Tytuł książki: |
Poradnik lakiernika samochodowego |
Wydawca: |
RG-MEDIA |
Seria: |
- |
Wydanie: |
(1) pierwsze 2011 |
Autor: |
Bogusław Raatz |
Strony: |
339 |
Rysunki: |
150 + 215 zdjęć |
Oprawa: |
Twarda |
Format: |
170x240 |
Język: |
Polski |
Opis:
Poradnik Lakiernika Samochodowego to zbiór podstawowych informacji z dziedziny lakiernictwa samochodowego zawierający syntetyczne opisy podstawowych technologii oraz zasad przygotowania i lakierowania samochodów zilustrowane przez 215 zdjęć i 150 rysunków. Jednym z najważniejszych rozdziałów Poradnika Lakiernika jest opis technologii przygotowania i lakierowania panelu karoserii, który został przedstawiony szczegółowo jak nigdy dotąd. Opisano 60 kroków prawidłowej technologii całego procesu naprawy lakierniczej elementu karoserii. Poza tym Poradnik to największy zbiór wad oraz uszkodzeń powłoki lakierowej ze wskazaniem przyczyn ich powstawania oraz wskazówkami ich unikania i usuwania. Doskonała pozycja dla wszystkich pracujących w branży blacharsko-lakierniczej jak i dla adeptów zawodu. Większość zawartych informacji ma charakter uniwersalny i może być z powodzeniem wykorzystana w innych dziedzinach w których stosowane są technologie lakiernicze.
Spis treści: Od autorów Od wydawcy WSTĘP 1. KILKA UWAG WSTĘPNYCH O LAKIERNICTWIE 1.A. Renowacyjne lakiernictwo samochodowe 1.B. Technologie w lakiernictwie samochodowym 1.C. Podstawowe zasady bezpieczeństwa 1.D. Ochrona środowiska
2. NARZĘDZIA I URZĄDZENIA DLA LAKIERCTWA 2.A. Organizacja lakierni 2.B. Instalacja sprężonego powietrza 2.B.1. Sprężarka 2.B.2. Ciśnienie 2.B.3. Oczyszczanie 2.C. Pistolety lakiernicze 2.C.1. Podział pistoletów lakierniczych 2.C.2. Budowa i dobór pistoletu lakierniczego 2.C.3. Eksploatacja pistoletów lakierniczych 2.C.4. Błędy w eksploatacji pistoletów lakierniczych 2.D. Kabina lakiernicza 2.D.1. Ogólna zasada działania kabiny lakierniczej 2.D.2. Podstawowe parametry kabiny lakierniczej 2.D.3. Eksploatacja kabiny lakierniczej 2.E. Strefa przygotowawcza 2.F. Urządzenia do szlifowania i polerowania 2.G. Mieszalnia lakierów 2.H. Metody doboru i korekcji koloru
3. PODŁOŻA LAKIERNICZE 3.A. Metale 3.A.1. Stal 3.A.2. Aluminium 3.A.3. Cynk 3.B. Tworzywa sztuczne
4. PRZYGOTOWANIE SAMOCHODU DO LAKIEROWANIA 4.A. Prace blacharskie 4.A.1. Budowa karoserii 4.A.2. Naprawy główne konstrukcji nośnych 4.A.3. Naprawy panelowe 4.A.4. Naprawy PDR 4.A.5. Wymiana elementów 4.B. Łączenie i rozłączanie elementów 4.B.1. Lutospawanie MIG 4.B.2 Spawanie MIG i MAG 4.B.3 Zgrzewanie 4.B.4 Cięcie plazmą 4.B.5 Rozwiercanie zgrzein 4.B.6. Frezowanie spawów laserowych4.C. Przygotowanie powierzchni 4.C.1. Obróbka połączeń 4.C.2. Uszczelnianie 4.C.3. Zabezpieczanie antykorozyjne podczas napraw blacharskich 4.C.4. Montaż szyb samochodowych 4.C.5. BHP w blacharstwie
5. LAKIERNICTWO RENOWACYJNE 5.A. Co to jest lakiernictwo renowacyjne? 5.A.1. Przyjęcie samochodu do naprawy. 5.A.2. Demontaż uszkodzonych elementów 5.A.3. Firma ubezpieczeniowa 5.B. Renowacja zużytej powłoki lakierowej 5.B.1. Usuwanie starych powłok 5.B.2. Technologiczne warstwy powłoki lakierniczej 5.B.3. Regulacja i ustawienia pistoletów lakierniczych 5.B.4. Nieprawidłowości 5.B.5. Technika nanoszenia lakieru 5.B.6. Kolejność lakierowania elementów nadwozia 5.B.7. Suszenie świeżych powłok 5.B.8. Zaprawki i cieniowanie miejscowe 5.B.9. Cieniowanie w zależności od rodzaju lakieru
6. LAKIERNICTWO RENOWACYJNE - PRODUKTY 6.A. Szpachlówki 6.B. Podkłady 6.B.1. Podkłady epoksydowe 6.B.2. Podkłady akrylowe 6.C. Lakiery bazowe 6.C.1. Bazy rozpuszczalnikowe konwencjonalne 6.C.2. Bazy wodorozcieńczalne 6.D. Masy uszczelniające i kleje 6.E. Masy bitumiczne
7. DOBÓR KOLORÓW – kolorymetria 7.A. Barwa i jej dobór 7.A.1. Dobór kolorów metoda addytywną 7.A.2. Dobór kolorów metoda substrakcyjną 7.A.3. Katalogi chromatyczne (barwne) 7.A.4. Komputerowy system doboru koloru 7.A.5. Kolor Box i rejestr kolorów 7.B. Dobór lakieru 7.B.1. Określenie oryginalnego koloru karoserii - kod lakieru 7.B.2 Metody doboru i korekcji koloru 7 C.1. Określenie oryginalnego karoserii koloru ( kod lakieru ) 7.C.2. Rodzaje powłok nawierzchniowych 7.D. Identyfikacja i określenie rodzaju lakieru
8. PROCES TECHNOLOGICZNY NAPRAWY LAKIERNICZEJ
9. NAPRAWA I LAKIEROWANIE TWORZYW SZTUCZNYCH 9.A. RODZAJE I WŁASNOŚCI TWORZYW SZTUCZNYCH 9.B. IDENTYFIKACJA TWORZYWA SZTUCZNEGO 9.C. NAPRAWA ELEMENTÓW Z TWORZYW SZTUCZNYCH 9.C.1. Podstawowe kryteria oceny uszkodzenia 9.C.2. Proces technologiczny naprawy9.D. PRACE PRZYGOTOWAWCZE DO LAKIEROWANIA 9.E. LAKIEROWANIE I SUSZENIE TWORZYW SZTUCZNYCH
10. WADY I USZKODZENIA LAKIERNICZE 10.A. WADY 10.A.1. Pęcznienie 10.A.2. Pęcherzenie 10.A.3. Odpadanie 10.A.4. Zapadanie 10.A.5. Dziurkowatość 10.A.6. Warzenie 10.A.7. Kratery 10.A.8. Zacieki 10.A.9. Skórka pomarańczowa 10.A.10. Marszczenie 10.A.11. Zaznaczanie strefy brzegowej 10.A.12. Pękanie powłoki 10.A.13. Uwidacznianie się rys szlifierskich 10.A.14. Osiadanie mgły natryskowej 10.A.15. Zanieczyszczenia 10.A.16. Kredowanie 10.A.17. Ślady po polerowaniu 10.A.18. Przebarwienia 10.A.19. Problemy z kryciem 10.A.20. Koncentracja mgły lakieru 10.A.21. Obłoczki 10.A.22. Plamy wodne 10.A.23. Zmatowienie 10.A.24. Metameria 10.B. USZKODZENIA 10.B.1. Rysy i pęknięcia 10.B.2. Kamienie 10.B.3. Rysy od szczotek 10.B.4. Iskry i pył agresywny 10.B.5. Plamy 10.B.6. Korozja 10.C. JAKOŚĆ I OCENA POWŁOKI LAKIEROWEJ
11. JAK BUDOWAĆ MARKĘ WARSZTATU
12. BHP W LAKIERNI SAMOCHODOWEJ
DODATEK I. Piktogramy stosowane w lakiernictwie II. Znaki BHP III. Podstawowa terminologia IV. Program kalkulacyny EurotaxGlass's
|