Praca zbiorowa prezentująca najnowsze nurty dramatu współczesnego w perspektywie kulturoznawczej. Zebrane eseje ukazują rozmaite sposoby, w jakie pisane dziś teksty dla teatru funkcjonują jako istotne ogniwo w procesach komunikacji zbiorowej oraz biorą udział w kształtowaniu się wspólnot kulturowych i narodowościowych.
SPIS TREŚCI:
Wstęp; Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Co się łączy z czym? System jako bohater; Karol Franczak, Dynamika pamięci zbiorowej we współczesnym dramacie austriackim; Artur Pełka, Subwersja ciała sportowego jako metafory męskości w tekstach teatralnych Elfriede Jelinek; Joanna Firaza, Prawda kłamstwa: Die Heldin von Postdam Theresii Walser; Tony Gardner, Claire Hodgson, Brytyjskość na scenie; Małgorzata Żebrowska, Uniwersalizm kulturowy Briana Friela. Obywatelstwo honorowe, Przekłady, Tańce w Ballyberg, Molly Sweeney jako przykłady dramatów przekraczających granice kultury; Agata Barelkowska, Samotny Zachód /Celtycki Tygrys. O kulturowych kontekstach współczesnego dramatu irlandzkiego; Natalia Rusiacka, Polsko-białoruski dialog we współczesnym dramacie białoruskim (na przykładzie twórczości Sergieja Kowalowa); Kristof Jacek Kozak, Tragoedia pauperum, czyli wyzwolenie dramatu synkretycznego; Leszek Karczewski, Komiczna niestosowność współczesnych tragedii; Małgorzata Jarmułowicz, Młodość w glorii zła. Dramaturgiczna refleksja nad kulturą przemocy (Enquist, Koltes, Mayenburg), Anna Maria Podrażka, Wideoteatr Poza Jolanty Lothe i Piota Lachmanna. Inspiracje elektronicznych "misteriów"; Piotr Olkusz, W stronę dramatu intuitywnego?; Indeks osób
DODATKOWE INFORMACJE:
wydawnictwo: KSIĘGARNIA AKADEMICKA
rok wydania: 2008
oprawa: miękka
format: B5
ilość stron:204