Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

KSZTAŁCENIE POŻARNICZE PORADNIK INSTRUKTORA 1991

08-02-2014, 19:31
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3930253780
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 08-02-2014 19:20:50
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

ppłk poż. Piotr Bielicki ppłk poż. Witold Gołębowski
WYBRANE ZAGADNIENIA
Z PSYCHOLOGII, PEDAGOGIKI
ORAZ ORGANIZACJI PRACY
I KIEROWANIA
(skrypt dla podoficerów)
„Nauczyciel to ktoś kto potrafi zrozumieć tych, którzy nie potrafią dość jasno wyrazić swoich myśli i wyjaśnić coś tym, którzy nie dość dobrze rozumieją"
(L.J. Peter)
Szkoła Chorążych Pożarnictwa w Krakowie 1991 r.
Opiniodawca: prof, dr hab. Jan Hellwig — Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Poznań





Spis treści

ppłk. poż. Piotr Bielicki:
Od autora........................... 3
Wstęp............................ 5
Rozdz.I. Czyności poznawcze..................... 7
1. Wrażenia.......................... 8
2. Spostrzeżenia........................ 8
3. Pamięć.......................... 9
4. Uwaga.......................... 10
5. Myślenie.......................... 11
6. Mowa........................... 11
7. Proces uczenia się....................... 14
Rozdz.II. Technika pracy umysłowej................... 14
1. Motywy uczenia się...................... 16
2. Cele kształcenia........................ 17
3. Cechy i formy uczenia się..................... 18
4. Praca z książką i sporządzanie notatek................ 20
5. Higiena pracy umysłowej.................... 22
Rozdz.III. Proces dydaktyczny..................... 22
1. Przedmiot, zadania i działy pedagogiki................ 22
2. Podstawowe pojęcia pedagogiki.................. 23
3. Cechy procesu nauczania-uczenia się................. 25
4. Ogniwa procesu dydaktycznego.................. 25
5. Zasady nauczania....................... 26
Rozdz.IV. Metody nauczania..................... 32
1. Metody oparte na słowie..................... 32
2. Metody oparte na obserwacji................... 35
3. Metody oparte na praktycznej działalności uczniów............ 36
4. Metody kontroli i oceny..................... 38
5. Środki dydaktyczne...................... 43
Rozdz.V. Kształtowanie umiejętności zawodowych.............. 47
1. Podstawowe pojęcia motoryki................... 47
2. Proces rozwijania umiejętności................... 51
3. Ćwiczenia i instruktaż..................... 53
Rozdz.VI. Organizacyjne formy kształcenia................ 57
1. Lekcje.......................... 57
2. Organizacyjne formy pracy.................... 59
3. Wycieczki......................... 60
4. Przygotowanie lekcji...................... 62
5. Wzory konspektów lekcyjnych................... 65
Rozdz.VII. Ćwiczenia w kształceniu pożarniczym............... 71
1. Ćwiczenia ze sprzętem..................... 71
2. Ćwiczenia taktyczno-bojowe................... 79
1. Cele ćwiczeń........................ 80
2. Przygotowanie ćwiczeń.................... 81
3. Przebieg ćwiczeń...................... 84
4. Zadania funkcyjnych..................... 84
3. Kształcenie dowódców — inne formy................. 86
Załączniki do rozdziału..................... 89
Rozdz.VIII. Wychowanie fizyczne i sport................. 94
1. Cele i zadania wychowania fizycznego w strażach pożarnych......... 94
2. Organizacja wychowania fizycznego i sportu.............. 95
3. Pożarnicza Odznaka Sprawności Fizycznej............... 99
4. Zawody w sporcie pożarniczym.................. 100
5. Kształtowanie cech motorycznych................. 102
A. Siła mięśniowa...................... 103
B. Szybkość........................ 104
C. Wytrzymałość....................... 105
D. Koordynacja ruchowa (zwinność)................ 105
E. Gibkość......................... 106
6. Obowiązki prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego.......... 106
7. Ocena sprawności fizycznej.................... 107
Przykłady konspektów zajęć wychowania fizycznego........... 109
Rozdz.IX. Funkcje oświatowe jednostek straży pożarnych............ 112
1. Doskonalenie zawodowe..................... 112
2. Formy doskonalenia zawodowego................. 113
3. Programy szkolenia doskonalącego................. 114
4. Planowanie pracy wychowawczej.................. 117
5. Adaptacja zawodowa '...................... 119
6. Zadania opiekuńcze i trudności w pracy wychowawczej........... 120
Rozdz.X. Psychologia grupy społecznej.................. 125
1. Rodzaje grup społecznych.................... 125
2. Cele i normy grupowe. Role społeczne w grupie............. 126
3. Kierownictwo grupowe..................... 130
4. Konflikty w grupach pracowniczych................. 132
Rozdz.XI. Wychowanie w srażach pożarnych................ 136
1. Cel i zadania wychowania w strażach pożarnych............. 137
2. Dziedziny wychowania..................... 138
3. Zasady, formy i metody wychowania................ 140
Rozdz.XII. Osobowość dowódcy.................... 146
1. Pojęcie osobowości...................... 146
2. Dowódca jako nauczyciel i wychowawca............... 148
Rozdz.XIII. Elementy psychologii działań ratowniczych............. 152
1. Sytuacje trudne i ich wpływ na zachowanie się człowieka.......... 152
2. Zaburzenia zachowania i formy dezorganizacji zachowań.......... 156
3. Mechanizmy obronne...................... 159
4. Strach i odwaga podczas akcji ratowniczych.............. 160
5. Zachowanie się osób zagrożonych i ratowników............. 163
6. Przygotowanie psychologiczne strażaków............... 164
ppłk poż. Witold Gołębowski:
Rozdz.XIV. Organizacja działań i kierowanie zespołami ludzkimi.......... 167
1. Organizacja i jej odmiany.................... 167
2. Cykl działania zorganizowanego.................. 168
3. Istota i funkcje kierowania.................... 169
4. Kierowanie działaniami taktycznymi................. 170
5. Dowodzenie jako szczególny rodzaj kierowania............. 170
6. Elementy psychologii dowodzenia.................. 174
7. Proces decyzyjny....................... I75
Rozdz.XV. Przydział zadań i kontrola wykonania............... 180
1. Zasay przydziału zadań..................... 180
2. Przydział zadań według górnej granicy umiejętności wykonawcy........ 181
3. Realność i konkretność formułowania zadań.............. 182
4. Stawianie zadań współzależnych.................. 183
5. Zadania na okres krótszy i dłuższy................. 184
6. Odpowiedzialność za wykonanie zadań................ 184
7. Zadania z wolnym marginesem................... 184
8. Zadania z elementem postępu........"........... 185
9. Inspekcja i kontrola gotowości bojowej w jednostkach straży pożarnych..... 185
Bibliografia........................... 186
Spis treści........................... . 193





W 1963 roku ukazał się „Poradnik instruktora i wykładowcy w straży pożarnej" autorstwa płk. Zdzisława Zalewskiego. Był to poradnik wielce udany i przydatny w naszej służbie, adresowany zarówno do zawodowych pracowników ochrony ppoż. jak i działaczy pożarnictwa ochotniczego. Szkoda, że nie podjęto próby wznowienia wydań, być może po dokonaniu niewielkich zmian.
Niniejsze opracowanie stanowi kontynuację działań podejmowanych na rzecz poprawienia jakości kształcenia pożarniczego, które ma przyczynić się do zapewnienia wysokiej skuteczności akcji ratowniczo-gaśniczych, wychowania pożar-ników oddanych w służbie ojczyzny i społeczeństwu.
Pożarnictwo miało wspaniałych nauczycieli, wychowawców, ludzi o gorących sercach, przyjaciół młodych adeptów sztuki pożarniczej. Wielu z nich odeszło od nas w zapomnieniu. Starsi koledzy pamiętają postać pik. Józefa Dobosza, pik. Józefa Nazarko. Są nadal wśród nas pułkownicy: Zdzisław Filinger, Zbigniew Jacórzyński, Henryk Kaliciecki, Edmund Kowalski, Zenon Sawicki, Krzysztof Smolarkiewicz, Zdzisław Załewski i wielu innych niezapomnianych nauczycieli. Osobiście wiele zawdzięczam płk. Maciejowi Drożdżeńskiemu, ppłk. Henrykowi Koniecznemu, pod okiem których raczkowałem jako nauczyciel, moim kolegom instruktorom st. ogn. Marianowi Żurkowi i st. ogn. Bronislawowi Kieruzelowi, których starałem się naśladować.
Każdy z nas pamięta ludzi, którzy wychowali nas na dojrzałych pożarników — im wszystkim skrypt niniejszy chciałbym zadedykować.
Wstęp
Niejednokrotnie podczas lekcji stawiacie mi pytanie: czy pedagogika bądź psychologia są nam potrzebne? Czy nie możemy bez zgłębiania tajemnic tychże nauk być podoficerami?
Być podoficerami — być może tak. Ale być dobrymi podoficerami, łączącymi w sobie funkcje dowódcy, wychowawcy i nauczyciela, bez znajomości chociażby podstaw wiedzy psychologicznej, stanowiącej zarazem podbudowę wszelkich działań dydaktyczno-wychowawczych już nie.
Aby kierwoać zespołem ludzkim musimy poznać naszych współpracowników, z których każdy jest przecież inny. Ukształtowany w różnych środowiskach, o skomplikowanej osobowości, o różnych pragnieniach i potrzebach oraz dążeniach, o różnych postawach. Przenoszący na teren zakładu pracy swoje troski i radości, powodzenia i załamania. Dobry dowódca powinien o każdym z nich umieć coś powiedzieć: jakie są jego zainteresowania, uzdolnienia i skłonności. Jaki przejawia stosunek do pracy, przełożonych, kolegów. Na ile można na niego liczyć także w trudnych warunkach działań. Dlaczego człowiek niekiedy zawiódł? Dlaczego dzisiaj właśnie zachował się tak, a nie inaczej? Jakie zastosować metody postępowania, by nasz podopieczny zachował się zgodnie z przyjętymi w środowisku normami?
Dobry dowódca to także nauczyciel. A zatem jakie prawa rządzą procesami pozwalającymi na zdobycie wiedzy i nabycia umiejętności? W jaki sposób osiągnąć stan, w którym wiedza i umiejętności da się zastosować w najrozmaitszych sytuacjach, w których przyjdzie nam działać? Sprostać temu wszystkiemu można jedynie wówczas, gdy praca ucznia zorganizowana jest zgodnie z zasadami technologii pracy umysłowej w sposób, który pobudziły aktywność ucznia. Aby jednak prawidłowo zorganizować działalność dydaktyczną niezbędna jest znajomość procesu zmian zachodzących w toku uczenia się i umiejętność organizowania owych procesów.
Proces nauczania będzie miał różnorodny przebieg w zależności od wieku uczniów, posiadanego zasobu doświadczeń oraz właściwości materiału. Przebieg tegoż procesu w znacznej mierze zależny będzie od pracy nauczyciela (pod tym pojęciem rozumieć będziemy też dowódcę w straży pożarnej), od tego jakie zastosował metody, środki i czy zrobił to w odpowiedni sposób i we właściwym czasie.
Ale przecież służba pożarnicza to także napięcia psychiczne wynikające z konieczności zetknięcia się z zagrożeniem osobistym i innych ludzi. To konieczność panowania własnego lęku, a także emocji jakie owładnęły drugim człowiekiem. A jakie zachowania może przejawiać człowiek znajdujący się w sytuacji dla siebie niecodziennej? Jak zachowa się w zbiorowisku? W jaki sposób można opanować nastroje paniczne?
Odpowiedzi na postawione pytania spróbujemy znaleźć wspólnie podczas lekcji, bądź lektury niniejszego skryptu.
Układ treści koreluje z programem kształcenia kwalifikacyjnego podoficerów pożarnictwa (1989r.). Opracowanie jest nieco rozszerzone w stosunku do tegoż o te zagadnienia, bez których wiedza dowódcy wydaje mi się spłycona, a na które i tak starałem się wygospodarować czas podczas zajęć szkolnych.
Pisałem skrypt w okresie niezmiernie trudnym, gdy kraj nasz przechodzi burzliwe przeobrażenia społeczne, gospodarcze i polityczne. Gdy szereg poglądów ulega przewartościowaniu i dokonuje się także przełom w naukach pedagogicznych. Trudność polega więc na tym, że brak jest ogólnie dostępnej literatury prezentującej inne ujęcie problemów, różne od interpretacji wywiedzionej z pedagogiki radzieckiej a funkcjonującej w okresie Polski Ludowej. Niewiele jeszcze możemy także powiedzieć na temat przyszłego modelu ochrony przeciwpożarowej i zadań jakie będą spoczywały na strażach pożarnych i dowódcach jednostek. Dlatego też nieco ostrożnie i krytycznie należy podejść do pozycji przedstawionych w wykazie literatury.
Dzieło takie jak skrypt rządzi się swoimi prawami, wybacz mi więc mój młody kolego, że nie traktuje o wszystkim. Jeżeli jednak pobudziłem Twój niepokój, sprowokowałem do sięgnięcia po literaturę przedmiotową, przekonałem o ważności zagadnień, być może odrobinę pomogłem w organizacji własnej pracy — wówczas cel swój osiągnąłem.
Zakończę wstęp aforyzmem, który kierowany jest do Was, ale stanowi moje ciche życzenie
osobiste:
„Jest jedna forma wyrażenia sympatii
nauczycielowi: uczenie się".
(Jan Kurczab)





Bibliografia

— ABC testów osiągnięć szkolnych, pod red. B. Niemirki. WSiP Warszawa 1975.
— Aronson E. Człowiek istota społeczna. PWN Warszawa 1978.
— Bariery sprawności organizacji, pr.zb. pod red. W. Kieżuna. PWE Warszawa 1978.
— Bartecki J. Aktywizacja procesu nauczania przez zespoły uczniowskie. PWN Warszawa 1966.
— Bartkowiak E., Witkowski M. Nauczanie pływania. Podstawy bezpieczeństwa w wodzie. MAW Warszawa 1986.
— Berezowski E., Półturzycki J. Kontrola i oena w procesie kształcenia dorosłych. WSiP Warszawa 1975.
— Bogusz J. Dydaktyka wojskowa. WMON Warszawa 1983.
— Buczowski L. Metody pracy kierowniczej. PWE Warszawa 1977.
— Burzyński E. Podejmowanie decyzji w działaniach taktycznych straży pożarnych. IW CRZZ Warszawa 1979.
— Cendrowski Z. Poradnik młodzieżowego organizatora sportu. MAW Warszawa 1980.
— Cendrowski J., Swebocki S. Psychologia walki i dowodzenia. WMON Warszawa 1973.
— Cehin M. Psychologiczne determinaty i metody doskonalenia kierowniczej kadry oświatowej. CDN Kalisz 1990.
— Czajka S. Adaptacja społeczna. IW CRZZ Warszawa 1977.
— Czajka S. Przedsiębiorstwo wychowujące. KiW Warszawa 1978.
- Czajkowska Z., Czajkowski S., Krawczyk M. Wycieczka uczy i wychowuje. PZWS Warszawa 1964.
— Czajkowski K. Wychowanie do rekreacji. WSiP Warszawa 1979.
— Czarnecki K. Rozwój zawodowy człowieka. PWZZ Warszawa 1985.
— Czernik Z., Hellwig J. Poradnik metodyczny dla instruktorów i opiekunów szkolenia w spółdzielniach pracy. ZWCRS W-wa 1973.
— Demel M. Pedagogika zdrowia. WSiP Warszawa 1980.
- Dobrzyński K. Psychologia działań bojowych straży pożarnych. SGSP Warszawa 1983.
— DuBrin A.J. Praktyczna psychologia zarządzania. PWN Warszawa 79.
— Dudzikowa M. Wychowanie przez aktywne uczestnitwo. WsiP Warszawa 1987.
— Dudzikowa M. Wychowanie w toku procesu lekcyjnego. WsiP Warszawa 1978.
— Dydaktyka techniki, pr.zb. pod red. H. Pochankego. PWN W-wa 1985.
- Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, pod red. K. Wojciechowskiego przy współpr. Cz. Ma-ziarza i J. Nowak. Zakł. Naród. im. Ossolińskich Wrocław—Warszawa—Kraków—Gdańsk— -Łódź 1986.
— Fleming E. Środki audiowizualne w nauczaniu. PZWS Warszawa 1965.
— Galloway Ch. Psychologia uczenia się i nauczania, tom I i II. PWN Warszawa 1988.
- Gliwa B. Sterowanie kontrolą pedagogiczną a wyniki nauczania. WSiP Warszawa 1978. Gnitecki J. Zarys pedagogiki ogólnej. WN PTP Poznań 1989.
— Instrukcja nr 1/87 Komendanta Głównego Straży Pożarnych z dnia 21 lipca 1987 r. w sprawie wychowania fizycznego i sportu w jednostkach ochrony przecipożarowej. KGSP Warszawa 1987.
- Jacoby J. Nowoczesne środki i materiały dydaktyczne. WsiP Warszawa 1979.
— Janas R. Dydaktyka techniki z ćwiczeniami. PWN Warszawa 1988.
- Kaczor S. Nauczyciel w kształceniu pozaszkolnym dorosłych. IWZZ Warszawa 1981.
— Kamiński A. Funkcje pedagogiki społecznej. PWN Warszawa 1974.
- Karaś S. Samokształcenie w zawodzie. Organizacja i technika uczenia się. WSiP Warszawa 1980.
— Kępiński A. Lęk. PZWL Warszawa 1987.
— Kępiński A. Rytm życia. WL Kraków—Wrocław 1983.
— Kocjan J. Atlas przyborów, przyrządów i urządzeń terenowych dla potrzeb wychowania fizycznego i sportu. WSiT Warszawa 1984.
— Kołkowski L. Nauczanie zawodu w systemie szkolnym. WSiP W-wa 86.
— Konarzewski K. Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. PWN Warszawa 1987.
— Kossecki J. Tajniki sterowania ludźmi. KAW Warszawa 1984.
- Kosyrz Z., Magoń W., Nowakowski B. Wychowanie w Ludowym Wojsku Polskim. Wybrane problemy. WMON Warszawa 1978.
— Kotarbiński T. Hasło dobrej roboty. WP Warszawa 1984.
- Kowalczuk R., Sieczyński T. Psychologia i socjologia pracy. WSiP Warszawa 1982.
— Kowalski S. Nauka o administrowaniu. KiW Warszawa 1982.
— Kozielecki J. Koncepcje psychologiczne człowieka. PIW W-wa 1977.
— Kozielecki J. Strategia psychologiczna. Psychologiczna strategia rozwiązywania problemów. Warszawa 1963.
— Kozielecki J. Zagadnienia psychologii myślenia. Warszawa 1968.
— Kujawiński J. Indywidualizacja w problemowym nauczaniu uspołeczniającym w szkole podstawowej. Poznań 1978.
— Kuligowska K. Doskonalenie lekcji. WSiP Warszawa 1984.
— Kultura fizyczna w powszechnej szkole średniej. Poradnik dla nauczyciela, pr.zb. pod red. L. De-nisiuka, G. Badory, R. Botwinskiego. WsiP Warszawa 1980.
— Kunowski S. Podstawy współzesnej pedagogiki. Wyd. Salezjańskie Łódź 1981.
— Kupisiewicz C. Niepowodzenia dydaktyczne. PWN Warszawa 1970.
- Kupisiewicz C. O efektywności nauczania problemowego. Z badań nad metodami nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. PWN Warszawa 1976.
— Kupisiewicz C. Podstawy dydaktyki ogólnej. PWN Warszawa 1973.
— Lankajtes J. BHP w strażach pożarnych. IWCRZZ Warszawa 1974.
— Lech K. Łączenie teorii z praktyką w nauczaniu. WSiP W-wa 1987.
— Lekkoatletyka. Technika. Metodyka. Trening, pr. zbiór. WSiT Warszawa 1982.
— Lewowicki T. Indywidualizacja kształcenia, dydaktyka różnicowa. PWN Warszawa 1977.
— Łobocki M. Wychowanie w klasie szkolnej. WSiP Warszawa 1974.
— Łukaszewski W. Szansę rozwoju osobowości. KiW Warszawa 1984.
— Maruszewski M., Reykowski J., Tomaszewski T. Psychologia jako nauka o człowieku. Warszawa 1966.
- Mazur S. Podręcznik młodszego podoficera pożarnictwa. IWCRZZ Warszawa 1979.
— Mazurek L. Gimnastyka podstawowa. Słownictwo-systematyka-metodyka. WSiT Warszawa 1980.
— Mądrzycki T. Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. WSiP Warszawa 1977.
— Mika S. Psychologia społeczna. PWN Warszawa 1984.
— Mika S. Psychologia społeczna dla nauczycieli. WSiP W-wa 1980.
— Mika S. Skuteczność kar w wychowaniu. Warszawa 1969.
— Muszyński H. Ideał i cele wychowania. WSiP Warszawa 1974.
- Muszyński H. Wstęp do metodologii pedagogiki. PWN Warszawa 1971.
— Muszyński H. Wychowanie moralne w zespole. PZWS Warszawa 1964.
— Muszyński H. zarys teorii wychowania. PWN Warszawa 1977.
— Nadolski J. Jak oceniać prcownika. IWCRZZ Warszawa 1972.
- Naglak Z. Trening sportowy. Teoria i praktyka. PWN Warszawa-Wrocław 1979.
— Nawroczyński B. Zasady nauczania. Wrocław—Warszawa—Kraków 1961.
— fSlowacki T. Dydaktyka doskonalenia zawodowego. Wrocław 1976.
— Nowacki T. Podstawy dydaktyki zawodowej. PWN Warszawa 1977.
— Nowacki T. Praca i wychowanie. IWCRZZ Warszawa 1980.
— Obuchowska I. Dynamika nerwic. Psychologiczne aspekty zaburzeń nerwicowych u dzieci i młodzieży. PWN Warszawa 1983.
— Obuchowski K. Psychologia dążeń ludzkich. PWN Warszawa 1965.
- O dalszą efektywność kształcenia pożarniczego. KGSP Służba Szkolenia Warszawa 1987.
- Okoń W. Elementy dydaktyki szkoły wyższej. PWN Warszawa 1973.
— Okoń W. Nauczanie problemowe we współczesnej szkole. WSiP Warszawa 1975. Okoń W. Słownik pedagogiczny. PWN Warszawa 1981.
- Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. PWn Warszawa 1987. Okoń W. Zarys dydaktyki ogólnej. PZWS Warszawa 1970.
- Olachowska G. Podstawy psychologii i pedagogiki. SchP Poznań 75.
- Pągowski S. Naczelnik OSP jako organizator-dowódca-wychowawca. WMON Warszawa 1959.
- Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek. PWN Warszawa 1974.
- Pedagogika — podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, red. B. Suchodolski. PWN Warszawa 1976.
- Pedagogika pracy. Problematyka i przegląd badań, pod red. W. Nowackiego. WSiP Warszawa 1982.
— Piaget J. Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa 1966.
- Pięter J. Egzamin obiektywny. NK Warszawa 1973.
- Pietrasiński Z. Podstawy psychologii pracy. WSiP Warszawa 1976.
— Pietrasiński Z. Sztuka uczenia się. Warszawa 1962.
- Podnoszenie jakości kształcenia zawodowego, pod red. T.W. Nowackiego. tłum. C. Markiewicz. WSiP Warszawa 1981.
Podstawy psychiatrii. Podręcznik dla studentów, pod red. M. Jarosza. PZWL Warszawa 1988.
- Poleski M. Materiały do studiowania. Metodyka kształcenia zawodowego dla studentów zdobywających kwalifikacje pedagogiczne w uczelni technicznej. Skrypty uczelniane nr 975. AGH Kraków 84.
— Półturzycki J. Ucz się sam. O technice samokształcenia. IWCRZZ Warszawa 1972.
- Półturzycki J. Wdrażanie dla samokształcenia. WSiP Warszawa 1983.
- Proces kształcenia — podejście systemowe. Przewodnik dla nauczycieli. Tłum. z ang. M.S. Szymański. WSiP Warszawa 1986.
- Przetacznikowa M., Włodarski Z. Psychologia wychowawcza. PWN Warszawa 1981.
— Psychologia kliniczna i psychopedagogika specjalna. Materiały do nauczania psychologii, pod red. L. Wołoszynowej. Seria IV, t.I. PWN Warszawa 1965.
— Psychologia, red. T. Tomaszewski. Warszawa 1978.
— Puślecki W. Binarny system uczenia się. WSP Opole 1983.
- Putkiewicz E., Ruszczyńska-Schiller M. Gry symulacyjne w szkole. WSiP Warszawa 1983.
- Putkiewicz Z., Dobrowolska B., Kukołowicz T. Podstawy psychologii, pedagogiki i socjologii. Podręcznik dla średnich szkół medycznych. PZWL Warszawa 1981.
— Rachalska W., Wiatrowski Z. Psychologia pracy. WSiP W-wa 1980.
- Reykowski J. Funkcjonowanie osobowości w warunkach stresu psychologicznego. PWN Warszawa 1966.
- Reykowski J., Kochańska G. Szkice z teorii osobowości. WP Warszawa 1980.
- Reykowski J. Teoria motywacji i zarządzania. PWE Warszawa 1979.
— Reykowski J. Z zagadnień psychologii motywacji. WSiP W-wa 1977.
- Rubinsztejn S.L. Myślenie i drogi jego poznania. Warszawa 1962.
— Rubinsztejn S.L. Podstawy psychologii ogólnej. KiW Warszawa 64.
Rudniański J. O dobrym wychowaniu i kształceniu. WSiP W-wa 1978.
Rudniański J. S.O.S. dla ucznia czyli książka dla rodziców i wychowawców. NK Warszawa 1979.
Rudniański J. Sprawność umysłowa. Wbór metod. WP Warszawa 1972.
Sarapata A. O zadowoleniu i niezadowoleniu z pracy. IW CRZZ Warszawa 1977.
Selye H. Stres okiełznany. PIW Warszawa 1978.
Sosnowski T. Kursy zawodowe w Polsce Ludowej. IW CRZZ W-wa 1974.
Stochmiałek J. Mistrz, przełożony i wychowawca. IWZZ W-wa 1987.
Stosowana psychologia wychowawcza. Wybrane zagadnienia. Pod red. A. Góryckiej. PWN
Warszawa 1980.
Strelau J., Jurkowski A., Putkiewicz Z. Podstawy psychologii dla nauczycieli. PWN Warszawa
1975.
Stykowski W. Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawy kształcenia multimedialnego.
PWN Warszawa 1984.
Suchodolski B. Wychowanie dla przyszłości. PWN Warszawa 1959.
Szałek J. Psychologia obrony cywilnej. WMON Warszawa 1988.
Szałek J. Zarys psychologii akcji ratunkowych. WMON Warszawa 79.
Szczodrak M. Elementy pedagogiki. WSiP Warszawa 1988.
Szelest Z., Sulisz S. Lekkoatletyka. Zbiór ćwiczeń ogólnych i specjalnych. WSiT Warszawa 1985.
Szewczuk W. Psychologia t.I i II. Warszawa 1975.
Szewczuk W. Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa 1959.
Tałyżina N. Teoretyczne podstawy nauczania programowanego. Warszawa 1971.
Tarnowski J. ks. Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjonalnej. ATK Warszawa 1982.
Teoretyczne podstawy pedagogiki. Pr. zbiór, pod red. S. pałki. UJ Skrypty uczelniane nr 562.
Kraków 1987.
Teoria i praktyka upowszechniania wiedzy. Red. nauk. W. Okoń. WP Warszawa 1979.
Teoria organizacji i zarządzania. Pr.zbiór, pod rd. J. Kurnala. PWE Warszawa 1981.
Thorndike E.L. Uczenie się dorosłych. Warszawa 1951.
Tomaszewski T. Wstęp do psychologii. Warszawa 1961.
Tomaszewski T. Z pogranicza psychologii i pedagogiki. W-wa 1970.
Turos L. Wprowadzenie do andragogiki. PWN Warszawa 1972.
Urbańczyk F. Dydaktyka dorosłych. Wrocław 1973.
Wawrzyniak B. Decyzje kierownicze w teorii i praktyce zarządzania. PWE Warszawa 1980.
Ważny Z. Współczesny system szkolenia w sporcie wyczynowym. WSiT Warszawa 1981.
Wąsowski K. Kultura fizyczna dla funkcjonariuszy pożarnictwa. Cz. I i II. WOSP Warszawa
1979.
Wiatrowski Z. Pedagogika pracy w zarysie. PWN Warszawa 1985.
Więckowski R. Nauczanie zróżnicowane. Warszawa 1966.
Włodarski Z. Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania. WSiP Warszawa 1974.
Wroczyński R. Pedagogika społeczna. PWN Warszawa 1979.
Wroczyński R. Wprowadzenie do pedagogiki społecznej. PWN Warszawa 1966.
Zaborowski Z. Podstawy wychowania zespołowego. PWN Warszawa 67.
Zaborowski Z. Psychospołeczne problemy wychowania. NK W-wa 1977.
Zaborowski Z. Stosunki społeczne w klasie szkolnej. PWN Warszawa 1964.
Zachowanie się człowieka w organizacji. Pod red. W.E. Scotta jnr i L.L. Cummingsa. T.I i II.
PWN Warszawa 1983.
Zaczyński W. Praca badawcza nauczyciela. WSiP Warszawa 1968.
Zalewski Z. Ćwiczenia w taktycznym wykorzystaniu sprzętu pożarniczego dla OSP. Arkady
Warszawa 1968.
Zalewski Z. Podręcznik starszego podoficera pożarnictwa. IWCRZZ Warszawa 1977.
Zalewski Z. Poradnik instruktora i wykładowcy w straży pożarnej. WMON Warszawa 1963.
— Zborowski J. Unowocześnienie metod nauczania. Warszawa 1966.
— Zieleniewski J. Organizacja i zarządzanie. PWN Warszawa 1976.
- Zieleniewski J. Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizaji i kierowania. PWN Warszawa 1978.
- Zwiększenie efektywności szkolenia i doskonalenia pożarniczego przez zastosowanie technicznych środków dydaktycznych. Materiały z II sympozjum pedagogicznego KGSP Warszawa 1976.
--. Żebrowska M. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa 1973.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.