KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE W SZKOLE
tom 5
pod redakcją Marii Dudzik
Wrocław 1988
stron 184.
Używana, stan bardzo dobry, wydanie 1.
SPIS TREŚCI:
Przedmowa;
CZĘŚĆ I: Ortografia i ortoepia a szkoła (tłumaczenie języka ojczystego):
F. Nieckula, Ortografia jako problem naukowy i przedmiot dydaktyki; J. Riehme, Podstawowe zagadnienia nauczania gramatyki i ortografii (przekł. z niemieckiego); S. Kania, Onomastyka z szkole; M. Łojek, Szkolna dydaktyka ortografii na manowcach; E. Polański, Badania nad ortografią uczniów i wnioski dla nauczania; F. Nowak, O książkę dla nauczycieli do nauczania ortografii w klasach IV-VIII szkoły podstawowej; E. Laskowska, Czy nauczyciel akademicki powinien uczyć ortografii? M. Madejowa, Nauczanie wymowy w szkole;
CZĘŚĆ II: Komunikacja społeczna a dydaktyka języka ojczystego:
B. Schrumpf, Podstawowe założenia kształcenia w kierunku praktycznego rozwiązywania problemów komunikacyjnych podczas nauczania języka ojczystego (przekł. z niemieckiego); K. Ondraskova, Funkcja pytań nauczyciela w kształceniu językowym (przekł. z czeskiego); M. Dudzik, T. Nowakowa, Dialog i inne elementy komunikacji społecznej w świadomości człowieka;
CZĘŚĆ III: Komunikacja językowa a komunikacja literacka w nauczaniu szkolnym:
M. Hernasowa, Kształcenie językowe a literackie w szkole podstawowej; R. Pawłowska, Uczenie czytania to także kształcenie językowe; S. Bortnowski, Od nauki o języku do poezji; S. Bortnowski, Od wyliczanek dziecięcych do wierszy Mirona Białoszewskiego; S. Falkowski, Ścisłość i prostota (możliwości wykorzystania przez nauczyciela polonistę wzajemnego modelowania się sytuacji komunikacyjnych z życia i literatury); G. Tomaszewska, Opis uczniowski w relacji do opisu literackiego.
|