Opis książki: Książka stanowi przegląd zagadnień, które należy rozważyć przed wprowadzeniem systemu spełniającego te warunki : powiązanie sposobów oceny z rodzajem działalności i celami strategicznymi firmy, planowanie systemów oraz szkolenia osób oceniających, wybór odpowiednich metod oceny, ustalanie kryteriów oceny, zasady prowadzenia rozmów oceniających, system ocen okresowych na tle głównych aspektów polityki personalnej firmy.
Rozdział 1. Miejsce systemu ocen okresowych w polityce personalnej przedsiębiorstwa 1.1. Najważniejsze cele oceny 1.2. Formy oceny 1.3. Kontrowersje wokół systemów ocen 1.4. Wymagania stawiane systemom ocen 1.5. Oczekiwania pracowników wobec systemu ocen okresowych Studium przypadku I Rozdział 2. Uwarunkowania systemu ocen 2.1. Rodzaj działalności i wielkość organizacji 2.2. Cele strategiczne firmy 2.3. Metoda zarządzania 2.4. Styl kierowania 2.5. Poziom kierowania 2.6. Poziom wymagań 2.7. Autorytet oceniających 2.8. Wiek pracowników Studium przypadku II Rozdział 3. Wprowadzanie systemu ocen okresowych 3.1. Planowanie działania 3.2. Szkolenie osób oceniających 3.2.1. Wybór rodzaju szkolenia 3.2.2. Wybór miejsca szkolenia 3.2.3. Problem wspólnego udziału w szkoleniu przełożonych i podwładnych 3.2.4. Ćwiczenia z użyciem kamery wideo 3.3. Przygotowanie osób ocenianych Studium przypadku III Rozdział 4. Przegląd najważniejszych zagadnień związanych z tworzeniem systemów ocen 4.1. Wybór osób oceniających 4.2. 360-stopniowa ocena pracownika 4.3. Przygotowanie 360-stopniowej oceny pracowników 4.4. Podział osób ocenianych 4.5. Ustalenie częstotliwości oceny Studium przypadku IV Rozdział 5. Metody oceny pracowników 5.1. Metody relatywne 5.1.1. Ranking 5.1.2. System porównywania parami 5.1.3. Metoda rozkładu normalnego 5.2. Metody absolutne 5.2.1. Ocena opisowa 5.2.2. Punktowa skala ocen 5.2.3. Skale ważone 5.2.4. Testowa metoda oceny 5.2.5. Metoda zdarzeń krytycznych 5.2.6. Skale behawioralne (BARS - behavioral anchored rating scale) 5.2.7. Zarządzanie przez cele - ZPC (management by objectives - MBO) 5.2.8. Assessment Center ("centrum oceny") Rozdział 6. Ustalanie kryteriów oceny 6.1. Kryteria dotyczące efektywności 6.2. Kryteria dotyczące kwalifikacji 6.3. Kryteria dotyczące zachowań (behawioralne) 6.4. Kryteria osobowościowe 6.5. Zasady opracowywania kryteriów oceny Studium przypadku VI Rozdział 7. Zasady prowadzenia rozmów z ocenianymi pracownikami 7.1. Istota rozmowy oceniającej 7.2. Jak prowadzić rozmowę? 7.2.1. Wyrażanie szacunku i uznania 7.2.2. Formułowanie konstruktywnych uwag krytycznych 7.3. Najczęstsze przyczyny złej pracy 7.4. Dialog przełożony - podwładny a przyszłe zadania pracownika Studium przypadku VII Rozdział 8. Błędy w procesie oceniania 8.1. Błędy "techniczne" 8.2. Błędy w sztuce oceniania 8.3. Jak unikać błędów oceny? Studium przypadku VIII Rozdział 9. Ocena przełożonych przez podwładnych 9.1. "Odwrócenie ról" jako niezbędne uzupełnienie systemu ocen 9.2. Doświadczenia niektórych przedsiębiorstw 9.3. Zasady wprowadzania oceny przełożonych przez podwładnych Studium przypadku IX a Studium przypadku IX b Rozdział 10. System ocen okresowych a pozostałe aspekty polityki personalnej firmy 10.1. System ocen okresowych a polityka płacowa przedsiębiorstwa 10.2. System ocen okresowych a polityka szkoleniowa firmy 10.3. System ocen okresowych a kształtowanie ścieżek kariery zawodowej pracowników 10.4. System ocen okresowych a zwalnianie pracowników Studium przypadku X Zakończenie Aneks. Przykładowe formularze oceny pracowników Bibliografia Indeks
|