Książka zatytułowana
„Kultura -tożsamość-socjalizacja” jest zbiorem tekstów, które dotyczą problematyki kultury i jej wpływu na kształtowanie tożsamości każdego z nas we współczesnym świecie. Zagadnienia omówione w poniższych tekstach zostały poddane interpretacji o charakterze interdyscyplinarnym, są tu odwołania zarówno do koncepcji psychologicznych, socjologicznych jak i filozoficznych, jako że i sama kultura tworzy wciąż nowe konteksty i jest przedmiotem analiz wielu dyscyplin
humanistycznych.
O zależnościach między językiem mediów, przekazem telewizyjnym i reklamowym, a społecznymi konstrukcjami wiedzy, wykluczaniem społecznym i podziałem władzy jako wtórnym efektem oddziaływania propagandy i ideologizacji świadomości traktują teksty zawarte w pierwszej części niniejszego opracowania, która zatytułowana została ”Wybrane konteksty kultury popularnej. Internet i przekaz medialny a ksztaltowanie tożsamości”.
Tam też znajdą Czytelnicy nieco informacji na temat zależności między oddziaływaniem Internetu czy szerzej cyberprzestrzeni i alternatywnych form życia społecznego (przykładami mogą być tu metaversy: Second Life, czy Lively a także rodzimy portal Nasza Klasa) a konstruowaniem samego siebie w realnym życiu. Część druga, zatytułowana „Współczesne pokolenia młodzieży w Polsce. Tożsamość, wartości i ideologie konsumpcji” przedstawia problematykę kształtowania tożsamości młodzieży wobec wartości, z jednoczesnym pytaniem o możliwość budowania płaszczyzn identyfikacji aksjologicznych w oparciu o teksty utworów muzycznych, filmy czy czytane książki. Autorzy nawiązują do twórczości współczesnej młodym ludziom w Polsce: muzyki hip hopowej, powieści młodych, rozpoczynających karierę literacką pisarzy m.in. Jakuba Żulczyka, Łukasza Orbitowskiego czy Doroty Masłowskiej, ale odwołują się także do współczesnego kina zarówno rodzimego jak i europejskiego i amerykańskiego ( m.in. filmy Magdaleny Piekorz, Dariusza Gajewskiego, Agnieszki Trzos, a obok nich klasyków kina: Quentina Tarantino, Ridleya Scotta, Davida Cronenberga czy braci Wachowskich)
W trzeciej części, nieco odmiennej pod względem struktury od pozostałych, poszczególne teksty stanowią swoją kontynuację i rozwinięcie, zarazem odnosząc się do wspólnej problematyki skonstruowanej wokół rozważań na temat filozofii podmiotu i jego tożsamości wobec rewolucji technologicznej. Jej tytuł -Wirtualny świat. Technologie i zmysły. Filozoficzne konteksty tożsamości sugeruje główne problemy - postawione zostały pytania o istotę człowieczeństwa, granice poznania, a także sposoby i możliwości konstruowania tożsamości w postmedialnym świecie. Oprócz części filozoficznej praca zawiera liczne dygresje i nawiązania do świata popkultury i literatury z gatunku science fiction, a zwłaszcza do twórczości Philipa K.Dicka.
Część czwarta i ostatnia opracowania odnosi się do problemów tożsamości płciowej i jej płaszczyzny kulturowej, którą stanowi społeczny wymiar płci, znany i określany w literaturze przedmiotu jako gender. Zatytułowana ona została: „Ciało i reprezentacje płci w kulturze popularnej. Kształtowanie tożsamości w perspektywie gender” Najistotniejszą rolę w kształtowaniu tożsamości pełni tutaj jak się wydaje przekaz medialny ze szczególnym uwzględnieniem reklam kosmetyków, programów promujących metamorfozy wyglądu, a także pokazów mody. Podstawę rozważań stanowi analiza tego w jaki sposób społeczny dyskurs ciała i jego (nie)doskonałości wpisują się w kulturowe wzorce i wymagania z uwzględnieniem takich zjawisk jak somatyzacja tożsamości, fashion victims, anoreksja i bulimia. Nawiązano także do problemu traktowania ciała jako narzędzia zarobkowania i omówiono takie zjawiska jak sponsoring, a także niektóre uwarunkowania i formy prostytucji.
Wstęp
Część I
Wybrane konteksty kultury popularnej
Internet i przekaz medialny a kształtowanie tożsamości
1. Kultura i jej przemiany – uwagi wstępne
Wpływ kultury na proces socjalizacji i tożsamość jednostki
2. Kultura popularna, media i ideologia konsumpcji a tożsamość odbiorców
3. Internet jako przestrzeń identyfikacji użytkowników
Kształtowanie tożsamości w dobie rzeczywistości wirtualnej
Część II
Współczesne pokolenia młodzieży w Polsce
Tożsamość, wartości i ideologie konsumpcji
1. Współczesne konteksty tożsamości a społeczna sytuacja młodzieży – implikacje filozoficzne
2. Młodzież i wartości. Pokolenie Końca Wieku w poszukiwaniu płaszczyzn identyfikacji aksjologicznej
3. Korporacja, tożsamość i perspektywy rozwoju zawodowego młodego pokolenia
Część III
Wirtualny świat
Technologie i zmysły
Filozoficzne konteksty tożsamości
1. Wirtualne demony, czyli Nowy spór o istnienie świata
2. Postczłowiek, czyli jak rewolucja technologiczna zmieniła naszą świadomość
3. Hiperrzeczywistość, simulacra i symulacje, czyli jak bardzo zdaje nam się otaczający świat?
Część IV
Ciało i reprezentacje płci w kulturze popularnej
Kształtowanie tożsamości w perspektywie gender
1. Tożsamość w perspektywie gender – wyzwania rozwojowe i emancypacyjne
2. Ciało i reprezentacje płci w kulturze popularnej
Psychologiczne implikacje tożsamości płciowej
3. Socjalizacja rodzajowa dziewcząt i chłopców a ukryty program edukacji
Konstruowanie tożsamości płciowej w szkole
Bibliografia