Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Kultura, socjalizacja, tożsamość - Magda Karkowska

28-02-2012, 14:21
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 34.99 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029715460
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 13   
Koniec: 30-01-2012 10:18:03

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2010
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 208
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2010
Oprawa: miękka, klejona



Kultura, socjalizacja, tożsamość

Magda Karkowska, Tomasz Skalski

Książka zatytułowana „Kultura -tożsamość-socjalizacja” jest zbiorem tekstów, które dotyczą problematyki kultury i jej wpływu na kształtowanie tożsamości każdego z nas we współczesnym świecie. Zagadnienia omówione w poniższych tekstach zostały poddane interpretacji o charakterze interdyscyplinarnym, są tu odwołania zarówno do koncepcji psychologicznych, socjologicznych jak i filozoficznych, jako że i sama kultura tworzy wciąż nowe konteksty i jest przedmiotem analiz wielu dyscyplin  humanistycznych.

O zależnościach między językiem mediów, przekazem telewizyjnym i reklamowym, a społecznymi konstrukcjami wiedzy, wykluczaniem społecznym i podziałem władzy jako wtórnym efektem oddziaływania propagandy i ideologizacji świadomości traktują teksty zawarte w pierwszej części niniejszego opracowania, która zatytułowana została ”Wybrane konteksty kultury popularnej. Internet i przekaz medialny a ksztaltowanie tożsamości”.

Tam też znajdą Czytelnicy nieco informacji na temat zależności między oddziaływaniem  Internetu czy szerzej cyberprzestrzeni i alternatywnych form życia społecznego (przykładami mogą być tu metaversy: Second Life, czy Lively a także rodzimy portal Nasza Klasa) a konstruowaniem samego siebie w realnym życiu. Część druga, zatytułowana „Współczesne pokolenia młodzieży w Polsce. Tożsamość, wartości i ideologie konsumpcji” przedstawia problematykę kształtowania tożsamości młodzieży  wobec wartości, z jednoczesnym pytaniem o możliwość budowania płaszczyzn identyfikacji aksjologicznych w oparciu o teksty utworów muzycznych, filmy czy czytane książki. Autorzy nawiązują do twórczości współczesnej młodym ludziom w Polsce: muzyki hip hopowej, powieści młodych, rozpoczynających karierę literacką pisarzy m.in. Jakuba Żulczyka, Łukasza Orbitowskiego czy Doroty Masłowskiej, ale odwołują się także do współczesnego kina zarówno rodzimego  jak i europejskiego i amerykańskiego ( m.in. filmy Magdaleny Piekorz, Dariusza Gajewskiego, Agnieszki Trzos, a obok nich klasyków kina: Quentina Tarantino, Ridleya Scotta, Davida Cronenberga czy braci Wachowskich)  

W trzeciej części, nieco odmiennej pod względem struktury od pozostałych, poszczególne teksty stanowią swoją kontynuację i rozwinięcie, zarazem odnosząc się do wspólnej problematyki skonstruowanej wokół  rozważań  na temat filozofii podmiotu i jego tożsamości wobec rewolucji technologicznej. Jej tytuł -Wirtualny świat. Technologie i zmysły. Filozoficzne konteksty tożsamości sugeruje główne problemy - postawione zostały pytania o istotę człowieczeństwa, granice poznania, a także sposoby i możliwości konstruowania tożsamości w postmedialnym  świecie. Oprócz części filozoficznej praca zawiera liczne dygresje i nawiązania do świata popkultury i literatury z gatunku science fiction, a zwłaszcza do twórczości Philipa K.Dicka.

Część czwarta i ostatnia opracowania odnosi się do problemów tożsamości płciowej i jej płaszczyzny kulturowej, którą stanowi społeczny wymiar płci, znany i określany w literaturze przedmiotu jako gender. Zatytułowana ona została: „Ciało i reprezentacje płci w kulturze popularnej. Kształtowanie tożsamości  w perspektywie gender” Najistotniejszą rolę w kształtowaniu tożsamości pełni tutaj jak się wydaje przekaz medialny ze szczególnym uwzględnieniem reklam kosmetyków, programów promujących metamorfozy wyglądu, a także pokazów mody. Podstawę rozważań stanowi  analiza  tego w jaki sposób społeczny dyskurs ciała i jego (nie)doskonałości wpisują się w kulturowe wzorce i wymagania  z uwzględnieniem takich zjawisk jak somatyzacja tożsamości, fashion victims, anoreksja i bulimia. Nawiązano także do problemu traktowania  ciała jako narzędzia zarobkowania i omówiono takie zjawiska jak sponsoring,  a także niektóre uwarunkowania i formy prostytucji. 



Spis treści

Wstęp

 

Część I

Wybrane konteksty kultury popularnej

Internet i przekaz medialny a kształtowanie tożsamości

 

1. Kultura i jej przemiany – uwagi wstępne

Wpływ kultury na proces socjalizacji i tożsamość jednostki

2. Kultura popularna, media i ideologia konsumpcji a tożsamość odbiorców

3. Internet jako przestrzeń identyfikacji użytkowników

Kształtowanie tożsamości w dobie rzeczywistości wirtualnej

 

Część II

Współczesne pokolenia młodzieży w Polsce

Tożsamość, wartości i ideologie konsumpcji

 

1. Współczesne konteksty tożsamości a społeczna sytuacja młodzieży – implikacje filozoficzne

2. Młodzież i wartości. Pokolenie Końca Wieku w poszukiwaniu płaszczyzn identyfikacji aksjologicznej

3. Korporacja, tożsamość i perspektywy rozwoju zawodowego młodego pokolenia

 

Część III

Wirtualny świat

Technologie i zmysły

Filozoficzne konteksty tożsamości

 

1. Wirtualne demony, czyli Nowy spór o istnienie świata

2. Postczłowiek, czyli jak rewolucja technologiczna zmieniła naszą świadomość

3. Hiperrzeczywistość, simulacra i symulacje, czyli jak bardzo zdaje nam się otaczający świat?

 

Część IV

Ciało i reprezentacje płci w kulturze popularnej

Kształtowanie tożsamości w perspektywie gender

 

 

1. Tożsamość w perspektywie gender – wyzwania rozwojowe i emancypacyjne

2. Ciało i reprezentacje płci w kulturze popularnej

Psychologiczne implikacje tożsamości płciowej

3. Socjalizacja rodzajowa dziewcząt i chłopców a ukryty program edukacji

Konstruowanie tożsamości płciowej w szkole

 

Bibliografia