Poznaj program Blender i zacznij tworzyć grafikę 3D i animacje
Blender to doskonały program do tworzenia trójwymiarowej grafiki i animacji. Jest dostępny za darmo i stanowi doskonałą alternatywę dla kosztownego, komercyjnego oprogramowania.
Niezwykle szybkie tempo rozwoju, połączone z bogatą funkcjonalnością sprawia, że Blender jest doskonałym wyborem zarówno dla amatora jak i profesjonalisty. Możliwości tego programu są nieograniczone. Używany jest przez szeroką rzeszę użytkowników do tworzenia realistycznych wizualizacji, animacji a także do edycji filmów.
Ogrom możliwości wiąże się oczywiście ze skomplikowaną obsługą. Dla początkujących użytkowników sporym problem może być nietypowy interfejs programu.
Niniejszy kurs pomoże Ci szybko pokonać te ograniczenia. W krótkim czasie opanujesz najważniejsze narzędzia i rozwiązania, które ułatwią oraz przyspieszą twoją pracę.
Kurs omawia bardzo szeroki zakres tematów. Na początku dowiesz się jak sprawnie korzystać z interfejsu. Nauczysz się dostosowywać Blendera do własnych preferencji i poznasz wiele przydatnych skrótów.
Kolejna część kursu pozwoli Ci zdobyć umiejętności dotyczące modelowania. Nauczysz się korzystać z licznych modyfikatorów i poznasz narzędzia do przekształcania siatek oraz obiektów. Przy okazji poznasz ciekawe rozwiązania, które pozwolą Ci sprawnie zorganizować projekty.
Sporą liczbę rozdziałów autorzy poświęcili na omówienie świateł oraz kamer. Z kursu dowiesz się także jak pracować z materiałami i jak wykorzystać narzędzia do nakładania tekstur. W ostatnich rozdziałach nauczysz się tworzyć animacje oraz dowiesz się jak renderować gotową scenę. Poznasz m.in. moduł do renderowania o nazwie „Cycles”, który pozwala osiągnąć naprawdę spektakularne rezultaty.
Dzięki temu kursowi:
- Nauczysz się sprawnie korzystać z interfejsu.
- Poznasz bogaty zestaw narzędzi do modelowania.
- Opanujesz korzystanie ze świateł oraz kamer.
- Nauczysz się stosować materiały oraz nakładać tekstury.
- Opanujesz podstawy tworzenia animacji.
- Poznasz różne zagadnienia związane z renderowaniem.
- Stworzysz ciekawą i realistyczną wizualizację.
W kursie poza nauką omawianych zagadnień, będziesz również pracował nad praktycznym projektem. Dowiesz się jak stworzyć realistyczną grafikę wnętrza budynku. To doskonała okazja, aby utrwalić i przetestować w praktyce zdobyte umiejętności.
Kurs stworzony został z użyciem programu Blender w wersji 2.6. Wszystkie materiały, użyte podczas kursu zostały do niego dołączone, zatem możesz je wykorzystać do nauki.
Informacje o kursie
Ilość filmów: 112
Czas trwania: 12,5 godziny
Język: polski
ISBN: [zasłonięte]978-83215-23-1
System:
Spis treści:
Praca z Interfejsem
- Blender.org (0m 50s)
- Standardowy interfejs (9m 24s)
- Własny interfejs (4m 53s)
- Widok 3d (4m 47s)
- Nawigacja (7m 35s)
- QuadView (4m 05s)
- Alternatywna nawigacja (4m 58s)
- Skróty klawiaturowe (4m 25s)
Obiekty, siatki i przekształcenia
- Obiekt i siatka (5m 44s)
- Zaznaczanie obiektów (4m 49s)
- Tworzenie obiektów (4m 16s)
- Przekształcenia obiektów (11m 17s)
- Manipulator (2m 06s)
- Wybrane właściwości obiektów (5m 56s)
- Komponenty siatki (3m 15s)
- Zaznaczanie komponentów (8m 28s)
- Przekształcenia komponentów (3m 09s)
- Usuwanie komponentów (6m 04s)
- Opcje wyświetlania siatek (3m 43s)
- 3d Kursor (5m 36s)
- Centrum obiektu – Origin (4m 40s)
- Pivot (4m 41s)
- Przekształcenia lokalne i globalne (5m 58s)
- Przyciąganie (5m 14s)
- Operacja cofnij (3m 02s)
Organizacja
- Outliner (2m 35s)
- Warstwy (2m 01s)
- Ukrywanie obiektów i siatek (2m 26s)
- Grupowanie obiektów (2m 07s)
- Grupy vertexów (2m 31s)
- Tworzenie hierarchii (2m 53s)
- Praca ze scenami (8m 35s)
Modelowanie
- Czym będziemy się zajmować? (1m 46s)
- Wytłaczanie komponentów (4m 58s)
- Operacje na pętlach (3m 06s)
- Zagęszczanie siatki (3m 14s)
- Modyfikator Subdivision (7m 35s)
- Kopiowanie siatek (2m 25s)
- Interior – wymiary (9m 17s)
- Interior – separacja siatek (10m 15s)
- Interior – rama okna (10m 31s)
- Interior – okna (10m 22s)
- Interior – ściany i podłoga (7m 04s)
- Interior – rama łóżka 1 (9m 52s)
- Interior – rama łóżka 2 (15m 13s)
- Interior – szafki (15m 19s)
- Interior – poduszki i materac (5m 53s)
- Deformer – kratownica (7m 48s)
- Interior – deformacja poduszki (5m 24s)
- Interior – tkanina (10m 53s)
- Modyfikator – Multiresolution (1m 40s)
- Tryb rzeźbienia (9m 37s)
Kamera i światło
- Praca z widokiem i kamerą (9m 11s)
- Nawigacja kamerą (2m 16s)
- Aktywna kamera (2m 16s)
- Parametry kamery (8m 05s)
- Głębia ostrości i pozostałe opcje (9m 07s)
- Interior – ustawienie kamery (4m 16s)
- Kolor nieba i Ambient Occlusion (5m 54s)
- Światła kierunkowe (10m 36s)
- Łączenie świateł i ustawień World (10m 35s)
- Podstawowe parametry świateł (4m 40s)
- Reflektor i światło punktowe (5m 41s)
- Światło Hemi i Area (3m 42s)
- Raytrace Shadow (11m 57s)
- Buffer Shadow (7m 53s)
- Słońce i atmosfera (12m 30s)
- Interior – niebo w Cycles (12m 40s)
- Interior – światła w Cycles (11m 08s)
Materiały
- Materiały a silnik renderujący (1m 56s)
- Nakładanie materiałów (8m 52s)
- Obiekt i kilka materiałów (3m 48s)
- Cieniowanie – Diffuse (7m 47s)
- Odbicia – Specular (3m 34s)
- Gradient – Ramp (5m 07s)
- Shading (6m 14s)
- Przezroczystość (13m 38s)
- Odbicia lustrzane (4m 48s)
- Subsurface Scattering (6m 09s)
- Praca z cieniami (4m 02s)
- Materiały w Cycles (8m 03s)
UV i tekstury
- Nakładanie tekstur (7m 43s)
- Oddziaływanie tekstur (5m 24s)
- UV Image Editor (6m 06s)
- Mapowanie tekstur (13m 27s)
- Tworzenie nakładki UV (6m 41s)
- Praca z UV w edytorze (11m 41s)
- Interior – tekstura podłogi (5m 38s)
- Interior – tekstura tła (7m 21s)
- Interior – tekstura ścian (13m 35s)
- Interior – tekstura schodków (5m 31s)
- Interior – szyby (7m 17s)
- Interior – tekstury specular (8m 45s)
- Interior – pozostałe materiały (9m 04s)
- Interior – dopasowanie świateł (10m 45s)
Animacja - podstawy
- Linia czasu (5m 36s)
- Wstawianie klatek kluczowych (11m 07s)
- Animowanie zestawów parametrów (3m 26s)
- Automatyczne klatki kluczowe (4m 35s)
- Animacja opcji (7m 12s)
- Edytor Graph (7m 58s)
- Edycja krzywych (8m 37s)
- Animacja kształtu (3m 27s)
- Edytor Dope Sheet (6m 12s)
- Animowanie na ścieżce (4m 18s)
Rendering
- Blender Render a Cycles (6m 41s)
- Podstawowe ustawienia (3m 46s)
- Rendering animacji (3m 02s)
- Rendering warstw (13m 43s)
- Render przebiegów (6m 30s)
- Porównanie ustawień Light Paths (5m 08s)
- Interior – rendering (4m 14s)
Wymagania systemowe kursu:
- napęd DVD
- System: Windows / Mac OS / Linux
- Adobe Flash Player