Opracowanie, które oddajemy do rąk Czytelników, jest interdyscyplinarnym studium nad zjawiskami zachodzącymi w kulturze współczesnej. Zawiera ono artykuły badaczy z różnych ośrodków akademickich, których zainteresowania skupiają się na refleksji nad kulturą popularną i jej edukacyjnymi kontekstami.
Książka składa się z czterech części. Część pierwsza zawiera teksty, których problematyka podejmuje zagadnienie sposobów edukacyjnego „wykorzystania” sztuki i kultury popularnej. Artykuły wypełniające część drugą koncentrują się na mediach jako przestrzeni naszej edukacji i socjalizacji. W części trzeciej znalazły się teksty dotyczące kwestii relacji kultury popularnej ze szkołą i światem młodzieży. Ostatnia część podejmuje temat powiązań kultury popularnej ze sferą duchowości i tożsamością płci.
Redaktorzy mają nadzieję, że książka ta stanie się kolejnym, inspirującym głosem w dyskusji nad rolą kultury popularnej w kształtowaniu się tożsamości współczesnego człowieka.
Spis treści:
Wstęp
Część I
Kultura popularna, sztuka i edukacja
Witold Jakubowski
Wychowanie estetyczne vs. edukacja przez sztukę, czyli kilka refleksji o edukacyjnym potencjale sztuki popularnej
Monika Adamska-Staroń
Człowiek w świecie kultury popularnej
Katarzyna Barańska
Tożsamość zdeponowana. Czy muzea powinny budować i chronić tożsamość w obliczu unifikującej siły masowej kultury popularnej?
Katarzyna Plebańczyk
Gry miejskie czynnikiem kształtowania tożsamości kulturowej
Radosław Nawrocki
Demokratyczne aspekty kultury popularnej. Przypadek hip-hopu
Szymon Nożyński
(Nie)oficjalna muzyka popularna
Olga Mazurek-Lipka
Bollywoodzki sen i tożsamość współczesnych Hindusów
Część II
Media, kultura popularna i tożsamość
Daria Hejwosz
Popkulturowe rekonstrukcje polityki. Między Barackiem Obamą a Bono
Edyta Zierkiewicz
Co to znaczy być Amazonką w Polsce, czyli jak media uczestniczą w konstruowaniu tożsamości biospołecznych
Marta Wrońska
Kultura medialna w kontekście edukacyjnym
Stanisław Lenik
Tożsamość narodowa w perspektywie praktyk medialnych
Dawid Kaiser
Obrazy ojcostwa w reklamie współczesnej
Karolina Domagalska-Nowak
Hiperrzeczywiści idole. Studium przypadku – Alexander Rybak
Jacek Sieradzan
Medialne wizerunki Madonny a rzeczywistość
Część III
Szkoła, kultura popularna i młodzież
Andrzej Ćwikliński
Pomiędzy oddziaływaniem szkoły i kultury popularnej
Dylematy tożsamościowe współczesnej młodzieży
Ryszard Pęczkowski
Budowanie tożsamości szkoły. O warunkach koniecznych
Monika Szufnarowska
Wytwory kultury masowej w zadaniach podręcznikowych do kształcenia polonistycznego
Agnieszka Iwanicka
Edutainment – sposób na edukację w dobie kultury popularnej
Natalia Walter
Web 2.0 w edukacji jako efekt zmiany kulturowej
Aneta Banaszak
Kształtowanie tożsamości i stylu życia współczesnej młodzieży w kontekście kultury popularnej oraz kapitału społecznego
Część IV
Duchowość, płeć i kultura popularna
Karolina Slovenko
Spotkanie popkultury z buddyzmem
Zbigniew Pasek, Katarzyna Skowronek
Społeczne konstruowanie nowej duchowości a kultura popularna
Zbyszko Melosik
McDonald’s i przemiany kultury współczesnej
Sylwia Jaskulska
Stereotypy płci mają się dobrze: co myśli uczeń, że myśli dziewczyna, a co chłopak? Z wypowiedzi gimnazjalistów
Izabela Łapińska
Deifikacja erotycznego ciała – tożsamość odziana w porno-chic
Krzysztof Wąż
Znaczenie kultury popularnej w (re)konstruowaniu obyczajowości seksualnej
Dorota Zaworska-Nikoniuk
Seksualność wyzwolona? O seksualności kobiety w czasopismach poradniczych, magazynach luksusowych i prasie feministycznej