Podczas prowadzenia zajęć dydaktycznych z zakresu informatyki oraz wspomagania komputerowego stwierdzono, że istnieje potrzeba napisania podręcznika, w którym od podstaw zostałyby wyjaśnione zagadnienia wchodzące w zakres prowadzonych przez nas laboratoriów. Najpierw zaczęły powstawać oddzielne instrukcje do poszczególnych ćwiczeń, aż w końcu postanowiono je wszystkie zebrać w jedną całość. Tak narodził się pomysł napisania podręcznika pod ogólnym tytułem ?Laboratorium komputerowych metod inżynierskich", którego głównym celem jest przekazanie wiedzy z zakresu: podstaw informatyki, algorytmiki, sieci komputerowych, baz danych, podstaw programowania, programowania w języku C++ oraz komputerowego wspomagania projektowania w 2D i 3D.Ze względu na dużą objętość przedstawionego materiału zdecydowano, że książka ta zostanie wydana w trzech niezależnych tomach pod wspólnym tytułem ?Laboratorium komputerowych metod inżynierskich". Materiał zawarty w poszczególnych tomach został podzielony na mniejsze bloki programowe, realizowane w ramach niezależnych przedmiotów.Pierwszy tom zatytułowany ?Podstawowe zagadnienia informatyczne" jest poświęcony problematyce dotyczącej podstaw informatyki, algorytmiki, programowania w Delphi oraz w języku C++, sieci komputerowych i baz danych. Omawiane zagadnienia zostały przedstawione w trzech częściach. Każda z nich stanowi odrębną całość, która będzie wykorzystywana na różnych semestrach. W części I zatytułowanej ?Wstęp do informatyki" znalazły się podstawowe zagadnienia informatyki, baz danych i sieci komputerowych. W części II zatytułowanej ?Podstawy programowania w Delphi" przedstawiono strukturę oraz zasady programowania w Delphi zarówno za pomocą Console Application, jak i w formie wizualno-obiektowej. W części III mającej tytuł ?Podstawy programowania w C++" przedstawiono strukturę języka C++ oraz zasady programowania obiektowego.Spis treści:PRZEDMOWAPRZEDMOWA DO TOMU IICZĘŚĆ I GRAFIKA 2D W AUTOCAD-zie1. ŚRODOWISKO RYSUNKU1.1. Uruchamianie AutoCAD-a1.2. Właściwości obiektów 1.2.1. Wybór bieżących właściwości 1.2.2. Lista rozwijalna warstwy 1.2.3. Listy rozwijalne Przybory 1.2.4. Menadżer właściwości Cechy 1.3. Sterowanie wyświetlaniem rysunku 1.4. Rysowanie precyzyjne 1.4.1. Skok i siatka 1.4.2. Punkty charakterystyczne obiektów 2. TWORZENIE OBIEKTÓW GRAFICZNYCH2.1. Rysowanie linii2.2. Rysowanie okręgów2.3. Rysowanie łuków2.4. Rysowanie punktów2.5. Rysowanie polilinii2.6. Rysowanie elipsy2.7. Rysowanie prostokąta2.8. Rysowanie wieloboków2.9. Rysowanie linii splajnem2.10. Kreskowanie2.11. Rysowanie multilinii2.12. Umieszczanie tekstu2.13. Tworzenie bloków rysunkowych2.14. Inne polecenia graficzne2.15. Ćwiczenia3. EDYCJA OBIEKTÓW GRAFICZNYCH3.1. Usuwanie obiektów3.2. Tworzenie szyku3.3. Ucinanie3.4. Zaokrąglanie3.5. Fazowanie3.6. Wykonywanie lustrzanego odbicia3.7. Wydłużanie3.8. Kopiowanie3.9. Obracanie obiektów3.10. Skalowanie i rozciąganie 3.11. Ćwiczenia:4. TWORZENIE WYMIARÓW 4.1. Wymiarowanie liniowe 4.2. Wymiarowanie średnicy 4.3. Wymiarowanie promienia 4.4. Wymiarowanie kątów 4.5. Wymiarowanie szeregowe 4.6. Wymiarowanie od bazy 4.7. Tworzenie linii odniesienia 4.8. Tworzenie tolerancji geometrycznych 4.9. Definiowanie stylu wymiarowania4.10. Ćwiczenia 5. DRUKOWANIE RYSUNKÓW5.1. Ustawienia wydruku 5.2. Ustawienie grubości drukowanych linii5.3. Przykład wydruku CZĘŚĆ II GRAFIKA 2D W AUTOCAD-zie MECHANICAL-u 1. ŚRODOWISKO RYSUNKU1.1. Uruchamianie AutoCAD-a Mechanical-a1.2. Warstwy1.3. Super polecenia1.4. Super skok1.5. Zoom2. PODSTAWOWE OBIEKTY GRAFICZNE2.1. Rysowanie linii 2.2. Rysowanie okręgów 2.3. Rysowanie łuków 2.4. Rysowanie prostokątów 2.5. Rysowanie linii środkowych 2.6. Kreskowanie 2.7. Rysowanie linii konstrukcyjnych2.8. Fazowanie 2.9. Zaokrąglanie2.10. Polecenia edycyjne2.10.1. Obracanie obiektów2.10.2. Przesuwanie obiektów2.10.3. Kopiowanie obiektów2.10.4. Odsunięcie obiektów2.10.5. Tworzenie odbicia lustrzanego2.10.6. Tworzenie wielokrotnych kopii2.10.7. Ucinanie i wydłużanie2.10.8. Przedłużanie rozciąganie i skalowanie2.10.9. Tworzenie przerwań i połączeń2.11. Tworzenie szczegółów2.12 Ukrywanie elementów niewidocznych2.13 Ćwiczenia3. OPISYWANIE RYSUNKÓW3.1. Wymiarowanie3.1.1. Super wymiarowanie3.1.2. Wymiarowanie kątów3.1.3. Wymiarowanie okregów i łuków3.1.4, Wymiarowanie automatyczne 3.1.5. Pasowania i odchyłki 3.2. Oznaczenia rysunku 3.2.1. Chropowatość powierzchni 3.2.2. Tolerancja kształtu i położenia 3.2.3. Połączenia spawane 3.3. Tekst, ramka, tabliczka i blok na rysunku 3.4. Biblioteka bloków 3.5. Opis rysunku złożeniowego 3.5.1. Punkt informacyjny 3.5.2. Numer pozycji3.5.3. Lista elementów3.6. Ćwiczenia 4. BIBLIOTEKI ELEMENTÓW ZNORMALIZOWANYCH I PODPROGRAMÓW4.1. Części znorrnalizowane4.2. Generowanie otworów i gwintów4.3. Elementy złączne4.4. Generator wałków4.5. Polecenia wspomagające projektowanie4.5.1. Moment bezwładności4.5.2. Linia ugięcia4.5.3. Obliczenia wytrzymałościowe wałów LITERATURASKOROWIDZ