Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

KSIĄŻKA BIBLIOTEKA KSZTAŁCENIE WOJSKOWE ROSOŁOWSKI

08-02-2014, 19:35
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3930253678
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 6   
Koniec: 08-02-2014 19:20:50

Dodatkowe informacje:
Rok wydania (xxxx): 1970
Okładka: miękka
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

STEFAN ROSOŁOWSRI
KSIĄŻKĄ I BIBLIOTEKA
W PROCESIE KSZTAŁCENIA WOJSKOWEGO W POLSCE W OKRESIE 1454 - 1794
(Odbicie z Roczników Bibliotecznych R. 1969 z. 3/4; R. 1970 z. 3/4)
WROCŁAW - 1970
STEFAN ROSOŁOWSKI (Warszawa)
KSIĄŻKA W PROCESIE KSZTAŁCENIA WOJSKOWEGO W OKRESIE RZECZYPOSPOLITEJ SZLACHECKIEJ (1454 - 1764)





Rola i funkcje książki w kształceniu wojskowym żołnierzy polskich w przeszłości, jej miejsce w kulturze umysłowej wojska nie są dotychczas dostatecznie poznane. Problemy te są niemal całkowicie pominięte w piśmiennictwie z zakresu historii wojskowości, a także w pracach traktujących o dziejach wychowania militarnego w Polsce.
Bez poznania zmian roli książki, wyznaczanej przez zmienne warunki społeczne w poszczególnych okresach historycznych, jest trudne ścisłe określenie jej społecznej funkcji w teraźniejszości. Potrzeby związane ze współczesną obroną wymagają nie tylko od kadry, ale od wszystkich żołnierzy, nowoczesnego systematycznie aktualizowanego wykształcenia, głębokiego socjalistycznego wychowania oraz umiejętności sprawnego myślenia i działania. Z dążeń do osiągnięcia tego celu wynika zadanie wzbogacania wiedzy o mechanizmach oddziaływania książki, wiedzy
0 czytelniku, o warunkach najpomyślniejszego rozwoju czytelnictwa. Wstępnym etapem na tej drodze jest zbadanie genezy wymienionych zjawisk i procesów oraz prawidłowości ich przebiegu.
Przedmiotem rozważań jest wyodrębniony problem dochodzenia polskich żołnierzy do wiedzy wojskowej w okresie Rzeczypospolitej szlacheckiej (1[zasłonięte]454-17), głównie drogą samouctwa za pomocą książki — w warunkach nieistnienia szkoły rycerskiej.
Książka występuje w rozwoju historycznym jako środek utrwalania
1 przenoszenia myśli w społeczeństwie. Istotę książki stanowią jej cechy poznawcze, tzn. zawarta w materiale treść, dlatego też jej społeczna rola i funkcje ujawniają się najpełniej, kiedy jest ona ukazywana zarówno jako
zespół treści, jak i środek jej przenoszenia nie w oderwaniu, lecz jako czynnik w procesach poznawczych, wychowawczych, kulturotwórczych. Ta teza warunkowała sposób ujęcia przedmiotu rozważań.
Jaką rolę w procesie kształcenia wojskowego odgrywała książka
0 treści militarnej? Jakimi drogami wędrowała ona do odbiorców wojskowych i przez kogo wśród nich była głównie gromadzona? Jak szeroki był zasięg oddziaływania piśmiennictwa wojskowego, głównie polskiego? O ile w tym okresie występuje zbieżność charakteru i siły zainteresowań czytelniczych u dowódców z ich dokonaniami na polu militarnym, czyli o ile są uchwytne skutki społeczne czytelnictwa wojskowego? Te podstawowe pytania określają tematyczny zakres rozważań.
W pracy wykorzystano różnorodny materiał źródłowy i porównawczy. Trudno jego charakter zindywidualizować i określić w krótkości. Ukazują go notki bibliograficzne. Obejmuje on źródła rękopiśmienne
1 drukowane: korespondencję, pamiętniki żołnierskie, wstępy do publikacji i listy dedykacyjne, inwentarze księgozbiorów, biografie żołnierzy, artykuły hetmańskie i inne przepisy wojskowe, traktaty z zakresu pedagogiki, filozofii, instrukcje wychowawcze, prace teoretyczno-wojsko-we i fachowe oraz bibliografię wojskową okresu. Do tego dochodzą prace współczesne z historii książki, bibliotek, czytelnictwa i kultury umysłowej — dotyczące rozważanego tematu. Z tych ostatnich szczególnie były tutaj pomocne wyniki badawcze prof. prof. A. Knota nad dziejami szkolnictwa wojskowego, A. Kaweckiej-Gryczowej nad przeszłością książki i bibliotek, K. Głombiowskiego z teorii czytelnictwa, K. Dobrowol-skiego badania nad kulturą umysłową, H. Barycza i B. Suchodolskiego z zakresu historii nauki i wychowania.
W drugiej części rozważań przedstawiono jedynie wybrane przykłady recepcji i użytkowania piśmiennictwa o treści militarnej. Są one jednak dostatecznie liczne, aby mogły stanowić podstawę do sformułowania wniosków. Zapewne została pominięta pewna ilość materiałów dotyczących badanego problemu. Nie może ona jednak wpłynąć w sposób istotny na wyniki przeprowadzonych rozważań.
W skład pracy wchodzi tych kilka zdań wstępu, następnie część pierwsza -— przedstawiająca rozwój poglądów na rolę umysłowego kształcenia żołnierzy i funkcję książki w procesie kształtowania ich świadomości, część druga — traktująca na wybranych przykładach o użytkowaniu książki jako źródła wiedzy wojskowej oraz o jego skutkach społecznych, część końcowa — to próba wysnucia wniosków z całości. Na zakończenie potrzebna jest tutaj uwaga, iż autor zdaje sobie sprawę z tego, że nie odpowiedział wyczerpująco na wszystkie sformułowane wyżej pytania. Problem wymaga dalszych wysiłków badawczych.





STEFAN ROSOŁOWSKI (Warszawa)
KSIĄŻKA I BIBLIOTEKA W PROCESIE KSZTAŁCENIA WOJSKOWEGO W POLSCE W OKRESIE OŚWIECENIA

Przedmiotem rozważań jest wyodrębniony problem dochodzenia żołnierzy polskich, głównie oficerów i generałów, do wiedzy wojskowej za pomocą książki i biblioteki. Twórczość piśmiennicza o treści militarnej, zagadnienie jej rozpowszechniania i recepcji oraz formowania bibliotek — są rozpatrywane w procesie szeroko pojętego kształcenia kadry armii polskiej, w latach jej przemian (1[zasłonięte]764-17).
Autor pracy przyjął tę zasadę metodologiczną, która wskazuje, iż nie można w pełni ukazać roli książki, biblioteki, rozmiarów i wartości czytelnictwa określonej grupy społecznej bez równoczesnego badania jej potrzeb poznawczych i kulturalnych, zainteresowań umysłowych, wymogów zawodu i życia społecznego. Struktura, wartość poznawcza, ideowa i funkcja społeczna piśmiennictwa militarnego oraz mechanizm powstawania bibliotek wojskowych, kształtowania się ich organizacji, charakteru i roli daje się wyraźniej ujawnić jedynie w powiązaniu z przemianami organizacyjnymi sił zbrojnych, rozwojem nauki wojennej, kształcenia i wychowania żołnierzy.
Tą drogą można dojść nie tylko do tych miejsc, gdzie w przeszłości znajdowały się książka i biblioteka, lecz można również dojrzeć te punkty, gdzie one powinny się znajdować, jak na tablicy Mendelejewa miejsce pierwiastka o określonym ciężarze atomowym. Te dane nie są bez znaczenia, umożliwiają bowiem określenie ówczesnych potrzeb i ustalenie stopnia ich zaspokojenia — dają podstawę do ukazania społecznych skutków i sformułowania ocen ludzkiego działania.
Przy rozpatrywaniu dziejów bibliotek i czytelnictwa położono nacisk na zawartość księgozbiorów, jak i na wiedzę o roli książki i sposobach jej użytkowania. Autor wychodzi z założenia, że istotę książki
stanowią jej cechy poznawcze, treść utrwalona w materiale i dlatego książka jest nie tylko narzędziem, lecz przede wszystkim treścią kształcenia. Przyjmuje też za podstawę swych rozważań tezę, że zasady, prawidła jak najskuteczniejszego działania bibliotekarza za pomocą książki oraz różnych metod i form wspomagania wysiłków czytelnika w bibliotece stanowią przedmiot jego szczególnych zainteresowań poznawczych. Ta prakseologia bibliotekarska powinna być jego nauką.
Podejmując swoje badania, autor pragnął przyczynić się do rozszerzenia wiedzy o wojskowej książce, bibliotece i czytelniku — do zmniejszenia istniejących ciągle białych plam w dziejach wychowania wojskowego oraz w historii książki i bibliotek w Polsce. Wiedza o rozwoju piśmiennictwa i bibliotek, wskaźników przemian w kulturze umysłowej armii, jest niezbędna nie tylko bibliotekarzom, lecz również czytelnikom wojskowym -— uświadamia im wielkie znaczenie społeczne ich sprawności umysłowej, naukowego ujmowania problemów obrony i świadomości polityczno-ideologicznej. Nie wszyscy bezpośrednio tworzą nowe wartości naukowe i kulturalne, ale wszyscy powinni umieć z nich korzystać i stosować je w praktyce.
W badaniach został wykorzystany różnorodny materiał źródłowy i porównawczy. Obejmuje on źródła rękopiśmienne i drukowane: korespondencję, inwentarze księgozbiorów, artykuły hetmańskie, regulaminy i inne przepisy wojskowe, traktaty o nauce i wychowaniu, publicystykę oświeceniową, prace teoretyczno-wojskowe i fachowe, wstępy do publikacji i listy dedykacyjne, pamiętniki i biografie żołnierzy oraz bibliografię wojskową badanego okresu. Do tego dochodzą prace współczesne z historii książki, bibliotek, oświaty i nauki. Autor starał się nie powtarzać znanych wiadomości, które znalazły szczegółowe opracowanie u innych autorów. Sięga do nich tylko wówczas, kiedy jest to niezbędne dla zarysowania pogranicza tematycznego i powiązania badanego problemu z problemami pobocznymi.
Praca składa się ze wstępu, 5 rozdziałów i zakończenia. A oto treść poszczególnych rozdziałów:
I. Kształtowanie się poglądów na rolę teoretycznego kształcenia żołnierzy; wymogi w zakresie wykształcenia, formy i warunki jego realizacji.
II. Rozwój polskiego piśmiennictwa wojskowego i formy jego rozpowszechniania.
III. Narodziny i rozwój bibliotek wojskowych.
IV. Poglądy na rolę książki i zasady czytelnictwa w procesie samo-uctwa oficerów i generałów.
V. Książka w procesie kształcenia i kulturze umysłowej oficerów i generałów.
Na zakończenie należy przypomnieć, iż praca ta jest kontynuacją artykułu opublikowanego w „Rocznikach Bibliotecznych" (R. 1969, z. 3-4). Chociaż stanowi ona utwór samoistny, od wydrukowanego wcześniej niezależny, to jednak znajomość poprzedniego ułatwia percepcję jego treści, ujawnia genezę ważnych zjawisk i tendencji rozwojowych, które wystąpiły wyraźnie w okresie Oświecenia. Autor nie próbuje przekonywać, że wyczerpał przedmiot badań, tak stara się przedstawić ich wyniki, aby mógł do nich powrócić oraz pozostawić otwartą drogę swym następcom.





STEFAN ROSOŁOWSKI (Warszawa)
KSIĄŻKA I BIBLIOTEKA W PROCESIE KSZTAŁCENIA WOJSKOWEGO W POLSCE W LATACH 1[zasłonięte]795-18

WSTĘP
Utrata niepodległości przez Polskę w 1795 r. zmieniła historyczną perspektywę narodu polskiego i wpłynęła na bezpośrednie osłabienie jego aktywności twórczej w dziedzinie nauki i literatury; obniżył się też stopień recepcji piśmienictwa, co znalazło odbicie W spadku produkcji wydawniczej (najniższy punkt depresji w r. 1798 — 122 tytuły).
Wielka martwota, jaka ogarnęła ziemie polskie po III rozbiorze, nie trwała jednak długo. Wyobraźnię narodu poruszyły niebawem nowe zjawiska aktywności społecznej, budząc przerwane klęską 1794 r. nadzieje lub rysując przystosowaną do panujących warunków perspektywę rozwoju.
Jednym z nich, obok Deputacji Polskiej — radykalnej organizacji emigrantów we Francji (1795), było utworzenie Legionów Polskich we Włoszech (1797), a w kraju konspiracyjnego Towarzystwa Republikanów Polskich — organizacji demokratycznej, niepodległościowej (1798) K
Z dziejów Legionów Polskich, a następnie Armii Księstwa Warszawskiego i Armii Królestwa Polskiego, został wyodrębniony w artykule tylko jeden problem, który można określić jako proces kształtowania się kultury umysłowej żołnierzy polskich w okresie walk narodowo-wyzwoleńczych
1[zasłonięte]795-18 i zagadnienie jej wpływu na siłę armii. Walka o niepodległość narodu polskiego rozpatrywana jest jako zjawisko kulturowe.
W ówczesnym społeczeństwie polskim, a zwłaszcza w samej armii, istniały jednostki wytwarzające lub przystosowujące do polskich potrzeb pewne wartości ideologiczne i poznawcze, niezbędne dla zapewnienia wojsku zwartości moralnej i funkcjonowania na odpowiednim poziomie polity czno-strategicznym i techniczno-taktycznym oraz integracji siły zbrojnej z narodem.
Wyniki pracy myślowej tych ludzi znalazły odzwierciedlenie w wytworach piśmienniczych, plastycznych i muzycznych. Przedmiot rozważań obejmuje twórczość piśmienniczą o treści wojskowej w podanym okresie i jej rolę w kształceniu żołnierzy.
O sile wojska stanowiła nie tylko liczebność grupy intelektualistów, wartość poznawcza i wychowawcza jej myśli, lecz w równym stopniu zasięg upowszechniania idei, ich oddziaływanie na życie armii. Łącznie z problemami rozwoju pracy naukowej i popularyzatorskiej występują zagadnienia recepcji piśmiennictwa wojskowego oraz kształtowania się form jego upowszechniania. Dlatego też przedmiot badań obejmuje również biblioteki wojskowe, instytucje mające na celu wspomaganie procesów oświatowych i poznawczych w armii oraz rozbudzanie zainteresowań i zaspokajanie potrzeb życia kulturalnego żołnierzy.
Artykuł składa się ze wstępu, 5 rozdziałów i zakończenia. A oto tytuły poszczególnych części :
I. Kształtowanie się poglądów na rolę teoretycznego kształcenia żołnierzy; wymogi w zakresie wykształcenia, formy i warunki jego realizacji w okresie 1[zasłonięte]795-18.
II. Rozwój polskiego piśmiennictwa wojskowego i formy jego rozpowszechniania.
III. Rozwój bibliotek w szkołach, sztabach i jednostkach wojskowych.
IV. Poglądy na rolę piśmiennictwa i zasady czytelnictwa w procesie samokształcenia żołnierzy.
V. Książka w procesie kształcenia i kulturze umysłowej żołnierzy.
Praca jest kontynuacją artykułów pod tym samym tytułem publikowanych w „Rocznikach Bibliotecznych", R. 13: 1969, z. 3-4; R. 14: 1970 z. 3-4. Chociaż stanowi ona utwór od drukowanych wcześniej niezależny, to jednak znajomość poprzednich ułatwi percepcję jego treści, ujawni genezę ukazanych zjawisk i tendencji rozwojowych.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.