Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Kultura szkoły W poszukiwaniu nieuchwytnego

28-02-2012, 14:07
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 31 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029712587
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 6   
Koniec: 30-01-2012 09:38:01

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2011
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 220
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2011
Oprawa: miękka, klejona



Kultura szkoły W poszukiwaniu nieuchwytnego

Beata Adrjan

Publikacja jest próbą przedstawienia całościowego obrazu szkoły. Obrazu ilustrującego, jaka szkoła naprawdę jest, a nie: jaka powinna być. Szczególnym założeniem podjętych badań było ukazanie szkoły jako całości, jako żywego organizmu prowadzącego własne życie. Badanie kultury szkoły jest sposobem na odkrycie tej wielokontekstowej całości.

 

[...] kultura jako zespół sądów i przekonań [...] to w ogromnej mierze nieuświadamiany  przewodnik po rzeczywistości społecznej każdej grupy (Burszta, 1998, s. 52).

 

Praca jest odpowiedzią na postulowaną przez wielu autorów potrzebę całościowego opisu szkoły we wszystkich przejawach jej codziennego życia (Surzykiewicz, 2000; Berger, Luckmann, 1983; Katz, Kahn, 1979). Jak pisze przytoczony na początku Krzysztof Kruszewski: „pisanie o szkole jest ryzykiem”. Ryzyko to podjęto z nadzieją, że etnograficzny opis kultury szkoły, według przyjętych założeń teoretycznych i metodologicznych, będzie przyczynkiem do lepszego jej (z)rozumienia.

 

Książka składa się części teoretycznej i empirycznej. Część teoretyczna zawarta jest w dwóch rozdziałach. Pierwszy poświęcono teoriom szkoły, prezentując trzy perspektywy: socjologiczną, ideologiczną i organizacyjną. Omówiono także zjawiska kryzysu i krytyki szkoły oraz zamieszczono przegląd polskich badań pedagogicznych dotyczących szkoły. W drugim rozdziale omówiono pojęcia klimatu i kultury jako kluczowych w poznawaniu rzeczywistości szkoły, a jednocześnie przynależnych wielu dyscyplinom, od psychologii społecznej przez prakseologię i pedagogikę resocjalizacyjną po antropologię. Kolejny rozdział poświęcono prezentacji przedmiotu i celu badań oraz założeń metodologicznych, przedstawiono model i przegląd tradycji badań jakościowych oraz omówiono wybraną metodę badawczą i strategię badań.

Rozdziały od czwartego do siódmego przeznaczono na prezentację wyników badań empirycznych. Opisano w nich założenia kultury organizacyjnej badanych szkół według przyjętego modelu kultury organizacyjnej E. Scheina. Są to kolejno: założenia dotyczące zawiązku szkół z otoczeniem (rozdział czwarty), natury ludzkiej (rozdział piąty), prawdy i czasu (rozdział szósty) oraz związków między ludźmi (rozdział siódmy).



Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1

Szkoła

1. Teorie szkoły

1.1. Szkoła w perspektywie socjologicznej

1.2. Szkoła w perspektywie ideologii edukacyjnych

1.3. Szkoła w perspektywie organizacyjnej

2. Krytyka i kryzys szkoły

3. Polska szkoła w kontekście badań pedagogicznych

 

Rozdział 2

Klimat i kultura organizacyjna szkoły

1. Pojęcia „klimat” i „kultura”

1.1. Klimat społeczny

1.2. Kultura

2. Klimat i kultura szkoły jako kategoria badawcza

3. Model kultury organizacyjnej Scheina

 

Rozdział 3

Metodologia badań

1. Problematyka badań

2. Model badawczy

2.1. Model badań jakościowych

2.2. Paradygmaty badań jakościowych

2.3. Tradycje badań jakościowych

2.4. Metody i strategie zbierania danych

3. Przebieg i organizacja badań

3.1. Zbieranie materiału badawczego

3.2. Analiza materiału badawczego

 

Rozdział 4

Związki szkoły z otoczeniem

1. Obraz szkoły

1.1. Szkoła mała – misja

1.2. Szkoła mała – wizerunek

1.3. Szkoła duża – misja

1.4. Szkoła duża – wizerunek

2. Powiązania z innymi instytucjami

2.1. Powiązania szkoły małej

2.2. Powiązania szkoły dużej

3. Granice między szkołą a światem zewnętrznym

3.1. Szkoła mała a świat zewnętrzny

3.2. Szkoła duża a świat zewnętrzny

4. Związki szkoły z otoczeniem – podsumowanie

 

Rozdział 5

Ludzka natura

1. Relacje między nauczycielem a uczniem w procesie kształcenia

1.1. Relacje w szkole małej

1.2. Relacje w szkole dużej

2. Udział uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników administracyjnych w życiu szkoły

2.1. Uczestnictwo w życiu szkoły małej

2.2. Uczestnictwo w życiu szkoły dużej

3. Model ucznia preferowany w badanych szkołach

3.1. Model ucznia w szkole małej

3.2. Model ucznia w szkole dużej

4. Założenia dotyczące natury ludzkiej w badanych szkołach – podsumowanie

 

Rozdział 6

Prawda i czas

1. Założenia dotyczące prawdy w badanych szkołach

1.1. Prawda w szkole małej

1.2. Prawda w szkole dużej

2. Założenia dotyczące czasu w badanych szkołach

2.1. Czas w szkole małej

2.2. Czas w szkole dużej

3. Założenia dotyczące prawdy i czasu w badanych szkołach – podsumowanie

 

Rozdział 7

Związki między ludźmi

1. Dystrybucja statusu w badanych szkołach

1.1. Status w szkole małej

1.2. Status w szkole dużej

2. Dystrybucja władzy w badanych szkołach

2.1. Władza w szkole małej

2.2. Władza w szkole dużej

3. Życie społeczne w badanych szkołach

3.1. Społeczności szkoły małej

3.2. Społeczności szkoły dużej

4. Założenia dotyczące związków między ludźmi w badanych szkołach – podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia