Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Kultura literacka absolwentów szkół średnich

28-02-2012, 14:12
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 27.50 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029715750
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 6   
Koniec: 30-01-2012 10:21:51

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2010
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 222
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2010
Oprawa: miękka, klejona



Kultura literacka absolwentów szkół średnich u schyłku XX wieku

Marian Sinica

Intencją niniejszej książki jest próba określenia drogą badań empirycznych typu i poziomu kultury literackiej absolwentów szkół średnich. Przedstawia ona informacje niezbędne do postawienia diagnozy na temat tego, czy w wyniku szkolnej edukacji polonistycznej i pozaszkolnych doświadczeń literackich absolwent szkoły średniej zostaje wyposażony w kompetencje literackie umożliwiające mu efektywne i wszechstronne korzystanie z rożnych form przekazu literackiego. Publikacja zmierza do sformułowania zasad postępowania dydaktycznego w szkołach, aby skutecznie organizować kształcenie literackie, jak również do konstrukcji systemu wskazań dla polityki państwa dotyczących uprzystępniania i upowszechniania literatury.

Nie należy jednak celów badań nad kulturą literacką wybranej populacji zawężać tylko do wskazania rezultatów szkolnej i pozaszkolnej edukacji literackiej o charakterze pragmatyczno-instrumentalnym i ograniczyć się do odpowiedzi na pytania, w jakim stopniu młodzież została przygotowana do odbioru literatury, do wyboru jej treści i formy, oraz czy zdobyła odpowiednie sprawności i umiejętności recepcyjne pozwalające na swobodne obcowanie z tekstami literackimi. Warto również wiedzieć, jakie są wyniki kształcenia i samokształcenia literackiego w wymiarze podmiotowym (aksjologicznym), który wiąże się z udziałem literatury w rozwoju osobowości, jej miejscem w hierarchii innych wartości kulturalnych, w realizacji określonych potrzeb autotelicznych, gdy już nie istnieje opieka ze strony szkoły, a kontakt z literaturą ma charakter dobrowolny.

W książce wykorzystano dostępne materiały porównawcze, które pozwoliły na uogólnienie wniosków, a także na ukazanie pewnej dynamiki uczestnictwa badanych osób w kulturze literackiej. Z tych względów publikacja nabiera charakteru bardziej ogólnego, o szerszym zasięgu czasowo-przestrzennym.

 

Publikacja pod względem kompozycyjnym składa się z sześciu rozdziałów oraz z zakończenia w formie wniosków i refleksji. Przedmiotem rozdziału pierwszego są teoretyczno-metodologiczne zagadnienia związane z problematyką badań. Określono w nim podstawowe pojęcia i kategorie teoretyczne potrzebne do analizy i interpretacji materiału empirycznego, sprecyzowano ogólne założenia, problemy i techniki badawcze oraz scharakteryzowano badaną zbiorowość. W rozdziale drugim przedstawiono obraz kontaktów literackich młodzieży, ich zakres i częstotliwość, koncentrując się na czytelnictwie jako podstawowej formie aktywności literackiej. Rozdział trzeci w całości poświęcono procesowi recepcji (odbioru) prozy. Na przykładzie powieści Proces Franza Kafki i Plaża nad Styksem Wojciecha Żukrowskiego przeanalizowano typ i poziom odbioru dwóch utworów o rożnych konwencjach literackich. Czwarty rozdział dotyczy recepcji współczesnej poezji, a piąty koncentruje się na wiedzy literackiej jako głównym składniku kompetencji literackich oraz na niektórych umiejętnościach teoretycznoliterackich. W rozdziale szóstym dokonano próby kompleksowego ujęcia poziomu kultury literackiej i kompetencji literackich oraz globalnej konfrontacji tych dwóch aspektów zachowań literackich w celu ukazania ewentualnego związku między nimi. Zakończenie pracy uzupełnia rejestr rożnych implikacji natury dydaktycznej i ogólnokulturowej wynikających z przeprowadzonych badań.



Spis treści

Przedmowa do wydania drugiego

 

Wstęp

 

Rozdział I

Teoretyczno-metodologiczna koncepcja badań

 

1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć

2. Kultura literacka jako zjawisko wieloaspektowe

3. Dotychczasowy stan badań nad kulturą literacką

4. Szczegółowa problematyka i procedura badawcza

4. Charakterystyka badanej grupy

 

Rozdział II

Obraz aktywności literackiej badanych

 

1. Formy i typy aktywności literackiej

2. Charakter i typ czytelnictwa

3. Czytelnictwo a epoka literacka, pochodzenie narodowościowe autora i rodzaj literacki

4. Problem dynamiki wyborów i preferencji czytelniczych

5. Motywy i funkcje kontaktu z literaturą

6. Ogólne wnioski i refleksje

 

Rozdział III

Potoczny odbiór współczesnej prozy

 

1. Wprowadzenie

2. Interpretacja emocjonalna

3. Interpretacja elementów semantycznych

4. Interpretacja składników formalnych

5. Typologia i poziom odbioru

Rozdział IV

Potoczny odbiór współczesnej poezji

1. Wprowadzenie  

2. Interpretacja emocjonalna

3. Interpretacja semantyczna

4. Interpretacja formalna

5. Typologia i poziom odbioru

 

Rozdział V

Wiedza literacka oraz umiejętności teoretycznoliterackie jako podstawowe elementy kompetencji literackich

 

1. Wprowadzenie

2. Zakres wiedzy historycznoliterackiej

3. Umiejętności teoretycznoliterackie

 

Rozdział VI

Próba kompleksowego ujęcia poziomu kultury literackiej i kompetencji literackich

 

1. Koncepcja syntetycznego wskaźnika poziomu kultury literackiej

2. Globalny obraz poziomu kultury literackiej

3. Syntetyczny wskaźnik kompetencji literackich

4. Kompetencje literackie a kultura literacka

 

Ogólne wnioski i propozycje

1. Metodologia badań

2. Problematyka podjęta w książce

3. Wnioski i postulaty dotyczące praktyki dydaktycznej i polityki kulturalnej

 

Bibliografia

 

Załączniki

 

Załącznik 1. Ogólny obraz kultury literackiej i kompetencji literackich

Załącznik 2. Dyspozycje do wywiadu z czytelnikami książek

Załącznik 3. Dyspozycje do interpretacji utworów poetyckich

Załącznik 4. Indeks poziomu kultury literackiej

Załącznik 5. Indeks poziomu kompetencji literackich

Zusammenfassung