PRZEDMOWA.
Książkę niniejszą nazwaliśmy »Apologetyką pod-ręczną« (z greckiegoawoloympat = bronię, uzasadniam), albowiem podaje ona zwięzłe, a przytem naukowe uzasadnienie i obroną podstazuowych prawd wiary katolickiej.
Trudno wobec zarzutów bronić wiary, której podstaw się nie zna, lub dobrze nie rozumie... Jak trwałość każdej budowy zależy od trwałości jej fundamentu, tak siła i stałość przekonań religijnych inteligentnego katolika, po lasce Bożej, zawisła od gruntownego zrozumienia prawd, stanowiących fundament, na którym się opiera cała katolicka wiara. Kto te fundamentalne prawdy raz zgłębi i o nich rozumowo się przekona, ten zyska na zawsze dla swej wiary trzvałą i na rozumie opartą podstawę. Taki, choćby nawet nie umiał jakiejś dogmatycznej trudności rozwiązać, to w każdym razie będzie zdawał sobie sprawą, dlaczego po katolicku wierzy... i najbardziej łudzące zarzuty nie zdołają osłabić zdobytego przekonania, że wiara katolicka jest postulatem rozumu.
Tymczasem, właśnie co do tych fundamentalnych i tak dla życia doniosłych prawd religijnych spotyka się u nas —¦ jak doświadczenie uczy — gtubą nieznajomość, nawet u ludzi skądinąd wykształconych. Stąd tviara wielu słaba, powierzchowna i za lada zarzutem się chwieje, bo brak je) rozumowego fundamentu.
Chcąc temu złemu choć w części zaradzić, opracowaliśmy obszerniej fundamentalne prawdy wiary katolickiej, naszkicowane zwięźle w »Apologetyce« księdza Schm-itza
T. J., tłumaczone] na wszystkie europejskie języki. — Po-nieważ zaś celem naszym było nie tylko utwierdzić czytelników w wierze katolickiej, ale dopomódz im zarazem do obrony tej wiary wobec niesłusznych napaści, przeto, po omówieniu poszczególnych prawd, odpowiadaliśmy w osobnych rozdziałach na ważniejsze przeciw nim zarzuty. Mając na oku ten praktyczny cel »Apologetyki«, omówiliśmy bardziej szczegółowo te kwestje, które najczęściej nastręczają okazją do różnych wycieczek przeciw wierze katolickiej, jak. np. kwestją ewolucji, pochodzenia człowieka, nieśmiertelności duszy, możliwości cudów, prymatu papieskiego. Dla zaznajomienia czytelników z nowszemi prawdami i zarzutami uważaliśmy za stosowne wspomnieć ró-wnież o. monizmie, modernizmie i o inspiracji Pisma św. —- Szybkie wyczerpanie 1-go wydania »Apologetyki podręczne j« najlepiej wskazuje, jak potrzebną była dla naszego społeczeństwa.
PRZEDMOWA DO CZWARTEGO WYDANIA.
Dwadzieścia tysiący egzemplarzy puszczonych w świat, świadczy o poczytności niniejszej książki. Dlatego nie wprowadzając istotnych zmian w tekście, poprzestałem iv czivartem wydaniu na kilku poprawkach w sposobie przedstawienia rzeczy i. na uzupełnieniach, potrzebnych ze wzglądu na świeżą literaturę apologetyczną.
Krakózv, 2 lipca 1923 r.
Autor.
PRZEDMOWA DO TRZECIEGO WYDANIA.
Wydając v>Apologetykę. podręczną* po raz trzeci, dodaliśmy na życzenie recenzji rozdziały: o przymiotach Bożych, o substancjonalności duszy ludzkiej, oraz obszerniej omówiliśmy cud Zmartwychwstania Chrystusa, ze wzglądu na jego doniosłe dla całej apologetyki znaczenie.— Umieszczony na końcu spis alfabetyczny osób i dokładny skorowidz rzeczowy, ułatwią czytelnikom korzystanie z książki.
Niechże więc to dziełko iv szuem nowem wydaniu przyczynia się na przyszłość do lepszego zrozumienia najważniejszych dla każdego zagadnień -— niech w naszej skołatanej Ojczyźnie wiarą św. utwierdza i wszelkie przeciw niej uprzedzenia usuwa, aby tem silniej oddziaływała na życie i urządzała je prawdziwie na modłę., i wiąkszą chwałą Bożą.
.
WSTĘP.
1. Dla chrześcijanina katolika Kościół katolicki jest filarem i utwierdzeniem prawdy (i Tym. 3, 15). Jeżeli każdemu z wiernych wystarczy wiedzieć o tem wogóle, to katolik wykształcony powinien nadto bliżej poznać dowody, na których się jego wiara opiera, aby według słów św. Pawła wiedział, jako ma każdemu odpowiadać (Koi. 4, 6). Zapoznać czytelnika z temi dowodami jest właśnie zadaniem apologetyki.
2. Przedewszystkiem więc wypada nam gruntownie udowodnić cztery zasadnicze prawdy, tak zwane »p r a e-iirabula f i de i«, albowiem na nich musi się opierać cała nauka wiary naszej. Są one następujące:
a) Jest jeden. Pan Bóg, Stwórca nieba i ziemi ¦— stąd dla rozumnych stworzeń istnieje obowiązek oddawania Mu czci należnej, czyli praktykowania religji.
b) Pan Bóg może drogą nadprzyrodzoną objawić ludziom sposób, w jaki pragnie być od nich czczony — może więc istnieć religja nadprzyrodzona, tj. przez Boga objawiona.
. c) Chrześcijaństwo jest tą religją przez Pana Boga objawioną, albowiem jego założyciel, Jezus Chrystus, jest prawdziwym Bogiem.
d) Religja chrześcijańska znajduje się w całości i nieskażona jedynie w Kościele rzymsko-katolickim, albowiem ten tylko Kościół jest prawdziwym Kościołem Chrystusa Pana.
3. Ci, którzy znajdują się poza Kościołem katolickim i którzy ten Kościół zwalczają, dzielą się, odpowiednio do
stanowiska, jakie wobec powyższych czterech zasadniczych prawd zajmują, na cztery następujące kategorje:
I-szą kategorje tworzą ci, którzy wogóle zaprzeczają istnienia Pana Boga, czyli ateiści. Ci utrzymują, że wszelka cześć, oddawana Bogu, jest głupstwem, albowiem według nich niemasz Boga, któregoby czcić należało.
Do II-giej kategorji należą t. zw. racjonaliści. Ci znowu mówią, że jest wprawdzie Pan Bóg, a więc musi być także jakaś religja, ale tylko czysto naturalna, tj. wyłącznie na rozumie oparta. Religję zaś nadnaturalną, tj. objawioną, należy według nich odrzucić, jako przeciwną rozumowi, albowiem taka religja jest niemożebna, a przynajmniej nie ma racji bytu.
Do racjonalistów zbliżają się moderniści, którzy zacierają różnicę między religja naturalną a objawioną; według nich bowiem wszelkie prawdy religijne są naturalnym objawem rozwoju duszy człowieka.
III-cia kategorja składa się przeważnie z Żydów i Mahometan, którzy sądzą, że Pan Bóg objawił religję, ale nie chrześcijańską, albowiem Chrystus nie jest Synem Bożym, za którego się podawał.
TV-ta kategorja wreszcie obejmuje przeróżne chrześcijańskie sekty, które uznają religję chrześcijańską jako jedynie prawdziwą i Boską, ale sądzą, że ona w swojej zupełności i czystości nie znajduje się w Kościele katolickim, gdyż on nie jest założony przez Chrystusa Pana.
4. Naszem zadaniem będzie wykazać, że owe cztery wyżej wspomniane podstawowe artykuły wiary katolickiej, także w świetle samego rozumu, są niezbitemi prawdami. Przyczem okażemy, że zarzuty przeciwników naszych bynajmniej nie są postulatem rozumu, ani wynikiem nauki, za jaką chcą uchodzić — ale przeciwnie, wielokrotnie stoją w sprzeczności ze zdrowym rozsądkiem i rzetelną nauką.
SPIS ROZDZIAŁÓW.
Str;
Wstęp....................... g
Część pierwsza. ISTNIENIE BOGA I OBOWIĄZEK WZGLĘDEM NIEGO.
ROZDZIAŁ I.
Istnienie Pana Boga.
Przegląd dowodów istnienia Boga............ n ¦
1. Zgodne świadectwo' wszystkich ludów...... 12
2. Glos sumienia............... 27
3. Tętnienie życia na ziemi............ 33
4. Porządek celowy w świecie widzialnym...... 42
5. Powstanie świata.............. 66
6. 1 stnienie j estestw przygodnych......... 69
7. Ruch jaki się w świecie odbywa.....' . . . 70
Błędne systemy nie uznające istnienia Boga:
1. Materjalizm................ 71
2. Panteizm................. 75
3. Monizm ................. 80
4. Agnostycyzm ............... 85
Prawdziwa nauka prowadzi do Boga........... 88
O przyczynach niewiary................. 101
ROZDZIAŁ IT. Istota Bosa.
Sposób poznania istoty Bożej .............. 107
Określenie istoty Boga............ . . . i 1 1
Przymioty istoty Bożej :
1. Bóg jest nieskończenie doskonały........ 115
2. Bóg jest niezmienny.............'118
3. Bóg jest istotą pojedynczą.......... 120
4. Bóg jest istotą duchową........... 122
5. Bóg jest wieczny.............. 125
6. Bóg jest niezmierzony............ 126
7. Bóg jest wszędzie obecny........... 128
8. Bóg jest jeden............... i2Q
ROZDZIAŁ III.
¦. , - . . ... Opatrzność Boska........ 130
ROZDZIAŁ IV. Teorja ewolucji i pochodzenia czlozvieka.
Str.
O pochodzeniu gatunków ...............i^g
O pochodzeniu człowieka ,..............i^o
Co mówi dzisiejsza nauka o darwiniżmic.........[58
ROZDZIAŁ V. Niematerjałność i nieśmiertelność dussy.
Duchowość czyli niematerjałność duszy.......... 164
Substancjalność duszy................ 173
Dusza człowieka jest pojedynczą i niepodzielną....... 170
Nieśmiertelność duszy................ 183
ROZDZIAŁ VI. Obowiązek stworzeń rozumnych wzglądem Boga.
Człowiek powinien być religijny............iyi
Rodzina powinna być religijna.............197
Państwo powinno być religijne.............198
Część.druga.
O RELIGII OBJAWIONEJ.
ROZDZIAŁ I. Moślhvość objawienia.
Pojęcie objawienia ................. 200
Możliwość objawienia wogóle............. 201
Cuda i proroctwa znamionami wiarogodnego objawienia:
Cuda są możliwe.................. 204
Cuda mogą być rozpoznane.............. 218
Cuda rzeczywiście się dzieją.............. 228
O proroctwach................... 245
Moc dowodowa cudów i proroctw .-........... 248
ROZDZIAŁ II.
Potrzeba objawienia.
Moralna potrzeba objawienia..............250
Absolutna potrzeba objawienia.............256
Część trzecia. O RELIGJI OBJAWIONEJ W SZCZEGÓLNOŚCI.
ROZDZIAŁ I.
Pismo św. jako źródło historyczne religji objawionej. Z jakich ksiąg składa się Pismo św............2^8
Str.
Wiarogodność ksiąg Starego Testamentu......... 268
Wiarogodność ksiąg Nowego Testamentu........• . 271
ROZDZIAŁ II. Rozwój religii objawionej.
Objawienie pierwotne................. jS(>
Objawienie patrjarchalne.................. 288
Objawienie Mojżeszowe ................ 291
Objawienie chrześcijańskie............... 207
ROZDZIAŁ III. Boskie posłannictwo Chrystusa.
Proroctwa Mesjańskie................ 299
Spełnianie się tych proroctw na osobie Chrystusa...... 303
ROZDZIAŁ IV. Bóstwo Chrystusa na podstawie Ewangelii.
Własne świadectwa Chrystusa o swojem Bóstwie...... 307
Za wiarogodnością tegoż świadectwa przemawiają:
A) Mądrość i świętość Chrystusa......... 311
B) Cuda Chrystusa.............'. 3(4
a) Wskrzeszenie Łazarza........... 317
b) Zmartwychwstanie Chrystusa........ 318
C) Własne proroctwa Chrystusa......... 341
D) Dzieło, które Chrystus spełnił......... 343
(Jbowiązek przyjęcia religji chrześcijańskiej........ 347
Część czwarta.
KOŚCIÓŁ KATOLICKI
JEST JEDYNIE PRAWDZIWYM KOŚCIOŁEM CHRYSTUSA.
ROZDZIAŁ 1.
Założenie, 'przeznaczenie i ustrój Kościoła Chryslusozuego.
. Wybór Apostołów................. 357
2. Powierzenie im potrójnej władzy........... 358
3. Udzielenie im daru nieomylności............ 363
4. Św. Piotr głową widzialną Kościoła czyli prymat św. Piotra 3(14
A) Obietnica prymatu............. 365
B) Powierzenie prymatu............ 360
C) Prymat w świetle historji . . . :...... 371
5. Chrystus nadaje Kościołowi cechę trwałości....... 373
ROZDZIAŁ II.
Znamiona Kościoła Chrystusoi.
Jedność, świętość, powszechność, apostolskość . . .... 377
. Str,
Powyższe 4 znamiona w całej pełni posiada jedynie Kościół ku!. Kościół-katolicki jest:
jeden .......
....... . joo
powszechny............ 391
apostolski............ 393
Apostolskość Kościoła polega na tem, że:
a) istnieje bez przerwy od czasów apostolskich aż dotychczas 39,3
b) zachował tę samą naukę, środki uświęcenia 1 ustrój . . 397
c) jego zwierzchnicy są prawdziwymi następcami Apostołów 399 Obowiązek na'eżenia do Kościoła katolickiego ...... jot
ROZDZIAŁ III.
Kościół w swej nauce jest nieomylny. Kto w Kościele nieomylnie naucza W czem Kościół jest nieomylny.....-
407
418
ROZDZIAŁ IV; ¦
O Boskiej powadze iródel,
z których Kościół czerpie naukę objawioną.
A) Boska powaga Pisma św. (inspiracja).........420
B) Tradycja i jej Boska powaga............42Ó
ROZDZIAŁ V. Nauka Kościoła jest regułą wiary.....433
ROZDZIAŁ VI.
Boskość Kościoła
stwierdzają następujące historyczne fakla:
1. Dziwnie szybkie rozszerzenie się chrześcijaństwa..... 435
2. Jego niespożyte trwanie................ 442
,v Odrodzenie świata przez chrześcijaństwo........ 44^>
4. Niezwyciężona wytrwałość mil jonów męczenników . . . . 452
Zakończenie.........459
WIELKOŚĆ 19,5X13,5CM,TWARDA INTROLIGATORSKA OPRAWA,LICZY 478 STRON.
STAN:OKŁADKA DB,STRONY SĄ POŻÓŁKŁE,POZA TYM STAN W ŚRODKU DB .
KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 10 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA.W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ / .
WYDAWNICTWO KSIĘŻY JEZUITÓW KRAKÓW 1923.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE