Ewa Kuryluk, Weronika i jej chusta. Historia, symbolizm i struktura "prawdziwego" obrazu, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998, s. 346.
Polskie wydanie książki Ewy Kuryluk - znanej malarki, pisarki, historyka sztuki, noszące podtytuł Historia symbolizmu i struktura 'prawdziwego' obrazu to znakomite studium nad motywem "prawdziwego" portretu Chrystusa w sztuce, w którym autorka rekonstruuje chrześcijańską legendę tego wizerunku, opisuje z zarysie jego historię na Wschodzie i Zachodzie, ukazuje związek tego zjawiska ze starożytną mitologią, a także wyjaśnia czytelnikowi temat vera icon (prawdziwej ikony) w sztuce bizantyjskiej i zachodniej.Jak czytamy we wstępie tego fascynującego studium: "Choć chusta Weroniki nabrała innego sensu, symbolika seksualna nie zatraciła się. Przeciwnie, wzmocnił ją jeszcze mistyczny erotyzm i artystyczny realizm późnego średniowiecza. Piętnastowieczne obrazy Weroniki i Chrystusa to portrety żywych ludzi, a zarazem przedstawienia kosmicznej pary bogów."
"Kawałek płótna Weroniki jest symbolem. Jak słusznie zauważa autorka: egalitarnym, wszechdostępnym, 'gdyż obraz bardziej przemawia do człowieka niż słowo. Z płótna rodzi się żywy portret" ("Gazeta w Krakowie")
Źródło: http://www.culture.pl/baza-literatura-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/k3Ps/content/ewa-kuryluk-weronika-i-jej-chusta