BORYS A. USPIEŃSKI
KULT ŚW. MIKOŁAJA NA RUSI
Tłumaczenie: Elżbieta Janus, Maria Renata Mayenowa, Zofia Kozłowska
Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Lublin 1985.
Stron 376.
WYMIARY: 14,5-21 cm
stan używany bardzo dobry niewielkie ślady używanie na okładce, środek czysty, zdjęcie wystawionego egz.
Autor koncentruje się głównie na problemie jednego członu słowiańskiego panteonu, ale członu ważnego i dotąd spornego, a mianowicie na problemie Welesa. Pokazując jak wieloaspektowo wiąże się z Welesem kult niezwykle czczonego na Rusi św. Mikołaja, wskazując równocześnie na funkcję, jaka pełni Weles w rosyjskiej świadomości ludowej. Walka na rusi z pogaństwem oznaczała przede wszystkim walkę z Walesem i refleksami jego kultu.
Spis treści
Przedmowa
Nota od redakcji
Wstęp
I. Kult Mikołaja na Rusi - charakterystyka ogólna
1. Szczególny kult Mikołaja;
2. Kult Mikołaja i malarstwo ikonowe;
3. Chrześcijańskie i pogańskie nawarstwienia -postawienie problemu
II. Mikołaj i Michał Archanioł
1. Kontaminacja Mikołaja z Michałem -jej odbicie w formie imienia;
2. Kontaminacja Mikołaja z Michałem -jej odbicie w ikonach;
3. Zbieżne funkcje Mikołaja i Michała
III. Mikołaj i Wołos
1. Pierwotny mit i jego wschodniosłowiańska realizacja -Perun i Wołos jako manifestacja Gromowładcy i Węża oraz ich chrześcijańskie odpowiedniki;
2. Rolnicze funkcje Mikołaja jako odbicie funkcji Wołosa;
3. Związek Wołosa i Mikołaja ze światem pozagrobowym i wynikające stąd ich funkcje;
4. Wołos -duch wodny -Mikołaj;
5. Wołos -duch leśny
6. Mikołaj; ikony Mikołaja a pogańskie bożki.
7. Niektóre wnioski
SUPLEMENT