to uciążliwe ze względu na konieczność przenoszenia materiałów bibliotecznych i mniej kształcące w porównaniu z nauczaniem sytuacyjnym. V przypadku ciasnych pomieszczeń bibliotecznych lub lekcji, w których dominują ćwiczenia, wskazane byłoby dzielenie oddziału na dwie grupy, z których jedna odbywałaby lekcję w bibliotece pod kierunkiem bibliotekarza, druga zaś - zwykłą lekcję języka polskiego lub innego przedmiotu pod kierunkiem nauczyciela. Ha kolejnej godzinie grupy wymieniałyby się. Praca z mniejszym zespołem zapewnia większe efekty, ponieważ można wtedy aktywizować wszystkich uczniów, przydzielając zadania dc wykonania indywidualnie lub dla grup dwu-, najwyżej trzyosobowych.
Materiały zawarte w niniejszym tomie odpowiadają programowi obecnej ośmioklasowej szkoły podstawowej, lecz mogą również częściowo służyć do realizacji "Podstaw samokształcenia" według programu dziesięcioletniej szkoły średniej pod warunkiem przesunięcia niektórych tematów do klas niższych lub wyższych, toteż na str.154 zamieszczamy tabelę porównującą hasła obu programów.
Ha końcu tomu Czytelnicy znajdą zestawienie bibliograficzne publikacji, ułatwiających przygotowanie rzeczowe i metodyczne do prowadzenia lekcji w bibliotece, a także wykaz już opublikowanych konspektów lekcji bibliotecznych, w tym również - lekcji tzw. tematycznych z różnych przedmiotów nauczania, jak hlstoiia, język polski, geografia, wychowanie obywatelskie. Trzeba bowiem pamiętać, że polonista i bibliotekarz są odpowiedzialni za ukształtowanie teoretycznych i praktycznych podstaw kompetencji czytelniczo-informacyjnych, natomiast ich po-
szerzenie, pogłębienie i utrwalenie w postaci nawyków winno realizować się w naucza-1 niu wszystkich przedmiotów, na zajęoiach fakultatywnych i w kołach zainteresowań. Biblioteka jako miejsce pracy zbiorowej, grupowej i indywidualnej wszystkich uczniów stanie się wtedy istotnie ogólnoszkolną pracownią interdyscyplinarną.
Za pomoc w zbieraniu materiałów i kontrolę czasowych możliwości realizacji poszczególnych tematów lekcji zespół autorów wyraża podziękowanie Koi. Helenie Kobylak ze Szkoły Podstawowej Hr 98 we Wrocławiu.

Jadwiga Andrzejewska




BIBLIOGRAFIA

I. Publikacje przydatne w przygotowaniu merytorycznym lekcji bibliotecznych
Budzyk K.t Wiadomości o książce, Warszawa- 1961
Dahl S.i Dzieje książki. Wrocław 1965
Pubowik H.i Książkę i czasopismo współczesne. Warszawa 1969
Encyklopedia wiedzy o książce. Wrocław 1971
Encyklopedia wiedzy o prasie. Wrocław 19?6
Encyklopedia współczesnego bibliotekaretvia polskiego. Wrocław 1376
Uleb-Koszańsks H. s 0 bibliografii dla niewtajemniczonych. Wrocław 1574
Korpała J.: 0 bibliografiach i informatorach. Warszawa 1974 Kwiecień C: Od papirusu do oibliobusu. Katowice 1960 Ożarzewski C.s Zarys dziejów książki i księgarstwa. Poznań 1965
Piróg W.s Zagadnienia informacji i dokumentacji naukowej. Warszawa 1977
Pisarek W.: Prasa~ nasz chleb powszedni. Wrocław 1978
Poradnik pracownika informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej. Warszawa 1977
Przyłubski P.s Wokół książki. Warszawa 1975
Rudniański J.t Uczelnia i ty. Technologia pracy umysłowej studenta. Warszawa 1975
Sitarska A., Zasadowa H.: Specjalistyczne wydawnictwa informacyjne. iVyd.2. Warszawa 1972 /I wyd. 1972/
Słownik terminologiczny informacji naukowej. Wrocław 1979
Świerkowski K.t Kaięgoznawstwo dla każdego. Warszawa 1971 Trzynadlowski J.s Autor-dzieło-wydawca. Wrocław 1979 Wasileweka W.: Wiedza o książce. Warszawa 1966
II. Przysposobienie cayteiniczo--informacyjne w szkole p o d -
'etawowej
Andrzejewska J.î 0 właściwą realizację działu "Czytelnictwo i podstawy samokształcenia". Biuletyn Zarządu Okręgu ZNP Kielce "Język Polski" 1968 nr 3/4 s. 30-38
Andrzejewska J.: Sprawdzian przygotowania czytelniczego w klaaie VIII. Polonistyka 1974 nr 3 a. 43-49
Andrzejewska Jii Szkoła - ważnym ogniwem rozkwitu kultury czytelniczej. Wychowanie 1973 nr 16 s. 9-11
Andrzejewska J.s Wyznaczniki kultury czytelniczej ucznia. Ruch Pedagogiczny 1974 nr 4 s. 545-549
^Białkowska E. t Przysposobienie czytelnicze uczniów. Ws Biblioteka szkolna. Przewodnik dla bibliotekarza. Red. E.Białkowska. Warszawa 1977 s. 232-297 i
Blando J.j Przygotowanie do samokształcenia w klasach najmłodszych. Poradnik Bibliotekarza 1977 nr 9 s. 250-256
Błażewicz K.j Test z podstaw samokształcenia. W; Język polski dla szkół podstawowych. Testy osiągnięć szkolnych. Z.2. Red... Wrocław 1976 s. 103-105
Błażewicz K., Ciemny K., Licznerska Z.t Test czytania ze zrozumieniem. Wj Język polski dla szkół podstawowych. Testy osiągnięć szkolnych. Z.2. Red. K.Błażewicz Wrocław 1976 s. 79-92
Błońska L. : Kształcenie użytkownika informacji w szkole podstawowej. Bibliotekarz 1974 nr 6 3. 169-171
i
Boczar M.j Współpraca bibliotekarza szkolnego z nauczycielem języka polskiego w szkole podstawowej. Polonistyka 1972 nr 6 s. 67-68
Chaciewicz K.t Uczeń - przyszły odbiorca informacji. Poradnik Bibliotekarza 1975 nr 7/8 a. 190-192
Ghoryński P.s 0 kształceniu użytkowników informacji naukowej w szkole. Poradnik Bibliotekarza 1976 nr 9/10 e. 257-260
Choryński P.t Program kształcenia użytkowników inte w szkołach czechosłowackich. Poradnik Bibliotekarza 1978 ar 6 3, 136-138
Czarniecki J.s Lekcje biblioteczne w przepisach i życiu szkoły. ~~) Poradnik Bibliotekarza 1978 nr 11-12 s. 251-255
Dokurno B.t Jak realizuję dział programu języka polskiego "Czytelnictwo i podstawy samokształcenia" w klasach V-VIII. Biuletyn Zarządu Okręgu ZHP Kielce "Język Polski" 1969 nr 9/10 s. 59-62, 1970 nr 1/2 s. 45-58.
Dydaktyczne i wychowawcze funkcje biblioteki. Red. I.Jon-Jondzel. Warszawa 1978
Goriszowski W.î Praca z książką w programie szkoły ośmioklasowej. Chowanna 1974 nr 4 a. 156-165
Goriszowski W.s Wybrana zagadnienia bibliotekarstwa szkolnego. Katowice 1967. Rozdz. III. Zagadnienie przysposobienia czytel-niczo-bibliotecznego młodzieży s.22-31
Hoffa M.i Literatura popularnonaukowa w nauczaniu geografii. Warszawa 1972
Jaworski M.t Słowniki w szkole. Nowa Szkoła 197C nr 1 s. 51-54
Każdalewicz M.j Czytelnictwo i "podstawy samokształcenia. WłJęzyk polski dla szkół podstawowych. Testy osiągnięć szkoI-nych. Z.2. Red. K.Błażewicz. Wrocław 1976 s. 93-102 (
Krzyszkowska K. : Próba zbadania wiadomości i umiejętności s techniki pracy umysłowej zdobytych przez młodzież w szkole podstawowej. Z Doświadczeń Bibliotek Szkolnych i Pedagogicznych 1972 R. 10
s. 83-95
Książczak Z.i Czytelnictwo i podstawy samokształcenia. /Uwagi i propozycje metodyczne/. Polonistyka 1963 nr 3 3. 11-17
^Labuda K.i Uczeń klasy 1 czytelnikiem biblioteki szkolnej. Poradnik Bibliotekarza 1977 er 9 s. 243-249
Moskalukowa A.s Generał Karol Świerezewski - Walter we wspomnieniach współczesnych. Poradnik Bibliotekarza 1978 nr 7-8 s. 169-171
Nagajowa M.î Praca ze słownikami w zweryfikowanym programie nauczania języka polskiego. Polonistyka 1972 nr 1 e. 49-53
Niebieszczańska J.: Formy pracy z czasopismem w młodszych klasach szkoły podstawowej. Życie Szkoły 1970 nr 10 s„ 6-11
Nowak I.i Rola biblioteki w przygotowaniu absolwenta do kształcenia ustawicznego. Biuletyn Pedagogiczny Pałacu Młodzieży w Katowicach 1976 nr 1/2 s. 13-15
Popławski P.t Biblioteka szkolna a powszechne przysposobienie czytelnicze. Wj Biblioteki szkolne w Polsce Ludowej 1[zasłonięte]944-19. Red... Warszawa 1966 s. 277-314
Puzio A.: Rola szkoły i biblioteki szkolnej w procesie przygotowania młodzieży do samodzielnego korzystania z bibliotek i ich zasobów. Biuletyn Pedagogiczny Pałacu Młodzieży w Katowicach 1976 nr 1/2 s. 12-13
Rudniański J.: Uczymy aie i nauczamy technologii samodzielnej pracy umysłowej. Wychowanie 1973 nr 6 a.16-23
Rudniański J.i Wdrażanie uczniów do samodzielnej pracy umysłowej. Z Doświadczeń Bibliotek Szkolnych i Pedagogicznych 1972 R.10 s. 10-19
Sosińska A.: Płomykowe lekcje. Polonistyka 1963 nr 5 s. 26-29
Sufin S.ł Kształcenie techniki pracy umysłowej na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. Wt Z moich doświadczeń na lekcjach języka polskiego w klasach V-V1II. Warszawa 1964 s. 208-234
Szybka C.s Samodzielna praca uczniów na lekcjach historii. Wyd, 3. Warszawa 1964
Tatjewska J.s Drogi i środki aktywizacji czytelniczej młodzieży szkolnej. Wt Biblioteki szkolne w Polsce Ludowej. Red. P.Popławski. Cz.2. Warszawa 1969 s. 200-227
Tatjewska J.j W poszukiwaniu metod pracy w zespole. Z Doświadczeń Bibliotek Szkolnych i Pedagogicznych 1965 R.6 s. 87-94
Telkowska W.s Pisarse dzieciom. Lekcja biblioteczna dla uczniów klas VII-VIII. Poradnik Bibliotekarza 1978 nr 11-12 a. 261-266.
Walentynowicz M.j Wychowanie użytkowników informacji w systemie edukacji permanentnej. W: Szkoła i edukacja permanentna. Red. M.Maciaszek i in. Warszawa 1975 s. 374-375
III. Publikacje zawierające konspekt; lekcji bibliotecznych w szkole podstawowej
Andrzejewska J.: Lekcje biblioteczne. Wybór materiałów bibliograficznych. Poradnik Bibliotekarza 1978 nr 7-9 e. 164-169
Białowarczuk L.: Jak pracuję nad przygotowaniem uczniów klas V i VI do samokształcenia. #j Analiza utworów literackich w klasach V-VIII szkoły podstawowej. Red. R.Oetaszewska. Werazawa 1975 s. 126-153
^feoczar M.: Praca dydaktyczna bibliotekarza szkolnego z czytelnikami klas młodszych. Poradnik Bibliotekarza 1974 nr 6 s. 155-158
Ciesielska K.s Przykłady lekcji bibliotecznych w zakresie ogólnej wiedzy o kaiążce. Poradnik Bibliotekarza 1957 nr 5 a. 149-152
Ciesielska K.: Realizacja programu nauczania z zakresu wiedzy o książce w szkole podstawowej w klasach V-V1I. Biuletyn Zarządu Okręgu ZNP Kielce "Język Polski" 1962 nr 7/8 s. 44-58, nr.9/10 a. 42-55, 1963 nr 1/2 s. 41-58, nr 5/6 s. 24-41
Czechoweki M.j Jan Kasprowicz - życie i twórczość. Lekcja biblioteczna dla .uczniów klasy VIII. Poradnik Bibliotekarza 1976 nr 7/8 s. 202-208
Ozechowski M.: Janusz Korczak. W eetną rocznicę urodzin. Poradnik Bibliotekarza 1978 nr 1/2 s. 18-23
Czechoweki K.: Władysław Broniewski - poeta rewolucyjny. ./ osiemdziesiątą rocznicę urodzin i piętnaatą rocznicę śmierci. Lekcja biblioteczna dla uczniów klasy VIII. Poradnik Bibliotekarza 197? ni 3 3. 64-72
Duda H.: Jak opracowałam zagadnienie "Wiadomości o książce i piśmiennictwie11 w klasie TV. Życie Szkołs 1969 nr 9 a. 19-21
Dudziuk Ł.i Lekcje biblioteczne w szkole podstawowej. Poradnik Bibliotekarza 1971 nr 11/12 a. 310-311
Guzoweka K. i lekcja w bibliotece w klasie VII i VIII, Biuletyn Zarządu Okręgu ZNI Kielce "Język Polski" 1967 nr 7/8 s.60-64
Kalmuk J.t Obrzędowe powitanie najmłodszych czytelników w bibliotece szkolnej. Życie Szkoły 1976 nr 6. a. 40-41
Karabułowa W.s Lekcja biblioteczna z okazji rocznicy Komisji Edukacji Harodowej, Biuletyn Pedagogiczny Pałacu Młodzieży w Katowicach 1972 nr 3/4 s. 20-22
Karabułowa W.i Lekcja biblioteczna na temat: Życie i działalność Mikołaja Kopernika. Biuletyn Pedagogiczny Pałacu Młodzieży w Katowicach 1971 nr 2 s. 3-5
Kowalczyk M., Mazurska J.; Lekcja języka polskiego w bibliotece szkolnej. Bibliotekarz 197^ nr 10 s. 309-311
Kręcioch A., Strzelecka K.; Prawo całowieka do życia w pokoju. Poradnik Bibliotekarza 1979 nr 1-2 s. 38-40
Krzysaweka C.! Znajomość etmVturs czasopism warunkiem należytego ich wykorzystania. Biulatyn Pedagogiczny Pałacu Młodzieży w Katowicach 1966 nr 3/4 s. 11-13
V^Lupa J., Ciesielska K.t Wiadomości o kaiąice w szkole podstawowej. Warszawa 1959
Langiewicz t., Kobylak H., Wołoszyn A.: Nasz Zespół /samokształcenie bibliotekarzy szkolnych i przykłady lekcji bibliotecznych/. Poradnik Bibliotekarza 1975 nr 1/2 s. 37-44
Lekcje biblioteczne dla dzieci i młodzieży. Iwstsriały metodyczna, Red. R.Eiałecłca. Szczecin 1974
Lekcje biblioteczne. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa 1976
Łabauowaka S.t Przysposobienie czytelnicze. Ws W bibliotece dla dzieci. Wyd.2. Warszawa '972 s. 120-161
Łabanowska 6.: Sławni ludzie w nazwach ulic twego miasta. Konkurs i lekcja biblioteczna w bibliotece dla dzieci i młodzieży. Poradnik Bibliotekarze 1965 nr 9 3. 269-274
Łabancwske S.t Wkład uczonych polskich do nauki światowej. Lekcja biblioteczna. Poradnik Bibliotekarza 1973 nr 9/10 s. 274-278
Łopińska H.i Nauka o kaiążce i praca z książką w bibliotece dla dzieci i młodzieży. Poradnik Bibliotekarza 1956 nr 7/9 s. 200-206
Łopińska H.j Lekcja biblioteczna "Ochrona przyrody" w bibliotece dla dzieci i młodzieży. Poradnik Bibliotekarza 1957 nr 6 s. 153-
161
Materiały pomocnicze dla bibliotekarzy szkół podstawowych. Red. K.Chaciewicz. Warszawa 1972
Meissnex T.s Polscy podróżnicy. Lekcja biblioteczna. Poradnik Bibliotekarza 1973 nr 11/12 s. 319-323
Moczkowska U.t Naczelne i terenowe organy władzy państwowej w Polsce Ludowej. Lekcja tematycana. Poradnik Bibliotekarza 1972 nr 4 s. 97-101
Narkiewicz J.s W setną rocznicę urodzin Lenina. Lekcja biblioteczna. Poradnik Bibliotekarza 1969 nr 11/12 s. 301-305 "
Narkiewicz J.t Lekcja biblioteczna "Z dziejów książki". Poradnik Bibliotekarza 1972 nr 11/12 s. 343-347
Pęska M.s Lekcje biblioteczna z młodzieżą w muzeum. Poradnik Bibliotekarza 1977 nr 5 s. 131-133
Połeciowa D.i Lekcja biblioteczna "Encyklopedie i słowniki". Poradnik Bibliotekarza 1960 nr 4 s. 102-108
Popiel J.j Lekcje biblioteczne. Trzy przykłady. Kraków 1957
Rózycka M.j Przysposobienie czytelnicze. Biuletyn Pedagogiczny Pałacu Młodzieży w Katowicach 1959 nr 1/2 s. 46-53
Sierykow Z.i Mikołaj Kopernik. Lekcja biblioteczna. Poradnik Bibliotekarza 1973 nr 1/2 s. 23-24
Sufin S.s Jak wykorzystywałam prasę i książki pomocnicze na lekcjach języka polskiego. W: Kauczanie języka polskiego w klasie VIII. Red. A.Świerczyńska. Warszawa 1969. Z^Moich Doświadczeń s. 139-178
Tatjewska J.: Przysposobienie czytelnicze w szkole podstawowej. /Zajęcia z grupami uczniów/. Z Doświadczeń Bibliotek Szkolnych i Pedagogicznych 1970 R.9 s.64-75
Wagner Z.s Katalog rzeczowy - wyszukiwanie materiału na określony temat. Lekcja biblioteczna przeznaczona dla klasy 711 i VIII. Poradnik Bibliotekarza 1973 nr 11/12 e. 318-319
Warchoł J.: Przygotowanie uczniów klas początkowych do samokształcenia. Zbiorcza Szkoła Gminna 1977 nr 5/6 a. 247-248
Włodarska D.t Zamek Królewski w Warszawie. Lekcja biblioteczna dla klasy VII- VIII szkoły podstawowej. Poradnik Bibliotekarza 1971 nr 8/10 s. 283-288.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.