Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Kurdybacha Historia wychowania t. 1/2 komplet spis

27-07-2014, 23:29
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 120 zł      Aktualna cena: 110 zł     
Użytkownik DoktorSowa
numer aukcji: 4433905266
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 5   
Koniec: 27-07-2014 23:29:34

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Waga (z opakowaniem): 3.53 [kg]
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 1967
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"Historia wychowania t. I i II"
Łukasz Kurdybacha (red.)
Wydawnictwo: PWN 1967
Objętość: str. t.I 772 + il. [96] i t. II 894 + il. [14]
Oprawa: twarda płócienna


Spis treści TOM I:
Przedmowa — Łukasz Kurdybacha Część. I. EPOKA USTROJÓW PIERWOTNYCH (materiały przygotował Zbigniew Nanowski) Rozdział 1. Wychowanie u ludów pierwotnych Pierwociny wychowania w okresie hordy pierwotnej Wychowanie w okresie ustroju rodowego Wychowanie w okresie demokracji wojskowej Bibliografia Cześć II. WYCHOWANIE W USTROJU NIEWOLNICZYM Rozdział 2, Starożytny Wschód 1. Oświata i wychowanie w starożytnych Chinach (opracował Zbigniew Nanowski) Wychowanie w okresie dynastii Czou Wychowanie przeciwko decentralizacji władzy Postulaty wychowawcze Konfucjusza Rozwój szkolnictwa państwowego System egzaminów państwowych 2. Wychowanie w starożytnym Egipcie (opracował Łukasz Kurdybacha) Kształcenie zawodowe Etapy rozwoju oświaty egipskiej 3. Wychowanie w Asyrii i Babilonii (opracował Łukasz Kurdybacha) Szkolnictwo Sumerów System szkolny w Babilonii 4. Wychowanie starożytnych Żydów (opracował Łukasz Kurdybacha) Walka z wpływami hellenizmu Metody nauczania Bibliografia Rozdział 3. Starożytna Grecja (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Wychowanie w Sparcie Dwa okresy historii wychowania w Sparcie Spartańska organizacja wychowania państwowego 2. Wychowanie w Atenach Wychowanie w okresie demokracji ateńskiej 3. Pedagogika sofistów Program sofistów Wychowanie dla życia politycznego 4. Sokrates Metoda nauczania 5. Poglądy pedagogiczne Platona Koncepcja idealnego państwa System wychowawczy Platona Wychowanie szkolne Efebia i studia wyższe 6. Poglądy pedagogiczne Arystotelesa Arystoteles a Platon Trzy rodzaje duszy i trzy aspekty wychowania Wychowanie pod opieką państwa Teoria uczenia się Główne cele wychowania 7. Wychowanie w okresie hellenizmu Cechy hellenistycznej oświaty Organizacja szkoły Działalność Isokratesa Powstanie starożytnych uniwersytetów Upadek filozofii Nauki przyrodnicze Bibliografia Rozdział 4. Starożytny Rzym (materiały przygotował Stefan Trucblm) 1. Wychowanie w początkach republiki Wychowanie domowe Praca wychowawcza Katona Działalność szkół elementarnych Wychowanie rzymskie pod koniec ustroju republikańskiego Narodziny szkół średnich i ich program Program rzymskiej szkoły średniej Reakcja przeciwko kulturze hellenistycznej Instytucja pedagogów Kształcenie kobiet 4. Początki rzymskiej myśli pedagogicznej Poglądy Cycerona na wychowanie Myśl pedagogiczna innych pisarzy 5. Wychowanie i szkolnictwo rzymskie w okresie cesarstwa Szkolnictwo elementarne Szkolnictwo średnie Szkoły retoryczne 6. Stosunek cesarzy rzymskich do oświaty Juliusz Cezar i August a sprawy oświatowe Polityka szkolna Wespazjana i Hadriana Organizacja szkolnictwa za czasów Antoniusza Piusa i Marka Aureliusza Poprawa sytuacji materialnej szkół za Dioklecjana i Gracjana Konstantyn Wielki i powstanie uniwersytetu w Konstantynopolu 7. Marek Fabiusz Kwintylian Koncepcja kształcenia mówcy Krytyka kształcenia domowego Nauczanie i wychowanie w szkole publicznej Zadania szkoły średniej Kształcenie w szkole retorycznej 8. Poglądy wychowawcze Plutarcha Wychowanie fizyczne 9. Pierwotne chrześcijaństwo wobec szkoły i oświaty (opracował Łukasz Kurdybacha) Stosunek pierwszych pisarzy chrześcijańskich do wiedzy Powstanie szkoły aleksandryjskiej i jej działalność Chrześcijaństwo wobec szkół rzymskich w IV wieku Próby pojednania chrześcijaństwa zachodniego z nauką starożytnych Stosunek św. Augustyna do wiedzy świeckiej Marcjan Gapella i jego podręcznik Bibliografia Część III. WYCHOWANIE W EPOCE FEUDALNEJ Rozdział 5. Szkolnictwo świeckie wieków średnich (materiały przygotował Stefan Truchim) Stan szkolnictwa po upadku zachodniego cesarstwa rzymskiego Działalność szkół irlandzkich i ich charakter Rozwój szkolnictwa w państwie Karola Wielkiego Szkoła pałacowa Próba organizowania oświaty powszechnej Działalność i poglądy oświatowe Alkwina Zabiegi Teodulfa wokół rozbudowy szkół 4. Kontynuatorzy myśli oświatowej Karola Wielkiego Rozdział 6. Rozwój oświaty kościelnej wieków średnich (opracował Łukasz Kurdybacha) Powstanie szkół klasztornych Działalność Kassiodora Niechęć Grzegorza Wielkiego do wiedzy Działalność Izydora z Sewilli Próby zorganizowania szkół kościelnych Szkoły katedralne Szkoły parafialne Losy szkół klasztornych Kościelny monopol nauczania Średniowieczne metody nauczania i wychowania szkół kościelnych Program nauczania Quadrivium Rozdział 7. Mieszczańskie ambicje oświatowe (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Przemiany w życiu społecznym i ekonomicznym Początki szkolnictwa mieszczańskiego Szkoły mieszczańskie w Anglii Dążenia mieszczaństwa niemieckiego do własnego szkolnictwa 2. Nowe prądy oświatowe we Francji Rola dialektyki Działalność Abelarda Rozdział 8. Powstanie uniwersytetów (opracował Łukasz Kurdybacha) l. Walka uczonych paryskich o wolność nauczania Początki uniwersytetu bolońskiego Organizowanie się uniwersytetu paryskiego Powstanie uniwersytetów w Anglii Opanowanie uniwersytetu paryskiego przez kler . 2. Tomasz z Akwinu i scholastyka Znaczenie scholastyki Rozdział 9. Wychowanie rycerskie i rzemieślnicze (opracował Łukasz Kurdybacha) Cele i formy wychowania rycerskiego Kształcenie rzemieślników Bibliografia Rozdział 10. Oświata na Rusi Kijowskiej (opracował W. Z. Smirnow) Bibliografia Rozdział 11. Rozwój szkolnictwa w Polsce średniowiecznej (opracował Józef Skoczek) 1. Pierwsze szkoły katedralne Powstanie szkół parafialnych w Polsce 2. Polska szkoła średniowieczna Programy szkół Lektura szkolna Nauczyciele Życie żaków 3. Powstanie uniwersytetu krakowskiego Organizacja uniwersytetu Odbudowa uniwersytetu krakowskiego Nowe zadania uniwersytetu krakowskiego Bibliografia Rozdział 12. Wychowanie i szkolnictwo w okresie Odrodzenia (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Podłoże włoskiego renesansu 2ycie polityczne Włoch Franciszek Petrarka Początki pedagogiki renesansowej Działalność pedagogiczna Guarina z Werony Nowy program nauczania Szkoła Vittorino da Feltre Szkoła w Mantui Metoda nauczania 5. Główne kierunki humanistycznej teorii wychowania Poglądy naśladowców Vergeria 6. Regres kultury i pedagogiki włoskiego renesansu 7. Pedagogika renesansowa w Anglii Początki humanizmu w Anglii Reforma oświaty Poglądy oświatowe Tomasza Morela Działalność Tomasza More'a Idee społeczne Utopii Komunizm Utopii Wychowanie na wyspie Utopii Wychowanie moralne 9. Tomasz Elyot 10. Niderlandzka myśl pedagogiczna Bracia Wspólnego Życia 11. Erazm z Rotterdamu Program szkoły średniej Poglądy na wychowanie 12. Poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa Krytyka średniowiecznej kultury przez Vivesa System pedagogiczny Vivesa Wskazania dydaktyczne i psychologiczne Vivesa Rewizja programu Pedagogika w okresie Humanizmu we Francji Myśl pedagogiczna Franciszka Rabalais'go Krytyka wychowania scholastycznego Nowe wychowanie 15. Piotr Rarnus O nowy program nauczania Projekt reformy Sorbony Bibliografia Rozdział 13. Rola reformacji i kontrreformacji w dziejach oświaty (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Znaczenie Lutra w dziejach wychowania Ideologia reformacji niemieckiej Stosunek Lutra do oświaty Luter wobec oświaty ludu Działalność Filipa Melanchtona Myśl pedagogiczna Jana Sturma Powstanie szkół kalwińskich Stosunek Kalwina do oświaty Program gimnazjum w Genewie 5. Szkolnictwo jezuickie Ratio studiorum Rozbieżność poglądów na pedagogikę jezuitów Stosunek jezuitów do kultury humanistycznej Metody nauczania i wychowania Bibliografia Rozdział 14. Wychowanie i szkolnictwo w Polsce w okresie Odrodzenia (opracował Łukasz Kurdybacha) Stosunek społeczeństwa do szkól i nauki Rozwój i reorganizacja szkól Niepowodzenia polskiej oświaty czasów Odrodzenia Stanowisko Mikołaja Reja Uniwersytet krakowski Akademia Lubrańskiego Wyjazdy na studia zagraniczne Rozdział 15. Wychowanie i szkolnictwo -w Polsce w okresie reformacji I. Stosunek reformacji polskiej do oświaty (opracował Łukasz Kurdybacha) 2.' Gimnazjum w Elblągu (materiały przygotował Kazimierz, Kubik) 3. Gdańskie gimnazjum akademickie (materiały przygotował Kazimierz Kubik) Program kursów akademickich Nauczanie języka polskiego Polskie szkoły prywatne 4. Gimnazjum akademickie w Toruniu (opracował Stanisław Tync) Śmiałe plany oświatowe Wzloty i upadki 5. Szkolnictwo kalwińskie w Polsce Reforma gimnazjum pińczowskiego Rola języka polskiego Organizacja gimnazjum Rozdział 16. Początki polskiej teorii pedagogicznej (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Poglądy wychowawcze Szymona Mariciusa Rola wykształcenia w społeczeństwie Organizacja szkolnictwa Akademia Krakowska Program studiów 2. Poglądy Andrzeja Frycza Modrzewskiego na wychowanie Ideologia Modrzewskiego Krytyka starego wychowania Wychowanie moralne Konieczność opieki państwa nad szkołami Program nauczania 3. Pierwszy poradnik wychowawczy dla rodziców Główne cele rozprawy Glicznera , Praktyczne rady dla rodziców Rozdział 17. Oświata w Polsce w okresie kontrreformacji (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Szkolnictwo jezuickie w Polsce Taktyka jezuitów w Polsce Dodatnie i ujemne cechy kolegiów jezuickich w Polsce Walka uniwersytetu krakowskiego z jezuitami Powstanie uniwersyteckiej szkoły średniej w Krakowie Wzmożenie walki jezuitów z Akademia Krakowska 4. Akademia Zamoyska i jej popularność Program nauczania Akademii Wpływy Akademii Zamojskiej 5. Niechęć postępowej szlachty do szkoły jezuickiej G. Kontrreformacyjne szkolnictwo parafialne Miejskie szkoły parafialne Szkoły parafialne na wsi Powolny upadek wiejskich szkół parafialnych 7. Poglądy pedagogiczne Sebastiana Petrycego z Pilzna (materiały przygotował Józef Miaso) Ograniczoność idei Petrycego Opieka państwa nad szkolnictwem Wychowanie moralne i fizyczne Program wykształcenia Rozdział 18. Szkolnictwo ariańskie (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Szkoła Wojciecha z Kalisza w Lewartowie Praktyczny program nauczania 2. Gimnazjum w Rakowie Nauczanie etyki Wychowanie w Rakowie Bibliografia Część IV. PEDAGOGIKA POCZĄTKÓW KAPITALIZMU Rozdział 19. Pedagogika -rodzącej się burżuazji (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Tomasz Campanclla i jego utopia Idee społeczne Państwa Słońca Poglądy na wychowanie 2. Utopia Jana Walentego Andieaego Program nauczania 3. Rola Franciszka Bacona w dziejach wychowania Konieczność nowego programu nauczania 4. Znaczenie Kartezjusza w historii wychowania Cztery reguły Kartezjusza 5. Wolfgang Ratkę (materiały przygotowała Bella Sandler) Niepowodzenia Ratkcgo Zasady dydaktyki Ratkego 6. System pedagogiczny Jana Amosa Korneńskiego (opracował Łukasz Kurdybacha) Studia Komeńskiego Działalność Komeńskiego w Polsce Cele Parisofii Drzwi języków Organizacja i program wychowania Program szkoły ojczystego języka Szkoła średnia Dydaktyka Komeńskiego Inne prace Komeńskiego 7. Gimnazjum Opalińskich w Sierakowie Program gimnazjum w Sierakowie Bibliografia Rozdział 20. Pedagogika angielskiej rewolucji burżuazyjnej (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Dążenia do powszechności i zeświecczenia oświaty Działalność Samuela Hartliba 2. Projekt Johna Miltona i Williama Petty'ego Projekt Williama Petty'ego 3. Poszukiwanie nowych rozwiązań Nacisk opinii publicznej na parlament 4. Poglądy Gerarda Winstanleya Wychowanie przez pracę Niedzielna oświata dorosłych 5. Regres oświatowych idei rewolucyjnych Wychowanie prywatne Upadek oświaty i szkół 6. John Locke Teoria wrodzonych idei Stosunek Locke'a do oświaty ludu Wychowanie gentlemana Wychowanie fizyczne Wykształcenie gentlemana 7. Idee oświatowe Johna Bellersa Bibliografia Rozdział 21. Szkolnictwo elementarne w krajach katolickich (opracował Łukasz Kurdybacha) Bibliografia Rozdział 22. Reformy oświatowe Piotra Wielkiego (opracował W. Z. Smirnow) 1. Rozwój oświaty na Rusi do końca XVII wieku 2. Działalność Piotra Wielkiego Szkoły ogólnokształcące Rola Tatiszczewa Działalność Łomonosowa Bibliografia Rozdział 23. Okres reform wychowania w Polsce 1. Kultura i szkolnictwo w czasach saskich (materiały przygotowała Jadwiga Lechicka) Szkolnictwo średnie czasów saskich Szkolnictwo wyższe i parafialne Pomorskie szkoły luterańskie (materiały przygotował Kazimierz Kubik) Kolegium teatynów w Warszawie (opracował Łukasz Kurdybacha) Szkoła rycerska Stanisława Leszczyńskiego w Luneville (opracowała Mieczysława Mitera-Dobrowolska) 5. Reforma Stanisława Konarskiego (opracował Łukasz Kurdybacha) Collegium Nobilium Program nauczania Collegium Nobilium Reforma kolegiów pijarskich Troska Konarskiego o nauczycieli Bibliografia Rozdział 24. Idee pedagogiczne francuskiego oświecenia 1. Dążenia do laicyzacji oświaty we Francji XVIII wieku (opracował Łukasz Kurdybacha) Niechęć do szkół jezuickich 2. Idee La Chalotais Krytyka wychowania jezuickiego Konieczność upaństwowienia szkolnictwa Plan Rollanda 3. Pedagogika francuskiego naturalizmu (opracował Jan Legowicz) Rousseau — teoretykiem naturalnego wychowania człowieka Filozofia Rousseau Poglądy Rousseau na wychowanie Okres dzieciństwa Okres kształcenia umysłu Wychowanie społeczno-ideowe Wychowanie kobiety Znaczenie Rousseau 4. Materialistyczne poglądy Klaudiusza Helwecjusza na wychowanie (opracował Jan Legowicz) Podstawowe założenia filozofii Helwecjusza Elementy teorii wychowania w dziełach Helwecjusza Historyczne losy poglądów pedagogicznych Helwecjusza 5. Materialistyczne i świeckie koncepcje pedagogiczne Holbacha Główne założenia filozofii Holbacha Poglądy Holbacha na wychowanie Rola wychowania intelektualnego Cele wychowania Bibliografia Rozdział 25. Reformy szkolnictwa ludowego na ziemiach niemieckich i austriackich (materiały przygotował Michał Cieśla) 1. Szkoły ludowe w Niemczech Sytuacja materialna szkolnictwa Działalność Rochowa 2. Reforma szkół ludowych w Austrii Bibliografia Rozdział 26. Akademia szlachecka Korpusu Kadetów w Warszawie (opracowała Mieczysława Mitera-Dobrowolska) Powstanie Szkoły Rycerskiej Program nauczania Wychowanie obywatelskie Bibliografia Rozdział 27. Komisja Edukacji Narodowej (opracowała Mieczysława Mitcra-Dobrowolska) 1. Powstanie i zadania Komisji Członkowie Komisji Projekty 2. Zarys działalności Komisji Edukacji Narodowej Etap pierwszy Etap drugi Etap trzeci 3. Działalność Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych Prace nad podręcznikami Wizytacje szkół Ustawy Komisji Edukacji 4. Reforma szkół głównych Reforma Akademii Krakowskiej Reforma Akademii Wileńskiej Stan akademicki Kształcenie nauczycieli 5. Podjęcie hasła oświaty ludu Próby rozbudowy szkół parafialnych Elementarz dla szkół parafialnych Powinności nauczyciela 6. Wysiłki rozwiązania sprawy edukacji dziewcząt Niechęć społeczeństwa szlacheckiego 7. Walka o język narodowy w szkole Gramatyka Kopczyńskiego Rola retoryki 8. O nowe oblicze szkoły Nowe metody nauczania 9. Komisja Edukacji Narodowej w świetle współczesnych jej opinii . Bibliografia Rozdział 28. Pedagogika niemieckich filantropistów (materiały przygotował Michał Cieśla) Działalność Basedowa Wpływ filantropistów Bibliografia Rozdział 29. Oświata i szkolnictwo w Rosji drugiej potowy XVIII wieku (opracował W. Z. Smirnow) Losy dzieła Piotra Wielkiego Początki szkolnictwa żeńskiego Szkolnictwo dla ludu Działalność Nowikowa Poglądy Radiszczewa na wychowanie Rola wychowania Bibliografia Rozdział 30. Francuska myśl pedagogiczna w okresie rewolucji burżuazyjnej (materiały przygotowała Irena Szybiak) Projekt Mirabeau Projekt Talleyranda Projekt Gondorceta Projekt Lepeletiera Cofanie się postępowych idei oświatowych Bibliografia Indeks nazwisk (opracował Józef Płoski) Indeks rzeczowy (opracował Tadeusz Mizia) Spis ilustracji w tekście Spis ilustracji na wkładkach



Spis treści Tom II:

Przedmowa — Łukasz Kurdybacha Część I. WYCHOWANIE W OKRESIE PEŁNEGO ROZWOJU KAPITALIZMU Rozdział 1. Wychowanie i szkolnictwo w Anglii w początkach XIX w. (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Wpływ rewolucji francuskiej na oświatę w Anglii Szkoły niedzielne 2. Szkoły wzajemnego nauczania Akcja kościoła anglikańskiego 3. Działalność Roberta Owena Idee społeczne Owena Wpływy Oświecenia Poglądy Owena na wychowanie Szkoła w New Lanark Początki wychowania przedszkolnego 4. Dążenie do laicyzacji oświaty angielskiej Szkoły dla dorosłych Powstanie Uniwersytetu Londyńskiego Bibliografia Rozdział 2. Wychowanie we Francji w okresie Napoleona i restauracji (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Oświata w czasach dyrektoriatu i konsulatu Wyższe szkoły zawodowe 2. Reforma Napoleona Szkolnictwo brednie Wielki Mistrz Uniwersytetu Oświata ludowa Regres francuskiej oświaty w okresie restauracji Francuskie szkoły wzajemnego nauczania Walka kół klerykalnych ze szkołami wzajemnego nauczania Bibliografia Rozdział 3. Poglądy na wychowanie francuskich socjalistów utopijnych (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Henryk Saint-Simon System Saint-Simona Poglądy saintsimonistów na wychowanie 2. Karol Fourier Idee społeczne Fouriera Wychowanie młodzieży Bibliografia Rozdział 4. Jan Henryk Pestalozzi (materiały przygotował Karol Poznański) Początki działalności pedagogicznej W służbie rewolucji Zasady wychowania Główne idee pedagogiczne Pestalozziego Dydaktyka Pestalozziego Program nauczania Ostatnie lata działalności Bibliografia Rozdział 5, Szkolnictwo i wychowanie w Niemczech w początkach XIX w. (opracował Helmut Konig) Wpływ rewolucji francuskiej na formowanie się burżuazyjno-demokratycznego wychowania Idee wychowania narodowego w okresie wojny z Napoleonem Idee oświatowe klasyków niemieckiej literatury i filozofii Bibliografia Rozdział 6. Oświata na ziemiach polskich pod panowaniem pruskim na przełomie XVIII i XIX w 1. Dążenia germanizacyjne na Śląsku (materiały przygotował Ludwik Regorowicz) Niepowodzenia germanizacji na Śląsku i ich przyczyny 2. Losy szkolnictwa polskiego na ziemiach zaboru pruskiego (materiały opracował Karol Poznański) Działalność ministra Vossa Złagodzenie nacisku germanizacyjnego Liceum Warszawskie Bibliografia Rozdział 7. Wychowanie i szkolnictwo w zaborze austriackim na przełomie XVIII i XIX w. (opracował Jan Dobrzański) Uniwersytet lwowski Reforma szkolnictwa w 1805 r Galicyjskie szkolnictwo średnie po 1805 r Bibliografia Rozdział 8. Szkolnictwo i wychowanie w Rosji w pierwszej ćwierci XIX stulecia 1. Polityka oświatowa Aleksandra I (opracował Nikolaj K. Gonczarow) Uniwersytety Uwstecznianie się rosyjskiej polityki oświatowej Wpływ ruchu dekabrystów na oświatę 2. Rozwój oświaty na Białorusi i Litwie w początkach XIX w. (opracował Łukasz Kurdybacha) Działalność uniwersytetu wileńskiego Organizacje młodzieżowe 3. Poglądy pedagogiczne Jędrzeja Śniadeckiego (opracował Łukasz Kurdybacha) Okresy wychowania Program nauczania i wychowania 4. Oświata w guberniach wołyńskiej, podolskiej i kijowskiej (opracował Łukasz Kurdybacha) Współpraca Czackiego z Kołłątajem Realizacja planów Czackiego Liceum Krzemienieckie Bibliografia Rozdział 9. Oświata w Księstwie Warszawskim i w Królestwie Polskim 1. Organizacja szkolnictwa w Księstwie Warszawskim (opracował Jan Dobrzański) Ideologia oświatowa Stanisława Kostki Potockiego 2. Poglądy pedagogiczne Stanisława Staszica (opracował Zbigniew Nanowski) Teoria poznania Wychowanie moralno-patriotyczne Użyteczność programu nauczania 3. Działalność Izby Edukacyjnej na polu oświaty ludu (opracował Jan Dobrzański) Stosunek społeczeństwa do szkoły elementarnej Nauczyciel szkoły elementarnej Osiągnięcia Księstwa Warszawskiego na polu szkolnictwa elementarnego 4. Szkolnictwo średnie Księstwa Warszawskiego (opracował Jan Dobrzański) 5. Wychowanie i szkolnictwo w Królestwie Polskim do powstania listopadowego (opracował Jan Dobrzański) Szkolnictwo elementarne Szkolnictwo średnie i wyższe Zwycięstwo reakcji w dziedzinie oświaty Bibliografia Rozdział 10, Początki szkolnictwa dla dziewcząt i literatury dziecięcej 1. Początki szkolnictwa dla dziewcząt (opracowała Mieczysława Dobrowolska) Geneza szkół dla dziewcząt w Księstwie Warszawskim Projekt Czackiego i Kołłątaja Instytut Guwernantek 2. Działalność Klementyny z Tańskich Hofmanowej (opracowała Mieczysława Dobrowolska) Pamiątka po dobrej matce 3. Początki literatury dla dzieci (opracowała Izabela Lewańska) Działalność Stanisława Jachowicza Literatura dla dzieci w okresie międzypowstaniowym Bibliografia Rozdział 11. Początki szkolnictwa specjalnego (opracował Otton Lipkowski) Szkoły dla dzieci głuchych i niewidomych Wychowanie dzieci opóźnionych w rozwoju i przestępczych Bibliografia Rozdział 12. Szkolnictwo w Wolnym Mieście Krakowie (opracował Ludwik Ręgorowicz) Krakowskie szkolnictwo elementarne i średnie Bibliografia Rozdział 13. Szkolnictwo i wychowanie w Wielkim Księstwie Poznańskim 1815—1845 l. Polityka oświatowa Prus w Poznańskiem (opracował Stefan Truchim) Sytuacja szkolnictwa elementarnego Szkolnictwo średnie Wzrost dążeń germanizacyjnych w Poznańskiem po 1831 r. Germanizacja szkolnictwa średniego Zelżenie nacisku germanizacyjnego 2. Ożywienie ruchu pedagogicznego w Poznańskiem w latach czterdziestych XIX w. (opracował Stefan Truchim) 3. Wystąpienie Augusta Cieszkowskiego (opracował Stefan Truchim) Zadania Centralnego Towarzystwa Ochron Cele wychowawcze ochronek Losy projektu Cieszkowskiego 4. Idee oświatowe Karola Libelta (opracował Łukasz Kurdybacha) Upośledzenie ludów w dziedzinie oświaty Jednostronne kształcenie ludu Program nowej szkoły elementarnej Krytyka klasycznego gimnazjum Nowa rola szkoły realnej 5. Myśl pedagogiczna Bronisława Trentowskiego (opracował Karol Poznański) Idee Chowanny Psychologia Chowanny Cele wychowania Organizacja szkolnictwa Bibliografia Rozdział 14. Polityka germanizacyjna pruskich władz oświatowych na ziemiach polskich 1. Oświata na Śląsku w latach 1815—1846 (materiały przygotował Ludwik Ręgorowicz) Stosunek kleru do polskości Śląska 2. Próby zgermanizowania oświaty polskiej na Mazurach i Warmii w pierwszej połowie XIX w. (opracował Tadeusz Cieślak) Początki germanizacji Postawa ludności mazurskiej Rozwój oświaty polskiej na Warmii Próby germanizowania Warmii Instrukcja Dieckmanna i Rattiga Obrońcy polskości Warmii i Mazur Polemika przeciwników germanizacji z jej zwolennikami Bibliografia Rozdział 15. Reforma szkolnictwa elementarnego we Francji 1833 r. (opracował Łukasz Kurdybacha) Konieczność reformy oświaty Reformy Guizota Postanowienia ustawy Początki wychowania przedszkolnego we Francji Bibliografia Rozdział 16. Oświata w Niemczech u schyłku pierwszej połowy XIX w. (opracował Helmut Kónig) Bibliografia Rozdział 17. Myśl pedagogiczna Jana Fryderyka Herbarta (opracował Karol Schrader) Podstawy filozoficzne pedagogiki Herbarta Cele wychowania Wychowujące nauczanie Zasady i metody nauczania Stopnie nauczania Herbartyzm i jego rola w pedagogice XIX w Bibliografia Rozdział, 18. System pedagogiczny Fryderyka Wilhelma Froebla (opracowała Bella Sandler) Działalność Fryderyka Wilhelma Froebla Przedszkolna pedagogika Froebla Rozpowszechnianie się freblizmu Bibliografia Rozdział 19. Oświata rosyjska w czasach panowania Mikołaja I (opracował Nikołaj K. Gonczarow) Reakcyjna polityka oświatowa Rewolucyjno-demokratyczne koncepcje pedagogiczne w Rosji pierwszej połowy XIX w Poglądy Wissariona Bielińskiego na wychowanie Poglądy Bielińskiego na oświatę Cele wychowania Wychowanie moralne . Program wykształcenia Idee pedagogiczne A. I. Hercena Poglądy Hercena na wychowanie Kształtowanie poglądu na świat Bibliografia Rozdział 20. Oświata i szkolnictwo w Królestwie Polskim po upadku powstania listopadowego (opracował Jan Dobrzański) Szkolnictwo elementarne Szkolnictwo średnie Początki szkolnictwa zawodowego Reforma szkolnictwa z 1851 r Szkolnictwo żeńskie Początki wychowania przedszkolnego Bibliografia Rozdział 21. Wychowanie i szkolnictwo w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej w pierwszej połowie XIX w. (opracował Łukasz Kurdybacha) Oświata w pierwszych dziesięcioleciach istnienia Stanów Zjednoczonych Budowa stanowego systemu oświaty Przebieg walki o nową oświatę Działalność Horace Manna Naśladowanie przykładu Massachusetts Bibliografia Rozdział 22. Ruch oświatowy Czartystów (opracował Łukasz Kurdybacha) Bibliografia Rozdział 23. Oświata Wiosny Ludów 1. Oświata we Francji w okresie rewolucji 1848 r. (opracował Łukasz Kurdybacha) Projekt reformy oświaty i wychowania Wychowanie przedszkolne i elementarne Udostępnienie dzieciom proletariatu szkół średnich i wyższych Oświata dorosłych Reforma szkolna 1850 r Dominująca rola kleru w wychowaniu Wiosna Ludów w Niemczech (opracował Helmut Konig) Fryderyk Adolf Wilhelm Diesterweg (opracowała Gerda Mundorf) Poglądy pedagogiczne Diesterwega Walka Diesterwega o podniesienie poziomu nauczycieli 4. Reforma szkolna w Austrii i Galicji w okresie Wiosny Ludów (opracował Jan Dobrzański) Reforma szkolnictwa średniego Szkolnictwo w Galicji 5. Pedagogika Wiosny Ludów pod zaborem pruskim (opracował Łukasz Kurdybacha) 6. Działalność i myśl pedagogiczna Ewarysta Estkowskiego (opracował Łukasz Kurdybacha) Poszukiwanie własnych metod Idee oświatowe Estkowskiego Estkowski wobec rewolucji 1848 r Czasopismo „Szkoła Polska" 7. Józef Lompa i Wiosna Ludów na Śląsku (opracował Łukasz Kurdybacha) Znaczenie Wiosny Ludów dla polskiej oświaty na Śląsku 8. Wiosna Ludów na Mazurach i Warmii (opracował Łukasz Kurdybacha) Bibliografia Część II. OŚWIATA W OKRESIE IMPERIALIZMU I ROZWOJU RUCHU ROBOTNICZEGO Rozdział 24. Myśl pedagogiczna i oświatowa europejskiego ruchu robotniczego 1. Problem powszechnej oświaty elementarnej (opracował Łukasz Kurdybacha) Złudzenia na temat wszechmocy wychowania Epokowe znaczenie dzieł Marksa i Engelsa dla rozwoju wychowania 2. Marks i Engels o wychowaniu i nauczaniu (opracował Ignacy Szaniawski) Historyczny i klasowy charakter wychowania Istota marksowskiego modelu wychowania człowieka wszechstronnego Szkoła i fabryka, czyli uprzedmiotowienie nauk matematyczno-przyrodniczych w technice Rola pracy ręcznej w wychowaniu i jej miejsce w procesie kształcenia politechnicznego Problem alienacji w wychowaniu i nauczaniu Humanizacja pracy 3. Szkolnictwo robotnicze w Anglii (opracował Łukasz Kurdybacha) Szkoły Combe'a Szkoła w Leith Inne szkoły robotnicze 4. Oświata i wychowanie Komuny Paryskiej (opracował Łukasz Kurdybacha) Działalność Komuny Komisja Oświaty Troska o szkołę, elementarna Przygotowanie dzieci do pracy Troska Komuny o nauczycieli Znaczenie Komuny dla rozwoju wychowania Bibliografia Rozdział 25. Problemy rozwoju szkolnictwa pruskiego w drugiej połowie XIX w. (opracował Karl Heinz Gimther) Ożywienie życia polityczno-oświatowego Niemiecki ruch nauczycielski Fryderyk Dittes Działalność Edwarda Sacka Bibliografia Rozdział 26. Oświata i wychowanie w Rosji na początku drugiej połowy XIX w. (opracował Nikołaj K. Gonczarow) Ustawa o szkołach elementarnych Ustawa o szkołach średnich Szkolnictwo żeńskie Bibliografia Rozdział 27. Postępowa pedagogika rosyjska w początkach drugiej połowy XIX w. (opracował Nikoiaj K. Gonczarow) 1. Działalność pedagogiczna N. J. Pirogowa Program reform 2. Poglądy pedagogiczne M. G. Czernyszewskiego Wychowanie w służbie rewolucji Problemy wychowania 3. Poglądy N. A. Dobrolubowa na wychowanie Cele wychowania Wychowanie moralne Rola nauczycieli i kobiet 4. Idee pedagogiczne D. I. Pisariewa Wychowanie nowego człowieka Wychowanie przez prace. 5. Twórczość pedagogiczna K. D. Uszyńskiego Podstawy pedagogiki Uszyńskiego Materialne źródła wiedzy Zadania wychowawcy 6. Ideologia oświatowa i działalność pedagogiczna L. N. Tołstoja Teoria pedagogiczna Tołstoja Prawo ludu do własnej oświaty Swoboda w wychowaniu Rola Tołstoja w dziejach wychowania Bibliografia Rozdział 28. Szkolnictwo i wychowanie w Królestwie Polskim na początku drugiej połowy XIX w. (opracował Karol Poznański) Prace Wielopolskiego nad reforma szkolnictwa Główne założenia Ustawy Realizacja założeń Ustawy Upadek reformy szkolnej Wielopolskiego Reorganizacja szkolnictwa elementarnego Rusyfikacja szkół średnich Losy szkolnictwa wyższego Bibliografia Rozdział 29. Dążenia do reformy szkolnictwa w Anglii (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Poglądy pedagogiczne Herberta Spencera Młodość Herberta Spencera Pierwsze prace Poglądy Spencera na wykształcenie Metody kształcenia Wychowanie moralne Poglądy Spencera na wychowanie fizyczne 2. Reforma angielskiej oświaty elementarnej w 1870 r Działalność Narodowej Ligii Wychowania Ustawa szkolna z 1870 r Bibliografia Rozdział 30. Polityka oświatowa zjednoczonych Niemiec (opracował Karl Heinz Gimther) Dążenia oświatowe niemieckiego ruchu robotniczego „Kulturkampf" i działalność Falka Zarządzenie ogólne Dwa typy szkół Kierunki wychowania Bibliografia Rozdział 31. Szkolnictwo polskie pod zaborem pruskim u schyłku XIX i w początkach XX w 1. Polityka szkolna Prus na ziemiach polskich (opracował Stefan Truchim) Szkolnictwo elementarne Szkoły średnie i tajne organizacje młodzieży Szkolnictwo żeńskie Szkolnictwo zawodowe Myśl oświatowa poznańskich organiczników Społeczna akcja oświatowa 2. Strajki szkolne w zaborze pruskim (opracował Ludwik Gomolec) Strajki szkolne 1901 r Znaczenie wydarzeń wrzesińskich Powszechny strajk szkolny 1906—-1907 3. Walka o polskość oświaty na Górnym Śląsku (materiały przygotował Karol Poznański) Działalność Karola Miarki Bibliografia Rozdział 32. Rozwój oświaty w Galicji w okresie autonomii (opracowała Eugenia Podgórska) Powstanie Rady Szkolnej Krajowej Praca nad rozwojem szkoły ludowej Wpływ ruchu robotniczego i ludowego Towarzystwo Nauczycieli Ludowych Początki nauczania pracy ręcznej (opracował Ignacy Szaniawski) Galicyjskie szkolnictwo średnie (opracowała Eugenia Podgórska) Towarzystwo Nauczycieli Szkół Wyższych Szkolnictwo zawodowe Szkolnictwo wyższe Szkoły dla dzieci ukraińskich i żydowskich Polska myśl pedagogiczna w Galicji Społeczna działalność oświatowa Organizacje młodzieży galicyjskiej Bibliografia Rozdział 33. Powstanie nowoczesnego systemu oświaty we Francji (opracował Łukasz Kurdybacha) Projekty oświatowe partii republikańskiej Rola Ligi Nauczania Pierwsze próby laicyzacji oświaty Bezpłatność oświaty elementarnej Ustawa o obowiązku szkolnym i laicyzacji wychowania Akcja ustawodawcza i organizacyjna ministra Ferry'ego Rozwój szkolnictwa Bibliografia Rozdział 34, Szkoła i wychowanie w Rosji u schyłku XIX w. (opracował Nikołaj K. Gonczarow) Wpływ ruchu rewolucyjnego na oświatę ludową Sytuacja szkolnictwa średniego Wzrost fali rewolucyjnej Szkolnictwo wyższe Bibliografia Rozdział 35. Oświata i myśl pedagogiczna w Królestwie Polskim w ostatnich dziesięcioleciach XIX w 1. Stan szkolnictwa i główne idee (opracował Ryszard Wroczyński) Rola partii „Proletariat" 2. Tajna oświata na wsi Królestwa Polskiego w drugiej połowie XIX w. (opracowała Helena Brodowska) Nauczyciele tajnych szkółek Społeczna akcja oświatowa 3. Rozwój myśli wychowawczej (opracował Ryszard Wroczyński) Pedagogiczny ruch wydawniczy Rozwój nauczania prywatnego 4. Główni przedstawiciele myśli pedagogicznej (opracował Ryszard Wroczyński) Jan Władysław Dawid Główne dzieła Dawida Działalność Anieli Szycówny Rola Stanisława Karpowicza Bibliografia Rozdział 36. Wychowanie dziewcząt na ziemiach polskich u schyłku XIX w. (opracowała Mieczysława Dobrowolska) Próby konkretnych rozwiązań Wyższe studia kobiet Bibliografia Rozdział 37. Rozwój piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży w drugiej połowie XIX w. (opracowała Izabela Lewańska) Powieści podróżniczo-przygodowe Rola twórczości Konopnickiej Bibliografia Rozdział 38. Rozwój szkolnictwa i oświaty w innych krajach słowiańskich (opracował Łukasz Kurdybacha) 1. Losy szkolnictwa czeskiego Początki wychowania przedszkolnego Reforma szkolna 1869 r Szkolnictwo w Bułgarii Oświata w krajach południowych Słowian Pomoc Rosji Pomoc organizacji społecznych Bibliografia Rozdział 39. Początki uniwersytetów ludowych i uniwersytetów powszechnych (opracował Józef Miąso) Idee wychowawcze Mikołaja Grundtviga Pierwsze uniwersytety ludowe Geneza uniwersytetów powszechnych Rozwój uniwersytetów powszechnych Bibliografia Rozdział 40. Rozwój szkolnictwa zawodowego (opracował Józef Miąso) Rozwój politechnik Szkolnictwo zawodowe na ziemiach polskich Bibliografia Rozdział 41. Nowe kierunki w pedagogice u schyłku XIX w. 1. Rozwój badań psychologicznych w drugiej połowie XIX i na początku XX w. (opracował Tadeusz Witwicki) 2. Początki higieny szkolnej i wychowania zdrowotnego (opracował Maciej Demel) 3. Początki nauczania pracy ręcznej (opracował Ignacy Szaniawski) Kierunki skandynawskie slójdu Gospodarcze i filantropijne motywy nauczania slójdu Nauczanie pracy ręcznej w szkole powszechnej 4. Próby sformułowania podstaw pedagogiki naukowej (opracował Ryszard Wroczyński) Bibliografia Rozdział 42. Szkolnictwo i wychowanie w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej na przełomie XIX i XX w 1. Znaczenie rewolucji przemysłowej (opracował Łukasz Kurdybacha) Wpływ rewolucji przemysłowej na wychowanie Stan szkolnictwa 2. Główne założenia pedagogiki Johna Deweya i jego szkoły (opracował Ignacy Szaniawski) Pajdocentryzm szkoły Deweya Walka z herbartyzmem Braki pedagogiki Deweya Bibliografia Rozdział 43. Dążenie do reformy wychowania w Niemczech na przełomie XIX i XX w Pedagogika reformy (opracował Karl Heinz Giinther) Koncepcja szkoły pracy Kerschensteinera (opracowała Irena Szybiak) Zadania wychowania szkolnego Bibliografia Rozdział 44. Oświata w Rosji w okresie rewolucji 1905 r. (opracował Nikołaj K. Gonczarow) Wybuch rewolucji Krytyka szkoły średniej Szkolnictwo elementarne Upadek rewolucji Bibliografia Rozdział 45. Wpływ rewolucji 1905 roku na rozwój ruchu oświatowego w Królestwie Polskim (opracował Ryszard Wroczyński) Przebieg ruchu strajkowego młodzieży Początki nauczycielskiego ruchu związkowego Ruch oświatowy Bibliografia Rozdział 46. Poglądy Ellen Key na wychowanie (opracował Tadeusz Mizia) Wychowanie dziecka w pierwszych latach życia Kształcenie dziecka Znaczenie Ellen Key Bibliografia Rozdział 47. Maria Montessori i jej system wychowania przedszkolnego (opracowała Bella Sandler) Metoda Montessori Praca wychowawczyń Stosunek Montessori do Froebla Bibliografia Rozdział 48. Główne kierunki rozwoju oświaty XIX i początków XX w. (opracował Łukasz Kurdybacha) Szkoła elementarna. Komuna Paryska i jej wpływ na oświatę Rozwój seminariów nauczycielskich Szkolnictwo zawodowe i oświata dorosłych Szkoła średnia ogólnokształcąca Demokratyzacja oświaty Rozwój myśli pedagogicznej Indeks nazwisk (opracował Józef Płoski) Indeks rzeczowy (opracował Tadeusz Mizia) Spis ilustracji w tekście Spis ilustracji na wkładkach


KSIĄŻKA JEST W STANIE DOBRYM (brak obwoluty, lekkie przybrudzenia płótna okładki)


Opłata za przesyłkę (wg cennika Poczty Polskiej):
13,00 zł paczką ekonomiczną
14,50 zł paczką priorytetową
Zapraszam do przejrzenia moich pozostałych aukcji.
Gdy wylicytujesz więcej książek wysyłka łączna pozwoli Ci zaoszczędzić koszty przesyłki.

LICYTUJ ROZSĄDNIE - NIE ODWOŁUJE ZŁOŻONYCH OFERT